Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Aj zeleným projektom raz skončí životnosť

Dátum: Rubrika: Na aktuálnu tému

V súčasnosti sa v súvislosti so životným prostredím a ekológiou najčastejšie hovorí o green deal-e, uhlíkovej neutralite, zelenej či cirkulárnej ekonomike. Diskutuje sa o výhodách, opodstatnenosti, termínoch aj rizikách. Predmetom príspevku nie je zapojiť sa do týchto diskusií, ale skôr položiť niekoľko otázok a upriamiť pozornosť na veci a problémy, ktoré môžu v budúcnosti nastať a na ktoré by sa nemalo zabudnúť, ale v predstihu sa na ne pripraviť. Možno sa niektoré pripomienky budú zdať futuristické a nemusia sa týkať ani Slovenska, ale "nová zelená politika" sa netýka len Slovenska, ale minimálne Európskej únie.
Jedným z celého radu opatrení má byť úplný či čiastočný zákaz spaľovacích motorov a prechod na elektrické motory v automobiloch, dopravných prostriedkoch či záhradnej a poľnohospodárskej technike. Snáď trochu vizionársky sa hovorí aj o náhrade spaľovacích motorov v leteckej a lodnej doprave. Diskutuje sa najmä o dojazdoch vozidiel s elektromotorom, o veľkosti a kapacitách potrebných batérií a akumulátorov či potrebnej siete nabíjacích staníc. Zatiaľ sa však veľmi málo hovorí o tom, čo s použitými akumulátormi, batériami po skončení ich životnosti, resp. pri ich poruchách. V súčasnosti sa možno toto ešte nejaví ako problém, keďže je elektromobilov zatiaľ málo, životnosť batérií sa počíta na roky a zákaz a úplný koniec spaľovacích motorov príde až o 15 - 20 rokov. Dosť času na riešenie recyklácie či likvidácie použitých batérií z elektromobilov. Je to však naozaj tak? Plne funkčná recyklácia klasických olovených akumulátorov mala tiež svoju postupnosť a než sa vývoj nastavil na súčasný stav a našlo sa plné využitie jednotlivých komponentov akumulátorov - olova, plastového obalu (polypropylén, PP) a elektrolytu z kyseliny sírovej, trvalo to nejaký čas. Výhodou bolo a je, že akumulátory mali prakticky rovnakú konštrukciu na celom svete a recyklované zložky olovo, PP a kyselina sírová sa mohli aj na Slovensku opätovne zhodnotiť. Ako to však bude s lítiovými akumulátormi z elektromobilov a veľkých dopravných prostriedkov? Budú existovať veľké recyklačné kapacity alebo menšie lokálne v jednotlivých štátoch Európy či sveta? Alebo sa uvažuje nad tým, že výrobca batérií bude mať ako "pridruženú" výrobu aj recykláciu?
Nástup elektromobilov je ešte len v začiatkoch a plný nástup sa očakáva v horizonte 10 - 15 rokov. Ponúka sa však určitá podobnosť s plastmi a ich nástupom. Masívnejší nástup plastov nastal vo svete v 60. rokoch, u nás to bolo začiatkom 70. rokov. Plasty boli vnímané ako ekologickejší materiál nap
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.