Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Záverečný účet obce v mimoriadnej situácii

Publikované: Autor/i: Ingrid Konečná Veverková

Legislatívnym východiskom pre zostavenie záverečného účtu je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý upravuje proces zostavenia záverečného účtu, náležitosti záverečného účtu, spôsob a lehotu jeho prerokovania v obecnom zastupiteľstve. V čase mimoriadnej situácie nastala dočasná zmena v lehote prerokovania záverečného účtu v obecnom zastupiteľstve.

Táto zmena bola vykonaná zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“). Opatrenia v zákone č. 67/2020 Z. z. okrem úpravy rozpočtových pravidiel riešia aj termín prerokovania návrhu záverečného účtu v obecnom zastupiteľstve. Podľa § 16 ods. 12 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec má povinnosť do 6 mesiacov od skončenia rozpočtového roka prerokovať v obecnom zastupiteľstve návrh záverečného účtu. V súlade s § 20 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. počas obdobia pandémie sa lehoty podľa osobitných predpisov považujú za dodržané, ak obec ako účtovná jednotka zmeškané povinnosti splní do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie alebo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z., podľa toho, ktorá z lehôt uplynie skôr.

Obec teda má oprávnenie predložiť návrh záverečného účtu v lehote do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Napriek tejto legislatívnej výhode obce asi nebudú využívať toto oprávnenie. Obce sa momentálne nachádzajú v situácii poklesu ich celkových príjmov, čo je spôsobené nielen výpadkom vlastných príjmov z dôvodu utlmenia činnosti úradov, ale najmä poklesom podielových daní zo štátneho rozpočtu (výnosu dane z príjmov fyzických osôb). Toto zníženie príjmov je sprevádzaný potrebo

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Možnosť prijať úver a zapojiť ho do rozpočtu N

Publikované:

Bude môcť obec prijať úver a zapojiť ho do rozpočtu po 31. 8. 2024?

Použitie rezervného fondu na odstránenie škody na majetku obce N

Publikované:

Povodňou bola spôsobená škoda na budovách obecného úradu a obecnej školy. Môže obec použiť prostriedky rezervného fondu na odstránenie tejto škody na majetku obce?

Povinnosť sledovať vývoj hospodárenia podľa rozpočtu N

Publikované:

Musí obec sledovať po 1. 5. 2024 vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávať zmeny v rozpočte, keď neplatí ustanovenie § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z.?

Použitie prostriedkov rezervného fondu na opravu elektroinštalácie v budove školy N

Publikované:

Môže obec použiť prostriedky rezervného fondu na opravu elektroinštalácie v budove školy? Musí vyhlásiť havarijný stav?

Výpočet platu hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Hlavný kontrolór obce má stanovený kratší pracovný čas. Obec jeho plat určila v závislosti od dĺžky pracovného času, avšak mesačnú odmenu mu určila až do výšky 30 % z mesačného platu bez zohľadnenia dĺžky pracovného času.