Princíp súkromného/tržného investora (anglicky Market Economy Investor Principle)
(Pozn.: Tento princíp bol pomerne ilustratívne vymedzený v rozhodnutí Európskeho súdneho dvora vo veci "Boch" prípad C-234/84 Belgicko vs Komisia, ktorom sa okrem iného uvádza: "Vhodnou cestou na určenie, či opatrenie zakladá štátnu pomoc, je stanovenie, či, za akých podmienok a v akom rozsahu je podnik schopný získať sumu na kapitálových trhoch. V prípade podniku, ktorého takmer celý základný kapitál je takmer celý v držbe orgánov verejnej moci, je potrebné posúdiť, či by súkromný akcionár s ohľadom na rentabilitu vložených prostriedkov bez zvažovania sociálnych, regionálnych a sektorových dopadov, akciový kapitál upísal, alebo nie".
Zmienené rozhodnutie teda dáva jasný návod - pokiaľ chcú orgány verejnej moci postupovať v súlade so zmieneným princípom, musia určité opatrenia poskytovať za podmienok, ktoré nebudú reflektovať predovšetkým sociálne a regionálne aspekty, pretože súkromný investor ich nezvažuje. Jeho cieľom je nepochybne maximalizácia zisku, eventuálne minimalizácia strát. Prípadné vyšetrovanie by Komisia zamerala na zisťovanie, či je zabezpečená návratnosť vložených prostriedkov, a to napríklad prostredníctvom dividend, podielu na zisku či zhodnocovaním podielu verejnej inštitúcie v danom podniku, či sa príjemca zdrojov nenachádza v dlhodobých stratách a pod. Za konanie v súlade s princípom súkromného investora možno napríklad označiť navýšenie základného kapitálu verejným aj súkromným akcionárom za rovnakých podmienok.)
má v práve štátnej pomoci svoje nezastupiteľné miesto od 80. rokov minulého storočia, kedy začal Európsky súdny dvor vydávať prvé rozhodnutia, ktoré existenciu štátnej pomoci pri určitých transakciách financovania štátnych podnikov, neskôr aj pri transakciách medzi verejnou a súkromnou sférou, hodnotili práve s poukazom na (ne)naplnenie tohto princípu.
Od toho času sa judikatúra európskych súdov a rozhodovacia prax Európskej komisie vykladajúce tento princíp v konkrétnych prípadoch značne rozšírila a vznikli ďalšie pojmy - kritérium, resp. princíp tržného veriteľa, princíp tržného ručiteľa, princíp tržného predávajúceho a princíp tržného kupujúceho. V oznámení Komisie o pojme štátna pomoc (Úradný vestník C 262, 19.7.2016) ich všetky súhrnne označuje pojmom "kritérium subjektu v trhovom hospodárstve" a rozoberá ho v kapitole 4.2.
Zmyslom tohto kritéria je posúdiť, či verejný orgán, resp. inštitúcia poskytla určitému podniku výhodu tým
, že pri určitej transakcii nekonala ako subjekt v tržnom hospodárstve. Ak to tak nie je, prijal podnik (príjemca) hospodársku výhodu, ktorú by za bežných tržných podmienok nezískal, čo posilňuje jeho postavenie v porovnaní s postavením konkurenčných podnikov.
Hoci ide o právnu konštrukciu, ktorá nie je zakotvená v primárnom práve Európskej únie a vyvinula sa len judikatúrou, ide vo výkladovej praxi o nespochybniteľný princíp hlavne vzhľadom na skutočnosť, že pravidlá Európskej únie pre reguláciu trhu sú vo vzťahu k úprave vlastníctva
(Pozn.: Článok 345 Zmluvy o Európskej únii ustanovuje, že "zmluvy sa nejako nedotýkajú úpravy vlastníctva uplatňované v členských štátoch".)
neutrálne. Verejný sektor a subjekty vo verejnom vlastníctve majú teda na vnútornom trhu rovné postavenie so súkromným sektorom a majú plné právo vstupovať do ekonomických vzťahov. Aby však nedochádzalo k deformáciám trhu a hospodárskej súťaže štátnou pomocou, je nutné, aby do nich vstupovali spôsobom porovnateľným so súkromnými súťažiteľmi - preto je ťažko uplatniť tento princíp pri jednoznačne netržných transakciách verejných orgánov, ako sú priame dotácie, avšak vieme si ho predstaviť pri transakciách bežne realizovaných v komerčnom sektore, ako sú úvery, záruky, prenájmy, predaje alebo nákupy majetku, kapitálové injekcie a pod.
Je dôležité uviesť, že potenciálnymi poskytovateľmi štátnej pomoci sú tak štát (ministerstvá a ústredné orgány štátnej správy), ako aj široké spektrum ďalších subjektov verejného sektora, ako sú územné samosprávne jednotky alebo podniky a organizácie pod kontrolou verejnej správy vynakladajúce verejné prostriedky. Aby transakcia uskutočnená niektorým z týchto subjektov nebola štátnou pomocou, musí sa dbať práve na dodržanie a obhájiteľnosť princípu tržného investora.
Členské štáty, resp. ich orgány verejnej moci, sa často cítia oprávnené poskytnúť finančné prostriedky určitému podniku, ktorého sú napríklad zriaďovateľom, z dôvodu zrejmého verejného