Obec (mesto) alebo vyšší územný celok (ďalej len "VÚC") najprv teda posúdi, či je alebo nie je orgánom verejnej moci
(ďalej len "OVM"). Obec (mesto) alebo VÚC ako OVM ďalej posúdi, či daný úkon je alebo nie je výkonom verejnej moci.
Ak obec (mesto) alebo VÚC ako OVM zistí, že ide o výkon verejnej moci, aplikuje povinne zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p. (ďalej len "ZoEG"). Ak obec (mesto) alebo VÚC ako OVM zistí, že nejde o výkon verejnej moci, neaplikuje povinne ZoEG. Cieľom ZoEG je vykonávať verejnú moc elektronicky. Verejnú moc môžu vykonávať iba OVM. Slovenský právny poriadok a ani judikatúra neustanovujú konkrétny výpočet OVM. Preto je potrebné, aby každá inštitúcia posúdila, či má postavenie OVM alebo nie. Ako príklad OVM môžeme uviesť obce (mestá) a VÚC, pričom jednotlivé organizácie zriaďované napr. obcami (mestami) alebo VÚC už nemusia byť OVM. Pojem verejná moc síce nemá legálnu definíciu, no možno vychádzať z uznesenia Ústavného súdu ČSFR z 9. júna 1992 sp. zn. I. ÚS 191/92, podľa ktorého verejnou mocou je taká moc, ktorá
autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov
, či už priamo, alebo sprostredkovane. Subjekt, o ktorého právach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci,
nie je v rovnoprávnom postavení s týmto orgánom, a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí od vôle subjektu
.
Príkladom výkonu verejnej moci, ktorý realizuje obec (mesto) je stavebné konanie. Výsledkom stavebného konania je "rozhodnutie", a to vydanie alebo nevydanie stavebného povolenia a účastník stavebného konania nikdy nebude v rovnoprávnom postavení s orgánom, ktorý o jeho právach a povinnostiach autoritatívne rozhoduje. Preto sa pri takomto type úkonov OVM aplikuje režim ZoEG povinne, a teda verejnú moc musia OVM vykonať elektronicky. Akýkoľvek iný úkon, ktorý nie je výkonom verejnej moci (napr. zmluva o zriadení združenia obcí podľa § 20 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p.), nie je povinný OVM vykonávať elektronicky, keďže v tom prípade nie je naplnená pôsobnosť ZoEG a na takýto úkon OVM alebo iná inštitúcia
nemusí povinne aplikovať režim ZoEG
.
Ako postupovať v prípade, ak obec (mesto) alebo VÚC ako OVM identifikuje, že daný úkon, ktorý vykonáva, je výkonom verejnej moci?
V tomto prípade obec (mesto) alebo VÚC ako OVM použije príslušné ustanovenia ZoEG. Obec (mesto) alebo VÚC ako OVM vykonáva najmä tieto pôsobnosti podľa ZoEG:
1.
vydáva elektronické rozhodnutia,
2.
autorizuje elektronické rozhodnutia,
3.
doručuje elektronické rozhodnutia, ak ZoEG neustanovuje inak.
Podstatné je to, aby celý proces výkonu verejnej moci bol realizovaný elektronicky. Znamená to, že obec (mesto) alebo VÚC ako OVM vyhotovuje rozhodnutia a iné dokumenty súvisiace s daným konaním elektronicky. ZoEG neustanovuje však konkrétny postup, necháva istým spôsobom obci (mestu) a VÚC ako OVM "voľnú ruku", aký systém si nastavia interne na ich OVM. ZoEG požaduje iba to, aby celý proces bol realizovaný elektronicky. Ak "v listinnom svete" by malo byť nejaké rozhodnutie opečiatkované a vlastnoručne podpísané, tak v "elektronickom svete" použije obec (mesto) alebo VÚC ako OVM na autorizáciu tohto dokumentu §