Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Pravidlá kontrolnej činnosti a ich charakter v samospráve I.

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach obce upravujú spravidla základné zásady, ciele a spôsob kontroly vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v zákone č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon „č. 357/2015 Z. z.“) použitých pre zámer kontroly dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce a iných skutočností.

Prečo majú byť spracované pravidlá kontrolnej činnosti?

Ich spracovanie nie je povinné, no ich základ spočíva v detailnejšom rozpise procesnej stránky pri výkone kontroly hlavným kontrolórom obce. Zo zákona nie sú povinné, pričom v zmysle ustanovenia § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže ustanoviť obec uznesením obecného zastupiteľstva. Ich spracovanie sa neoverí základnou finančnou kontrolou.

Má byť ich súčasťou aj výkon administratívnej finančnej kontroly?

Súčasťou pravidiel kontrolnej činnosti môže byť i výkon administratívnej finančnej kontroly, ktorá sa povinne v obci/vo vyššom územnom celku vykonáva pri poskytovaní dotácií z rozpočtu obce a vyššieho územného celku podľa § 6 ods. 4, resp. § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (v praxi najmä v čase vyúčtovania dotácie pri preverovaní dodržania zásady účelnosti nakladania s verejnými rozpočtovanými prostriedkami).

Z dôvodu potreby vykonania finančnej kontroly na mieste (ako nepovinného inštitútu vnútornej kontroly) uvádza autor v závere vzor poverenia na takýto

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Zníženie mesačnej odmeny hlavného kontrolóra N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo hlavnému kontrolórovi obce schválilo mesačnú odmenu až do výšky 30 % z mesačného platu hlavného kontrolóra. V roku 2024 rozhodlo o znížení mesačnej odmeny na 10 %. Hlavný kontrolór s tým nesúhlasí, tvrdí, že odmena je schvaľovaná na jeho celé funkčné obdobie 6 rokov.

Pokles obyvateľov obce a vplyv na plat starostu a hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Počtom obyvateľov obce sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov štatistického úradu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

Odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Zníženie platu starostu a hlavného kontrolóra z dôvodu zníženia počtu obyvateľov obce N

Publikované:

K 31.12.2023 došlo v obci k zníženiu počtu obyvateľov. Obec chce plat hlavného kontrolóra (a tiež starostu) upraviť až v nasledujúcom volebnom období.

Použitie rezervného fondu na výplatu miezd zamestnancom N

Publikované:

Obec nemá na účte dostatok finančných prostriedkov na výplatu platov svojim zamestnancom. Môže obec použiť na tento účel prostriedky rezervného fondu?