Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Prvá konsolidácia verenej správy a ústrednej správy sa blíži do cieľa

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Proces konsolidácie tak, ako sa o ňom písalo v predchádzajúcich príspevkoch, nadobudol finálnu podobu, keď ako príloha k opatreniu Ministerstva financií SR zo dňa 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe (ďalej len „opatrenie č. MF/27526/2008-31“) boli zverejnené výkazy konsolidovanej účtovnej závierky verejnej správy a poznámky, ako aj konsolidované výkazy a poznámky ústrednej správy. V tomto príspevku sa budem venovať výkazom verejnej správy a poznámkam.

Výkazy konsolidovanej účtovnej závierky sú verejne prístupné na internetovej stránke Ministerstva financií SR (www.finance.gov.sk), v časti štátne výkazníctvo, a dá sa priamo do týchto výkazov zapísať výsledok konsolidácie, a to tak v súvahe, ako aj vo výkaze ziskov a strát.

Samotné výkazy – súvaha s označením Kons uj Úč ROPO OV 1-01 a konsolidovaný výkaz ziskov a strát Kons uj Úč ROPO OV 1-02 ziskov a strát – sú určené pre konsolidáciu účtovných jednotiek verejnej správy a spolu s poznámkami budú tvoriť konsolidovanú účtovnú závierku účtovných jednotiek verejnej správy. Uvedené členenie na verejnú správu a ústrednú správu nie je celkom v súlade s mojím ponímaním rozdelenia verejnej správy na Slovensku, nakoľko aj ústredná správa je súčasťou verejnej správy, a tak to definuje aj zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Modely verejnej správy

Na Slovensku existuje tzv. paralelný model, v ktorom je štátna správa úplne oddelenou, samostatnou zložkou verejnej správy. V iných štátoch sa uplatňuje tzv. integrovaný model verejnej správy, pri ktorom sú niektoré orgány verejnej správy súčasne orgánom štátnej správy aj orgánom samosprávy.

Verejná správa na Slovensku

Verejná správa na Slovensku je organizovaná na troch úrovniach:

  • Štát
  • Kraj
  • Obec.

Slovenská republika je územnosprávne rozdelená na 8 krajov a 2 891 obcí. Krajská samospráva vznikla v rámci decentralizácie verejnej správy od 1. januára 2002.

Rozdelenie verejnej správy na Slovensku:

Štátna správa

Ústredná štátna správa

vláda

ministerstvá

Miestna štátna správa

obvodné úrady

Špecializovaná miestna štátna správa

  • na úsekoch dopravy
  • pozemkového a lesného hospodárstva
  • sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
  • ochrany životného prostredia školstva

Samospráva

Územná samospráva

Miestna – obce, mestá

Regionálna – VÚC

Záujmová

  • súdna samospráva
  • školská
  • životné prostredie
  • zdravotníctvo
  • a pod.

Aj napriek takémuto deleniu verejnej správy,  pre potreby konsolidácie vo verejnej správe za rok 2009, je nasledovné zaradenie účtovných jednotiek:

  • medzi konsolidované jednotky verejnej správy patria predovšetkým
    • účtovné jednotky miestnej samosprávy a obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie, účtovné jednotky, ktoré sú dcérskymi spoločnosťami, obcí a VÚC, účtovné jednotky, ktoré sú spoločnými, alebo pridruženými spoločnosťami týchto účtovných jednotiek,
  • medzi konsolidované účtovné jednotky ústrednej správy patria
    • ministerstvá a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie,
    • jednotky ústrednej správy a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie.

Základným princípom správneho zostavenia konsolidovanej závierky verejnej správy je správne prevzatie individuálnych závierok účtovných jednotiek verejnej správy do agregovaných a zúčtovanie konsolidačných operácií do konsolidovaných výkazov. Problém spôsobuje skutočnosť, že do konsolidovanej účtovnej závierky vstupujú organizácie, majúce charakter podnikateľských subjektov a vedúcich účtovníctvo podľa opatrenia Ministerstva financií SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92 v z. n. p., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva a opatrenia Ministerstva financií SR č. 4455/2003-92 v z. n. p. z 31. marca 2003, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ktorého prílohami sú Súvaha Úč POD 1-01a Výkaz ziskov a strát Úč POD 2-01, ktoré sa svojimi špecifikami líšia od výkazov účtovnej závierky označením Kons uj Úč ROPO OV 1-01 (konsolidovaná súvaha) Kons uj Úč ROPO OV 2-01 (konsolidovaný výkaz ziskov a strát), a preto v rámci konsolidačného balíka MF SR vydalo prevodový mostík prevodu výkazov účtovnej závierky podnikateľov do formátu účtovných jednotiek verejnej správy.

TABUĽKA vo forme obrázka

TABUĽKA vo forme obrázka

TABUĽKA vo forme obrázka

Na základe uvedenej transformácie sa zabezpečí súlad výkazov a zároveň aj súlad ocenenia, keď konsolidované výkazy obsahujú hodnotové údaje v netto čiastke. Chcem zdôrazniť, že uvedený prevod je skrátený, a neobsahuje peňažné čiastky, preto pre skutočnú transformáciu je potrebné použiť originálne výkazy, ktoré sú súčasťou transformácie, uvedenej v konsolidačnom balíku Ministerstva financií SR. Po transformácii sa použije transformovaný výkaz súvahy a výkazu ziskov pre vykonanie konsolidácie a zostavenie konsolidovaných výkazov.

Ďalší dôležitý krok, ktorý musí nasledovať, bude prebratie výkazov materskej spoločnosti a rozpočtových a príspevkových organizácií vstupujúcich do konsolidovaného celku verejnej správy. Po tomto prebratí je možné zostaviť pracovný formát konsolidácie, napr. v nasledujúcej podobe:

TABUĽKA vo forme obrázka

Z takto načrtnutého postupu je možné potom vložiť stavy zistené konsolidáciou do konsolidovaných výkazov a zostaviť poznámky, ktorých vzor je súčasťou konsolidačného balíka a samostatne sú uvedené tabuľky, ktoré je potrebné vložiť do textu poznámok, a s tým ukončiť zostavovanie konsolidovanej závierky. Po zostavení výkazov konsolidovanej účtovnej závierky a poznámok čaká konsolidujúcu účtovnú jednotku ešte povinnosť vypracovať konsolidovanú výročnú správu a celú zostavenú konsolidovanú účtovnú zvierku a výročnú správu predložiť audítorovi na overenie.

Obdobný postup konsolidácie čaká aj účtovné jednotky ústrednej správy, s tým že značnú časť ich problémov vyrieši prepojenosť na štátnu pokladnicu a na možnosť získania podkladov pre konsolidáciu práve prostredníctvom štátnej pokladnice.

V ďalšej časti príspevku sa pokúsim vysvetliť poznámky konsolidovanej účtovnej

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály