V poradí štvrtou novelou k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v priebehu roka 2022 je zákon č. 335/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. s účinnosťou od 1. novembra 2022. Legislatívna úprava novely zákona sa týka legislatívnej úpravy v oblasti miestneho poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady.
Zákon č. 335/2022 Z. z. z 5. 10. 2022 v Čl. I a II pojednáva len o novele k zákonu o miestnych daniach; jeho legislatívna úprava nadväzuje aj na plnenie programového vyhlásenia vlády SR v oblasti súvisiacej so zlepšovaním životného prostredia a odpadového hospodárstva. Túto legislatívnu úpravu súčasne platného znenia ustanovení o miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady (ďalej len „poplatok“) si vyžiadala aj pomerne dlhoročná aplikácia príslušných ustanovení o poplatku bez toho, aby došlo k podstatnej legislatívnej úprave ustanovení o poplatku. Novela zákona o miestnych daniach v oblasti poplatku tiež bezprostredne nadväzuje na legislatívnu úpravu zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) s účinnosťou od 1. 1. 2023, čímdošlo k zosúladeniu príslušných ustanovení týchto dvoch zákonov.
Poznámka: Informácie k predchádzajúcim trom novelám zverejnené v Z. z. pod č. 92/2022 Z. z., č. 178/2022 Z. z. a č. 249/2022 Z. z. k zákonu o miestnych daniach boli už publikované.
Spôsob určenia poplatku pred ich legislatívnou úpravou
Podľa zákona o miestnych daniach mohla obec do účinnosti legislatívnej úpravy poplatku, teda do konca roku 2022, určiť poplatok dvoma spôsobmi, a to:
a) Paušálne (na osobu a deň) – § 78 ods. 1 až 3, v tomto prípade ide o nezásluhový systém, kde poplatníci v obci platia rovnako bez ohľadu na množstvo vyprodukovaného a vytriedeného komunálneho odpadu, čo vytvára nespravodlivé podmienky poplatkovej povinnosti a nemotivuje pôvodcov komunálnych odpadov predchádzať jeho vzniku.
b) Za množstvový zber – § 79 ods. 3, poplatok za množstvový zber je síce spravodlivejší, ale jedným z parametrov výpočtu poplatku je objem zbernej nádoby, ktorý tiež nie je objektívnou veličinou z dôvodu, že sa nezohľadňuje skutočné naplnenie zbernej nádoby. Okrem toho, zber komunálneho odpadu prebieha v obciach rôznym spôsobom – okrem iného sa používajú obce napr. nálepkový systém, žetónový systém, komunitný zber v spoločných zberných nádobách a pod.; avšak súčasne platný zákon o miestnych daniach tieto systémy neupravuje, aj keď tieto spôsoby komunálneho zberu sú praktické zo strany obce aj pre občanov.
Cieľ legislatívnej úpravy v oblasti poplatkov
S cieľom zabezpečenia nápravy nedostatkov pri platení poplatku bolo potrebné vytvoriť legislatívny rámec pre určenie poplatku, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Táto legislatívna úprava nadväzuje na už prijatú legislatívnu úpravu v zákone o odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri zbere komunálneho odpadu
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).