Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Základná finančná kontrola v súčasnej mimoriadnej situácii

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V príspevku sa bližšie venujeme výkonu základnej finančnej kontroly inou osobou ako zamestnancom. Aj takýto prípad v praxi je možné, a to výlučne iba v prostredí obcí s nedostatkom zamestnancov, resp. s jej malým počtom. Príspevok rozoberá možnosti obce ako aj v prípade aktuálnej mimoriadnej situácie vykonávať základnú finančnú kontrolu inou osobou ako zamestnancom, a to za účelom jej správneho, zákonného a úplného vykonávania v zmysle ustanovení § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,zákon o finančnej kontrole a audite“).

V praxi platí, že základnú finančnú kontrolu rozhodne vždy vykonávajú iba zamestnanci (pozn. autora: i osoby vykonávajúce prácu na základe písomnej dohody mimo pracovného pomeru v zmysle dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti či dohody o brigádnickej práci študenta) subjektu verejnej správy. Ustanovenie § 7 zákona o finančnej kontrole a audite ustanovuje, že v prípade malých obcí môže vykonávať základnú finančnú kontrolu i iná osoba.  Kto môže byť táto osoba? Platí to pre všetky obce? Akým spôsobom sa určí táto osoba?

Finančná operácia alebo jej časť sa vykonáva celý čas od prípravy finančnej operácie alebo jej časti až po jej ukončenie a splnenie všetkých cieľov finančnej operácie alebo jej časti. Základná finančná kontrola je ustanovenie, ktoré zabezpečuje prostredníctvom „kontroly štyroch očí“, aby sa predchádzalo vzniku nedostatkov, podvodov a nezrovnalostí pri hospodárení orgánu verejnej správy s verejnými financiami, a preto ustanovuje, že základnú finančnú kontrolu vykonávajú aspoň dvaja zamestnanci orgánu verejnej správy, z ktorých jeden musí byť vedúci zamestnanec (t. j. uplatnenie princípu kontroly štyroch očí). Základnou finančnou kontrolou sa overuje každá finančná operácia alebo jej časť vždy, aj keď sa finančná operácia alebo jej časť overuje administratívnou finančnou kontrolou, alebo finančnou kontrolou na mieste. Doklad súvisiaci so základnou finančnou kontrolou sa my

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Prehľad vybraných povinností podľa častých kontrolných zistení N

Publikované:

Príspevok je venovaný kontrolným zisteniam a upozorneniam v oblasti územnej samosprávy s prehľadom povinností a odkazov na osobitné predpisy (normatívne právne akty a opatrenia z kapitol štátneho rozpočtu) v rámci hospodárenia s verejnými prostriedkami, zverejňovania, výkonu finančnej kontroly, zostavovania smerníc a podobne. Príspevok je spracovaný v osobitných odsekoch vzťahujúcich sa k dikcii normatívnych aktov v rámci kontrolných zistení v roku 2021.