Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zásady vykonávania priebežnej finančnej kontroly
Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe
V príspevku som sa zamerala na vykonávanie priebežnej finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy, t. j. v obciach, rozpočtových a príspevkových organizáciách.
Spôsob vykonávania priebežnej finančnej kontroly upravuje zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Zodpovednosť za jej vykonávanie majú štatutárne orgány, t. j. starosta obce, riaditeľ rozpočtovej a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).
Priebežnou finančnou kontrolou sa overuje súlad vybranej pripravovanej finančnej operácie s osobitnými predpismi, uzatvorenými zmluvami a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú prostriedky zo zahraničia, s rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov s cieľom predísť neoprávnenému, nehospodárnemu, neefektívnemu, neúčinnému a neúčelnému použitiu verejných prostriedkov.
Rozdiel medzi vykonávaním predbežnej a priebežnej finančnej kontroly je tak v obsahu, ako aj v cieli finančnej kontroly. Obsah – predbežnou finančnou kontrolou sa overuje každá pripravovaná finančná operácia, priebežnou vybraná finančná operácia. Cieľ – predbežná finančná kontrola je zameraná na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti používania verejných prostriedkov, priebežná má za cieľ predísť neoprávnenému, nehospodárnemu, neefektívnemu, neúčinnému a neúčelnému použitiu verejných prostriedkov.
Rozhodnutie realizovať priebežnú finančnú kontrolu je v rukách štatutárnych orgánov, práve oni rozhodujú o jej vykonaní, a to na základe písomného poverenia či pokynu, ktorý vydajú svojím vedúcim zamestnancom. V prípade vykonávania priebežnej finančnej kontroly ide o možnosť, a nie o povinnosť, ako je to v prípade predbežnej finančnej kontroly. Priebežnou finančnou kontrolou sa overuje finančná operácia vybraná vedúcim zamestnancom obce, rozpočtovej a príspevkovej organizácie (ďalej len „vedúci zamestnanec“). Ide o rozhodnutie vedúceho zamestnanca overiť ním vybrané finančné operácie. Výsledkom tohto overenia by malo byť poskytnutie komplexnej informácie o tom, či:
- boli splnené podmienky na uskutočnenie finančnej operácie,
- boli dodržiavané všeobecne záväzné právne predpisy, osobitné predpisy a zmluvné podmienky v procese jej realizácie,
- sa pri hospodárení s verejnými prostriedkami aplikovali princípy hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti.
Vedúcemu zamestnancovi teda ide o získanie všetkých dostupných, úplných a predovšetkým správnych informácií o vykonávaných finančných operáciách, o dodržiavaní všeobecne záväzných právnych predpisov a osobitných predpisov a o hospodárení s verejnými prostriedkami. Tieto informácie vedúci zamestnanec odovzdáva štatutárnemu orgánu, ktorý ho poveril vykonať priebežnú finančnú kontrolu.
Postup vykonania priebežnej finančnej kontroly
Štatutárny orgán vydá písomný pokyn vedúcemu organizačného útvaru na vykonanie priebežnej finančnej kontroly. Z podstaty priebežnej finančnej kontroly vyplýva, že prvotným impulzom na jej vykonanie je zámer štatutárneho orgánu, ktorý tento vyjadrí v písomnej podobe a to formou poverenia alebo pokynu na jej výkon konkrétnemu vedúcemu organizačného útvaru. Z uvedeného vyplýva, že náležitá forma je vydanie písomného poverenia alebo pokynu a nie, ako sa v praxi často stáva, určenie tejto povinnosti (vykonávať priebežnú finančnú kontrolu) do pracovnej náplne vedúcemu organizačného útvaru.
Vedúci org
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.