Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Podanie daňového priznania k dani z príjmov a daňové preplatky - praktické príklady

Publikované: Autor/i: Ing. Viera Mezeiová , Ing. Peter Horniaček

Podľa § 21 ods. 1 zákona sa zavádza výlučne špeciálna lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov, a to až do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

♦ Príklad č. 1 – Podanie daňového priznania k dani z príjmov po skončení pandémie:

Lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 uplynula 31. 3. 2020, čo spadá do obdobia pandémie od 12. 3. 2020.

Ak napr. vláda SR vyhlási skončenie pandémie v júli 2020, lehota na podanie daňového priznania uplynie 31. 8. 2020, a v tejto lehote bude daň aj splatná. Daňovník je povinný v takomto prípade pokračovať v platení preddavkov na daň na základe poslednej daňovej povinnosti, t. j. daňovej povinnosti za rok 2018. Ak by išlo o daňovníka fyzickú osobu s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, nové preddavkové obdobie, v ktorom sa vypočítajú preddavky splatné podľa 34 ZDP na ďalšie preddavkové obdobie, sa začína 1. 9. 2020 až do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2020.

♦ Príklad č. 2 – Podanie daňového priznania v lehote do 31. 3. 2020 a možnosť podania opravného daňového priznania:

Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie a daň aj zaplatil v lehote do 31. 3. 2020.

V dôsledku odkladu lehoty na podanie daňového priznania do konca mesiaca nasledujúceho po obdobia pandémie má tento daňovník v prípade zistenia opodstatnenia nárok na podanie opravného a nie dodatočného daňového priznania.

♦ Príklad č. 3 – Podanie daňového priznania v lehote do 31. 3. 2020 a zaplatenie dane po tomto termíne:

Daňovník za zdaňovacie obdobie roka 2019 podal daňové priznanie v lehote do 31. 3. 2020, ale daň zaplatí napr. až v priebehu mája 2020, ale stále v období pandémie.<

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?

Postup pri zostavení rozpočtu N

Publikované:

Obec v minulom roku nepoužila všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na kapitálové výdavky. Môže tieto nevyčerpané finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?