Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zostavenie záverečného účtu obce
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Koniec a začiatok rozpočtového roka je pre obce v znamení prebiehajúcej inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, účtovnej závierky a zostavenia záverečného účtu. V príspevku sa budem venovať zostaveniu záverečného účtu v obciach.
Obec pri zostavení záverečného účtu úzko spolupracuje s audítorom a hlavným kontrolórom. Je povinná dať si overiť svoju účtovnú závierku audítorom. Táto povinnosť jej vyplýva z ustanovení viacerých všeobecne záväzných právnych predpisov, konkrétne z ust. § 19 ods. 1 písm. c) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), ust. § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a ust. § 16 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
Pri overovaní účtovnej závierky je zároveň povinnosťou audítora overiť hospodárenie obce podľa jej rozpočtu v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, hospodárenie obce s ostatnými finančnými prostriedkami, stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.
Rozsah povinností audítora pri overovaní účtovnej závierky je podobný rozsahu povinností hlavného kontrolóra, ktorý podľa § 18f ods. 1 písm. c) zákona o obecnom zriadení vypracúva odborné stanovisko k návrhu záverečnému účtu.
Usporiadanie finančných vzťahov
Podľa § 16 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy je povinnosťou obce na konci rozpočtového a účtovného roka (rozpočtový a účtovný rok v obci je zhodný s kalendárnym rokom) finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k štátnemu rozpočtu, k vlastným zriadeným alebo založeným organizáciám, k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom, ktorým sa poskytli prostriedky z rozpočtu obce, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
Usporiadanie týchto finančných vzťahov je potrebné pre zostavenie záverečného účtu obce. Finančné prostriedky vyplývajúce z týchto vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie (ďalej aj „ERK“) ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu obce. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce.
Zúčtovanie prostriedkov je dôležité aj pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce, pretože ak je možné použiť ich v nasledujúcom rozpočtovom roku v súlade s platnými predpismi alebo zmluvami, ich zostatok sa pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce z tohto prebytku vylučuje. Rovnako sa vylučujú z prebytku rozpočtu obce nevyčerpané účelové prostriedky, ktoré nie je možné použiť a ktoré sa v nasledujúcom rozpočtovom roku pri ich zúčtovaní vracajú poskytovateľovi.
Východiská zostavenia záverečného účtu
Obec pri zostavení záverečného účtu vychádza najmä:
- z finančných výkazov, ktoré obec zostavuje podľa opatrenia MF SR z 8. novembra 2007 č. 20414/2007-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy v z. n. p., najmä z rozpočtového výkazu o plnení rozpočtu subjektu verejnej správy a štatistických výkazov, napr. výkazu o aktívach, pasívach, dlhu subjektu verejnej správy a pod.,
- z výsledkov účtovnej závierky zostavenej k 31. 12. účtovného roka – z údajov uvedených v účtovných výkazoch, ktorými sú súvaha, výkaz ziskov a strát a poznámky, podľa opatrenia MF SR z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p.
♣ Otázka č. 1:
Obec má zriadenú rozpočtovú organizáciu – školu s právnou subjektivitou. Je potrebné pri zostavovaní záverečného účtu vychádzať aj z finančných a účtovných výkazov tejto školy?
Podľa § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy súčasťou rozpočtu obce sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadeným obcou, ako aj finančné vzťahy k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom.
V tejto súvislosti je potrebné si uvedomiť, že obec a rozpočtová organizácia – škola sú samostatné právne subjekty, každá z nich zostavuje účtovnú závierku a vyhotovuje účtovné a finančné výkazy osobitne, samostatne vykazuje údaje v účtovných výkazoch a vo finančných výkazoch za účtovnú jednotku.
V súlade s vysvetlivkami k finančnému výkazu o plnení rozpočtu verejnej správy FIN 1-04, časť príjmov a výdavkov rozpočtu vypĺňajú všetky subjekty verejnej správy, ktorými sú obce a nimi zriadené rozpočtové organizácie. Vo finančnom výkaze FIN 1-04 obec vykazuje rozpočet príjmov a výdavkov a skutočné príjmy a výdavky za právnickú osobu – obec. Rozpočtová organizácia vykazuje vo finančnom výkaze FIN 1-04 svoje rozpočtové príjmy a výdavky a skutočne dosiahnuté príjmy a výdavky za účtovnú jednotku – rozpočtovú organizáciu.
Rozpočtová organizácia – škola vykonáva prenesený výkon štátnej správy, na úhradu ktorého obec dostáva zo štátneho rozpočtu dotácie. Dotácia je príjmom obce, vykazuje ju v účtovníctve obec. Výdavky na prenesený výkon štátnej správy sú výdavkami rozpočtovej organizácie – školy, resp. školského zariadenia, vykazujú ich v účtovníctve rozpočtové organizácie. Táto skutočnosť sa premietne aj do rozpočtových výkazov o
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.