Mimoriadna situácia, ktorá je vyhlásená v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, sa týka aj obcí, ktorým vznikajú výdavky spojené s riešením tejto situácie. Obce tiež chcú prispieť zo svojho rozpočtu na humanitárnu pomoc pre odídencov z územia Ukrajiny a tiež chcú poskytnúť finančné prostriedky obciam na Ukrajine, s ktorými majú uzatvorenú medzinárodnú zmluvu o spolupráci (tzv. partnerské obce).
Rozhodovať o poskytnutí humanitárnej pomoci by obec mala na základe vlastnej právnej úpravy, resp. na základe rozhodnutia oprávneného orgánu, ktorým je obecné zastupiteľstvo.
Rozhodnutie o poskytnutí finančných prostriedkov v rámci humanitárnej pomoci je zásahom do schváleného rozpočtu obce. Na schvaľovanie zmien rozpočtu je oprávnený orgán obce, ktorým je zastupiteľstvo, a to v súlade s ustanovením
§ 11 ods. 4 písm. b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. Právna úprava nerieši schvaľovanie zmien rozpočtu v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie.
Zákon č. 583/2004 Z.z. ustanovuje len výnimku pri schvaľovaní zmien rozpočtu, a to pri zmenách rozpočtu na základe získaných účelovo určených finančných prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z Európskej únie a iných prostriedkov zo zahraničia poskytnutých na konkrétny účel, z rozpočtu iného subjektu verejnej správy a darov, ak darca určí účel daru.
Zákon č. 583/2004 Z.z. v spojitosti so
zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. dáva zastupiteľstvám oprávnenie rozhodnúť, že zmeny rozpočtu vrátane zmien programov môže v rozsahu ním určenom vykonávať starosta obce. Je výhodou, keď obec má upravenú kompetenciu pre starostu vykonávať zmeny rozpočtu v mimoriadnej situácii, v tomto prípade môže zmenu rozpočtu v súvislosti s poskytnutím humanitárnej pomoci schváliť aj starosta. Vo viacerých samosprávach však takýto postup nie je schválený a tak zmenu rozpočtu v súvislosti s poskytnutím humanitárnej pomoci schvaľuje zastupiteľstvo. Treba upozorniť, že aj keď ide o veľmi citlivú záležitosť, podmienky na poskytnutie humanitárnej pomoci by mali vždy rešpektovať princípy hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti použitia finančných prostriedkov v rámci schváleného rozpočtu obce.
Takisto treba uviesť, že mnohé obce navzájom spolupracujú a tiež svoju pomoc koordinujú so samosprávnym krajom. Podľa
§ 14a ods. 3 zákona č. 42/1994 o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p.samosprávny kraj a obce v jeho územnom obvode môžu spoločne zriadiť
krízový fond územnej samosprávy.
Krízový fond územnej samosprávy (ďalej len "fond") nie je právnická osoba, správu fondu vykonáva rada fondu. Spôsob ustanovenia rady fondu, podrobnosti o zdrojoch fondu a o správe fondu upravuje štatút fondu, ktorý schvaľuje zastupiteľstvo samosprávneho kraja a obecné zastupiteľstvo. Zdrojom fondu sú finančné prostriedky samosprávneho kraja, obce v jeho územnom obvode, prípadne inej právnickej osoby, fyzickej osoby - podnikateľa a fyzickej osoby. Finančné prostriedky fondu sa môžu poskytnúť na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti na nehnuteľnosti samosprávneho kraja a obce v jeho územnom obvode a na vykonávanie preventívnych opatrení na zabránenie vzniku mimoriadnej udalosti v územnom obvode samosprávneho kraja.