Zákonná úprava postavenia prednostu obecného úradu v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") je dlhodobo neuspokojivá. Nedostatočná právna úprava vyvoláva interpretačné nejasnosti. Prednosta obecného úradu je zo strany obecného zastupiteľstva vnímaný ako "človek starostu". Príspevok analyzuje najdôležitejšie otázky spojené s právnym postavením prednostu obecného úradu.
Zákonodarca upravuje v § 17 zákona o obecnom zriadení fakultatívnu funkciu prednostu obecného úradu:
"Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta. Prednostu vymenúva a odvoláva starosta."
Právna úprava postavenia prednostu obecného úradu v zákone o obecnom zriadení je pomerne stručná, pričom ani iný právny predpis status prednostu obecného úradu bližšie nekonkretizuje. V rovine návrhov na zmenu právnej úpravy je vhodné presadenie dôslednejšej zákonnej úpravy statusu prednostu obecného úradu, najmä pokiaľ ide o vymedzenie jeho vzťahu k obecnému zastupiteľstvu, pracovnoprávne postavenie a aspoň príkladný výpočet jeho úloh.
Fakultatívnosť funkcie prednostu obecného úradu spočíva v tom, že platná právna úprava nepredpisuje povinnosť zriadiť funkciu prednostu v žiadnej kategórii obcí. Neustanovuje sa, že by funkcia prednostu obecného úradu musela byť konštituovaná v obci s istým počtom obyvateľov alebo zamestnancov.
V obciach s väčším počtom zamestnancov môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu. Ak teda starosta obce po dôslednom vyhodnotení relevantných skutočností dospeje k záveru, že je odôvodnená potreba konštituovania samostatného riadiaceho zamestnanca obecného úradu, rozhodne o zriadení funkcie prednostu obecného úradu.
Rozhodnutie starostu obce o zriadení funkcie prednostu obecného úradu sprevádza zodpovedajúca úprava rozpočtu obce obecným zastupiteľstvom. Táto úprava musí predchádzať uzatvoreniu pracovnej zmluvy s prednostom obecného úradu. Uzatvoreniu pracovnej zmluvy rovnako predchádza úprava organizačného poriadku obce vydávaného starostom obce.
Podpis pracovnej zmluvy medzi obcou a prednostom obecného úradu nemôže byť samostatným, ničím nepodmieneným úkonom starostu obce ako štatutárneho orgánu obce konajúceho v pracovnoprávnych vzťahoch obce. Naopak, ide o súbor na seba sukcesívne nadväzujúcich právnych skutočností, predovšetkým:
1.
rozhodnutie zamestnávateľa o organizačnej zmene (kompetencia starostu obce) v podobe zriadenia funkcie prednostu obecného úradu,
2.
zmena organizačného poriadku obce (kompetencia starostu obce) zohľadňujúca novú funkciu v štruktúre obecného úradu,
3.
zmena rozpočtu obce (kompetencia obecného zastupiteľstva) spočívajúca vo vymedzení objemu mzdových a ostatných materiálnych prostriedkov na činnosť prednostu obecného úradu,
4.
vymenovanie osoby do funkcie prednostu obecného úradu (kompetencia starostu obce),
5.
uzatvorenie pracovnej zmluvy medzi obcou ako zamestnávateľom (kompetencia starostu obce) a prednostom obecného úradu ako zamestnancom podliehajúca overeniu základnou finančnou kontrolou.
Ak takýmto postupom bola v obci obsadená funkcia prednostu obecného úradu, prednosta obecného úradu preberá namiesto starostu obce pozíciu "manažéra" obecného úradu. Ak je teda v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta.
Konštituovanie funkcie prednostu obecného úradu však neznamená, že starosta obce stráca právo riadiť obecný úrad. Postavenie prednostu obecného úradu je postavením vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti starostu obce. Je preto prirodzené, že spôsob vedenia obecného úradu prednostom bude odzrkadľovať vôľu starostu obce.
Prednostu obecného úradu vymenúva starosta obce. Starosta obce nie je v procese výberu prednostu obecného úradu viazaný návrhom iného subjektu. Prednostu obecného úradu môže vymenovať z vlastného podnetu.
Funkcia prednostu obecného úradu je obsadzovaná osobou, voči ktorej má starosta obce dôveru a prejav takejto dôvery premietne do vymenovania konkrétnej osoby do funkcie prednostu.
Z JUDIKATÚRY
Rozsudok Okresného súdu Michalovce sp. zn. 5 C 92/2011 zo dňa 7. októbra 2013:
"Prednostu vymenúva a odvoláva starosta. Prednosta obecného úradu je zamestnancom obce, ktorý zodpovedá za svoju činnosť starostovi. Z uvedeného je zrejmé, že funkcia prednostu je obsadzovaná osobou, voči ktorej má starosta obce - primátor dôveru a prejav takejto dôvery premietne do vymenovania konkrétnej osoby do funkcie prednostu. Na rozdiel od starostu obce, resp. primátora mesta, ktorý riadi obecný úrad, prednosta obecný úrad neriadi, len ho vedie a organizuje jeho prácu. S ohľadom na osobitné postavenie prednostu zákon zakotvuje aj osobitný spôsob vzniku pracovno-právneho vzťahu a zakotvuje spôsob ustanovenia osoby do funkcie prednostu, a to vymenovaním starostom - primátorom. Prednosta v plnom rozsahu zodpovedá za svoju činnosť starostovi - primátorovi, ktorý môže prednostu kedykoľvek z tejto funkcie aj odvolať."
Starosta obce je výlučným subjektom menovacej právomoci vo vzťahu k prednosti obecného úradu. Prednostu obecného úradu nemôže platne vymenovať obecné zastupiteľstvo. Podľa právnej úpravy účinnej v rokoch 1990 - 2001 prednostu obecného úradu vymenúvalo obecné zastupiteľstvo na návrh starostu obce n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).