Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
Sociálny fond je dôležitým nástrojom sociálnej politiky účtovnej jednotky, prostredníctvom ktorého zamestnávateľ realizuje plnenie dlhodobých záväzkov sociálneho charakteru voči zamestnancom. Povinnosť tvorby sociálneho fondu vyplýva zamestnávateľovi zo zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).
Legislatívny rámec dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p., zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a v prípade štátnych rozpočtových a štátnych príspevkových organizácií aj opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p.
Tvorba sociálneho fondu
Zamestnávateľ tvorí sociálny fond ako zdroj plnenia svojich úloh v oblasti sociálnej politiky voči zamestnancom, ktorých zamestnáva v pracovnom, resp. štátnozamestnaneckom pomere. Na čerpanie sociálneho fondu nemajú nárok zamestnanci, ktorí sú zamestnaní na základe dohôd v zmysle zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), nakoľko z miezd vyplácaných týmto zamestnancom zamestnávateľ sociálny fond netvorí.
Tvorbu sociálneho fondu upravuje zákon o sociálnom fonde v § 3, podľa ktorého sa fond tvorí:
- povinným prídelom,
- ďalším prídelom,
- ďalšími zdrojmi.
Povinný prídel je určený vo výške 0,6 % až 1 % z ročného základu, ktorým je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok. V prípade mesačného prídelu sa považuje za základ súhrn hrubých miest alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.
Výška ďalšieho prídelu môže byť dohodnutá v kolektívnej zmluve. Ak v účtovnej jednotke nepôsobí odborová organizácia, ďalší prídel je dohodnutý vo vnútornej smernici, nesmie byť však vyšší ako 0,5 % zo súhrnu hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Ďalší prídel môže byť stanovený aj vo výške sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí dochádzajú do zamestnania verejnou dopravou a ich priemerný mesačný zárobok nepresahuje 50 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci dva roky kalendárnemu roku, za ktorý sa fond tvorí. Pre tvorbu fondu v roku 2014 sa vychádza z nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2012. V roku 2012 predstavovala nominálna mesačná mzda v hospodárstve Slovenskej republiky sumu 805 €, tzn., že 50 % je 402,50 €.
Tvorba sociálneho fondu sa účtuje do nákladov na účet 527 – Zákonné sociálne náklady súvzťažne s účtom 472 – Záväzky zo sociálneho fondu.
Účtovanie v štátnej rozpočtovej organizácii:
P. č. |
Text účtovného prípadu |
MD |
D |
---|---|---|---|
1. |
Tvorba sociálneho fondu (SF) – povinný prídel |
527 |
472 |
2. |
Prevod prostriedkov z účtu štátnych rozpočtových výdavkov na bežný účet sociálneho fondu |
261 |
225 |
3. |
Inkaso prostriedkov na bežný účet sociálneho fondu |
221 |
261 |
4. |
Zúčtovanie bežného transferu vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami |
352 |
681 |
5. |
Zúčtovanie rozpočtových výdavkov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.