Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nový zákon o verejnom obstarávaní a verejné obstarávanie v praxi škôl

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Novým zákonom č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 438/2015 Z. z. (ďalej len „zákon“) sa zavádzajú nové inštitúty, nové podmienky účasti, ale aj nový postup a viaceré nové výnimky. Niektoré novelizované ustanovenia zákona (zákon č. 438/2015 Z. z.) nadobudli účinnosť dňom vyhlásenia, tzn. od 1. 1. 2016 a ostatné časti nadobudli účinnosť od 18. 4. 2016.

Všeobecné zásady verejného obstarávania

Zákon preberá tri nové európske smernice o verejnom obstarávaní z minulého roka. Hlavnými cieľmi nových smerníc sú podľa Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý návrh zákona pripravil, zefektívnenie a urýchlenie procesov verejného obstarávania cez povinnú elektronizáciu, väčšia flexibilita a zníženie administratívnej záťaže, ako aj uľahčenie prístupu malým a stredným podnikom na trh.

Smernicami sa zavádza niekoľko nových inštitútov, napríklad preformulovanie kritérií na vyhodnotenie ponúk kompletnej elektronizácie alebo zavedenie nového postupu zadávania zákazky – inovatívneho partnerstva.

Upravuje sa tiež konflikt záujmov, tzv. in-house zákaziek, priamych platieb subdodávateľom, spoločného obstarávania verejných obstarávateľov z viacerých krajín, ako aj zavedenie zákonných dôvodov na odstúpenie od zmluvy a novej koncepcie uzatvárania dodatkov, či predbežného preukazovania podmienok účasti cez jednotný európsky dokument.

Na základe schválených zmien zo spoločnej správy sa napríklad tzv. in-house výnimky vzťahujú len na situácie, keď neexistuje žiadna priama účasť súkromného hospodárskeho subjektu na kapitáli kontrolovanej, resp. kontrolujúcej alebo spoločne kontrolovanej právnickej osoby, a to bez akejkoľvek výnimky. Výnimka zo zákona je pri realizácii špecifikovaných služieb vyplývajúcich z programu starostlivosti o lesy.

V článku sa venujem len postupom a výnimkám, ktoré platia pre školy. Ostatné ustanovenia, školami málo, alebo vôbec nevyužívané uvádzať nebudem. Zákon je, podľa môjho názoru, aj tak „ťažko čitateľný“, náročný na každodennú aplikáciu pre školy – riaditeľov, prípadne ďalších zamestnancov škôl, ktorí sú povinní postupovať podľa tohto zákona, a musia sa s verejným obstarávaním popasovať pri všetkých svojich ostatných činnostiach. Vychádzam aj z toho, že na školách nemáme odborníkov na verejné obstarávanie, aj keď momentálne sme všetci začiatočníci.

