Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Odborné stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu obce

Publikované: Autor/i: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Podľa § 18f zákona o obecnom zriadení povinnosťou hlavného kontrolóra je vypracovať odborné stanovisko k návrhu rozpočtu obce (ďalej len „odborné stanovisko“). Pre splnenie tejto povinnosti musí hlavný kontrolór preskúmať návrh rozpočtu a preveriť dodržanie zákonných povinností zo strany obce pri zostavení rozpočtu.

Pri preverovaní dodržania zákonných povinností, ktoré obec musí dodržať pri zostavení rozpočtu, hlavný kontrolór vychádza z platnej právnej úpravy, ktorá upravuje proces zostavenia rozpočtu; ide najmä o:

  • zákon o obecnom zriadení, podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia;
  • zákon č. 583/2004 Z. z., ktorý upravuje postavenie a obsah rozpočtu, členenie rozpočtu obce a rozpočtové pravidlá pri zostavovaní rozpočtu obce;
  • zákon č. 523/2004 Z. z., ktorý upravuje povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu,
  • ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý vymedzuje pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, ktoré musí obec  pri zostavovaní rozpočtu dodržiavať;
  • „Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2020 až 2022“, ktorú vydalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009168/2019-411; pre obce je dôležitá najmä príloha č. 1, ktorá obsahuje kódy zdrojov.

Pri spracovaní odborného stanoviska hlavný kontrolór preverí dodržanie zákonných náležitostí pri zostavovaní rozpočtu obce najmä:

a) či je rozpočet zostavený ako viacročný rozpočet obce podľa § 9 zákona č. 583/2004 Z. z.;
b) či sú v rozpočte vyjadrené zámery rozvoja územia a potrieb obyvateľov vrátane programov obce najmenej na tri rozpočtové roky podľa § 4 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z.;
c) či sú v ňom vyjadrené finančné vzťahy obce v súlade s § 4 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z.:

  • k štátu; týmito vzťahmi sú podiely na daniach v správe štátu, dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy a ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok;
  • k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv;
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024 (2. časť) N

Publikované:

V priebehu roka 2022 bolo schválených šesť noviel zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).

Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024 (1. časť) N

Publikované:

V priebehu roka 2022 bolo schválených šesť noviel zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).