Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Novela Zákonníka práce účinná od 1. novembra 2022

Publikované: Autor/i: JUDr. et Mgr. Jozef Toman, PhD.

Príspevok prináša stručný prehľad najdôležitejších zmien Zákonníka práce prijatých na základe novely č. 350/2022 Z. z. účinnej od 1. novembra 2022.

Národná rada SR dňa 4. októbra 2022 schválila rozsiahlu transpozičnú novelu zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“ alebo „ZP“), ktorá bola v procese prípravy už od polovice roka 2021, avšak pre niektoré nevyjasnené otázky bol proces jej prijímania spomalený. Účinnosť prijatých zmien v Zákonníku práce nastáva od 1. novembra 2022.

Dôvody prijatia

Čo sa týka dôvodov prijatia uvedenej novely, primárne ide o transpozíciu týchto dvoch smerníc EÚ:

  • smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii,
  • smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1158 z 20. júna 2019 o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, ktorou sa zrušuje smernica Rady 2010/18/EÚ (poznámka autora: ide skôr o doplnenie právnej úpravy, keďže obidve smernice nahrádzajú už existujúce smernice EÚ – v prvom prípade smernicu Rady 91/533/EHS zo 14. októbra 1991 o povinnosti zamestnávateľa informovať zamestnancov o podmienkach vzťahujúcich sa na zmluvu alebo na pracovno-právny vzťah a v druhom prípade smernicu Rady 2010/18/EÚ z 8. marca 2010, ktorou sa vykonáva revidovaná Rámcová dohoda o rodičovskej dovolenke uzavretá medzi BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP a ETUC a zrušuje smernica 96/34/ES).

Hlavné zmeny v Zákonníku práce

Predmetná novela Zákonníka práce prináša najmä tieto zmeny:

  • doplnenie základných zásad – právo na spravodlivé, uspokojivé, transparentné a predvídateľné pracovné podmienky (poznámka autora: v článku I ZP doplnené „transparentné a predvídateľné“),
  • obmedzenie zamestnávateľa v súvislosti s možnosťou zakázať zamestnancovi výkon inej zárobkovej činnosti mimo zamestnávateľom určeného pracovného času – bez vplyvu na § 83 ZP (§ 13 ods. 6 ZP),
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Použitie nevyčerpaných účelových prostriedkov v nasledujúcom rozpočtovom roku N

Publikované:

Obec získala v minulom rozpočtovom roku finančné prostriedky, ktoré môže použiť v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch až do ich použitia na určený účel; na tieto prostriedky sa uplatňuje výnimka na základe § 8 ods. 4 a 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ako má obec postupovať, keď potrebuje tieto nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku?

Nevyčerpané finančné prostriedky z dotácie zo ŠR N

Publikované:

Obec v minulom roku nevyčerpala všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky z dotácie zo štátneho rozpočtu. Je povinná tieto nevyčerpané finančné prostriedky v nasledujúcom rozpočtovom roku vrátiť do štátneho rozpočtu. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?

Čerpanie účelovo určeného kapitálového transferu príspevkovou organizáciou N

Publikované:

Príspevková organizácia obce získala kapitálový transfer zo ŠR, ktorý môže použiť aj nasledujúci rozpočtový rok. Aký postup musí príspevková organizácia dodržať, aby mohla čerpať tento účelovo určený kapitálový transfer zo ŠR?

Postup pri zostavení rozpočtu N

Publikované:

Obec v minulom roku nepoužila všetky účelovo poskytnuté finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na kapitálové výdavky. Môže tieto nevyčerpané finančné prostriedky použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku. Aký postup má zvoliť pri zostavení rozpočtu a ako má postupovať v nasledujúcom roku?