Základné pojmy po novom

  • Dokumenty potrebné na vypracovanie ponuky – sú oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania, výzvy na súťaže, oznámenia o koncesii, oznámenie o vyhlásení súťaže návrhov, výzva na predkladanie ponúk, súťažné podklady, súťažné podmienky, informatívny dokument, koncesná dokumentácia a iná sprievodná dokumentácia.
  • Hospodársky subjekt (HS) – doteraz podnikateľ – fyzická osoba (FO), právnická osoba (PO) alebo skupina takýchto osôb, ktorá na trh dodáva tovar, uskutočňuje stavebné práce alebo poskytuje službu.
  • Záujemca – HS, ktorý má záujem o účasť na verejnom obstarávaní.
  • Uchádzač – HS, ktorý predložil ponuku.
  • Subdodávateľ – HS, ktorý uzavrel alebo uzavrie s úspešným uchádzačom písomnú odplatnú zmluvu na plnenie určitej časti zákazky alebo koncesie.
  • Rámcová dohoda – písomná dohoda medzi jedným/viacerými obstarávateľmi alebo jedným/viacerými obstarávateľmi na jednej strane a jedným/viacerými uchádzačmi na druhej strane. Určuje podmienky zadávania zákaziek počas platnosti rámcovej dohody, najmä čo sa týka ceny a predpokladaného množstva predmetu zákazky. Je to dohoda, ktorá sa uzatvára len vo verejnom obstarávaní. Iné formy obchodovania rámcovú dohodu „nepoznajú“.
  • Značka – akýkoľvek dokument, osvedčenie alebo potvrdenie, ktoré potvrdzuje, že stavebné práce, výrobok, služba, proces alebo postup spĺňa podmienky na udelenie značky.
  • Bežne dostupné tovary, stavebné práce alebo služby na trhu:
    1. nie sú vyrábané, dodávané, uskutočňované alebo poskytované na základe špecifických a pre daný prípad jedinečných požiadaviek,
    2. sú ponúkané v podobe, v ktorej sú bez väčších úprav ich vlastností alebo prvkov aj dodané, uskutočnené alebo poskytnuté a zároveň
    3. sú spravidla v podobe, v akej sú dodávané, uskutočňované alebo poskytované pre verejného obstarávateľa a obstarávateľa dodávané, uskutočňované alebo poskytované aj pre spotrebiteľov a iné osoby na trhu.

Bežne dostupnými tovarmi, stavebnými prácami alebo službami podľa ust. § 2 ods. 5 písm. o) zákona sú najmä tovary, stavebné práce alebo služby určené na uspokojenie bežných prevádzkových potrieb verejného obstarávateľa a obstarávateľa.

* * *

Bežne dostupnými tovarmi alebo službami podľa ust. § 2 ods. 5 písm. o) sú najmä tovary a služby spotrebného charakteru.

  • Zákazka je odplatná zmluva uzavretá medzi jedným/viacerými verejnými obstarávateľmi alebo obstarávateľmi na jednej strane a jedným/viacerými úspešnými uchádzačmi na druhej strane, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby.
  • Zákazka na dodanie tovaru je zákazka, ktorej predmetom je kúpa, lízing, kúpa tovaru na splátky alebo prenájom tovaru s možnosťou odkúpenia alebo bez možnosti odkúpenia; môže zahŕňať aj činnosti spojené s umiestnením a montážou tovaru.
  • Zákazka na uskutočnenie stavebných prác je zákazka, ktorej predmetom je:
    1. uskutočnenie stavebných prác alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác súvisiacich s niektorou z činností (oddiel 45 Slovníka obstarávania § 3 ods. 3 zákona), uskutočnenie stavby alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavby alebo
    2. uskutočnenie stavby akýmkoľvek spôsobom podľa požiadaviek, ktoré určil verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, ktorý má rozhodujúci vplyv na druh stavby alebo projekt stavby.
  • Zákazka na poskytnutie služby je zákazka, ktorej predmetom je poskytnutie služby okrem zákazky uvedenej v predchádzajúcich odsekoch.
  • Civilná zákazka je zákazka na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služby, ktorá nie je zákazkou v oblasti obrany a bezpečnosti podľa § 3 ods. 6 zákona.

Členenie zákaziek v zákone o verejnom obstarávaní:

ZÁKAZKA

• na dodanie tovaru

na uskutočnenie stavebných prác

na poskytnutie služby

civilná
v oblasti ochrany a bezpečnosti

nadlimitná

podlimitná

s nízkou hodnotou

Finančné limity účinné od 18. apríla 2016

Podľa ust. § 5 ods. 2 a 7 a § 120 ods. 2 zákona je Úrad pre verejné obstarávanie splnomocnený na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovia:

  • finančné limity pre nadlimitnú zákazku na dodanie tovaru,
  • uskutočnenie stavebných prác a poskytnutie služby,
  • finančný limit pre nadlimitnú koncesiu a
  • finančný limit pri súťaži návrhov.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály