Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Podpisovanie základnej finančnej kontroly – správnosť uvádzania podpisov a jeho alternatív

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Rozpočtová organizácia mesta má podpisovanie v internej smernici o vykonávaní finančnej kontroly upravené nasledovne: „Zamestnanec a vedúci zamestnanec potvrdia základnú finančnú kontrolu vlastnoručným podpisom alebo podpisovou pečiatkou, alebo vložením predtlačeného (scanu) podpisu.“ To znamená, že podpisová pečiatka a predtlačený (scan) podpisu sa nemôžu použiť? Je potrebné uvedené informácie zmeniť aj v internej smernici?

Vlastnoručný podpis je jednou z foriem (alternatív) podpisu a zákon o finančnej kontrole a audite v § 7 ods. 2 a 3 hovorí iba o pojme „podpis“. Preto v praxi možno použiť aj kombináciu, pričom v smernici má byť uvedená i alternatíva, ak zamestnanci nepoužijú vlastnoručný podpis. V metodickom usmernení sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010400/2020-1411 k výkonu finančnej kontroly je uvedené vyjadrenie, že za vlastnoručný podpis sa nepovažuje napr. vopred predtlačený podpis pečiatkou, alebo nasnímaný alebo realizovaný prostredníctvom rozmnožovacej techniky. Textácia z metodického usmernenia nadväzuje práve na alternatívy podpisovania, a teda za vlastnoručný podpis sa nepovažuje predtlačený podpis a podobne. Zároveň je možné podľa ďalšej časti metodického usmernenia realizovať základnú finančnú kontrolu aj elektronicky. Do internej smernice by som doplnil, že:

„Zamestnanec a vedúci zamestnanec potvrdia výkon základnej finančnej kontroly vlastnoručným podpisom alebo alternatívne podpisovou pečiatkou, alebo vložením predtlačeného scanu podpisu. Tieto formy musia byť relevantné a nespochybniteľné, že ich upravil predmetný zamestnanec.“



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Zníženie mesačnej odmeny hlavného kontrolóra N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo hlavnému kontrolórovi obce schválilo mesačnú odmenu až do výšky 30 % z mesačného platu hlavného kontrolóra. V roku 2024 rozhodlo o znížení mesačnej odmeny na 10 %. Hlavný kontrolór s tým nesúhlasí, tvrdí, že odmena je schvaľovaná na jeho celé funkčné obdobie 6 rokov.

Pokles obyvateľov obce a vplyv na plat starostu a hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Počtom obyvateľov obce sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov štatistického úradu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

Odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Zníženie platu starostu a hlavného kontrolóra z dôvodu zníženia počtu obyvateľov obce N

Publikované:

K 31.12.2023 došlo v obci k zníženiu počtu obyvateľov. Obec chce plat hlavného kontrolóra (a tiež starostu) upraviť až v nasledujúcom volebnom období.

Použitie rezervného fondu na výplatu miezd zamestnancom N

Publikované:

Obec nemá na účte dostatok finančných prostriedkov na výplatu platov svojim zamestnancom. Môže obec použiť na tento účel prostriedky rezervného fondu?