Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Časté kontrolné zistenia v samospráve v účtovnej agende

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Príspevok sa z obsahovej stránky zaoberá častými kontrolnými zisteniami v oblasti účtovnej agendy vzhľadom na aktuálny právny stav v zmysle osobitného predpisu – zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, ako aj opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č.  MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky  v znení neskorších predpisov. Bližšie rozoberáme kontrolné zistenia z hľadiska účtovania inventarizačných rozdielov, realizovania správnych a zákonných opráv účtovných dokladov s pomocou príkladov z praxe, správne predkontovania na základe častých otázok z praxe a tiež časté kontrolné zistenia pri evidovaní zostatkov na vybraných účtoch účtovnej skupiny. Predmetné zistenia a ich definícia býva tiež predmetom kontrol prostredníctvom hlavného kontrolóra obce, ako aj v rámci kontrol hospodárenia územnej samosprávy Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky.

Účtovanie inventarizačných rozdielov

Inventarizačné rozdiely sa účtujú do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Inventarizačné rozdiely sa účtujú podľa charakteru na príslušné účty nákladov alebo výnosov. Je potrebné upozorniť na výnimku, a to v prípade schodku peňažných prostriedkov a cenín, ktorý sa účtuje ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe. Rovnako výnimkou je účtovanie prebytku dlhodobého nehmotného majetku a odpisovaného dlhodobého hmotného majetku, ktorý sa účtuje na ťarchu príslušného účtu majetku a v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období (pozn. autora: vždy v reálnej hodnote, teda trhovej hodnote).

Upozornenia do praxe:

  • Inventúrny súpis nemožno nahradiť len inventarizačným zápisom ako súhrnným dokladom z vykonanej inventarizácie.
  • Inventúrny súpis môže byť vyhotovený aj hromadne za viaceré druhy majetku, resp. viaceré účty z účtovného rozvrhu.

Otázka č. 1: Musí naša obec overiť aj príkaz na inventarizáciu a prehlásenia základnou finančnou kontrolou?

Príkaz na inventarizáciu a prehlásenia hmotne zodpovedných osôb sa neoveria základnou finančnou kontrolou podľa  § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a dop

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Zníženie mesačnej odmeny hlavného kontrolóra N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo hlavnému kontrolórovi obce schválilo mesačnú odmenu až do výšky 30 % z mesačného platu hlavného kontrolóra. V roku 2024 rozhodlo o znížení mesačnej odmeny na 10 %. Hlavný kontrolór s tým nesúhlasí, tvrdí, že odmena je schvaľovaná na jeho celé funkčné obdobie 6 rokov.

Pokles obyvateľov obce a vplyv na plat starostu a hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Počtom obyvateľov obce sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov štatistického úradu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

Odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Zníženie platu starostu a hlavného kontrolóra z dôvodu zníženia počtu obyvateľov obce N

Publikované:

K 31.12.2023 došlo v obci k zníženiu počtu obyvateľov. Obec chce plat hlavného kontrolóra (a tiež starostu) upraviť až v nasledujúcom volebnom období.

Použitie rezervného fondu na výplatu miezd zamestnancom N

Publikované:

Obec nemá na účte dostatok finančných prostriedkov na výplatu platov svojim zamestnancom. Môže obec použiť na tento účel prostriedky rezervného fondu?