Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Lízing – legislatíva a účtovanie vo verejnej správe
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) upravuje nadobúdanie majetku formou lízingu v ust. § 19 ods. 1, v zmysle ktorého prostriedky štátneho rozpočtu (ŠR) nemožno použiť na úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci (lízing) okrem úhrady tohto nájomného z prostriedkov ŠR určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie. Ide o spôsob obstarania veci alebo majetkovej hodnoty s využitím cudzích zdrojov.
Finančný lízing je obstaranie dlhodobého hmotného majetku:
- na základe nájomnej zmluvy,
- s dojednaným právom kúpy prenajatej veci,
- za dohodnuté platby,
- počas dohodnutej doby nájmu tohto majetku.
V deň odovzdania predmetu lízingu:
- prenajímateľ odúčtuje predmet lízingu zo svojho majetku a zaúčtuje pohľadávku voči nájomcovi,
- nájomca zaúčtuje predmet lízingu na účet aktív a zároveň zaúčtuje záväzok voči prenajímateľovi, týmto dňom začína predmet lízingu štandardne odpisovať.
Finančný lízing – prenájom, je spôsob obstarania majetku, pri ktorom nie je rozhodujúce vlastnícke právo na to, aby bol takýto majetok vykazovaný v súvahe.
V nadväznosti na uplatnenie zásady ekonomického úžitku obsiahnutej v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) o majetku účtuje tá účtovná jednotka, ktorej majetok prináša ekonomický úžitok, a nie tá, ktorá mák majetku vlastnícke právo.
Výhodou finančného prenájmu je skutočnosť, že nájomca nemusí mať počiatočný kapitál a obstarávaciu cenu predmetu lízingu prenáša do účtovných nákladov.
Nevýhodou môže byť napríklad to:
- že vlastníctvo k obstaranej veci vzniká nájomcovi najskôr po skončení lízingu, t. j. minimálne po 3 rokoch,
- ďalej úpravy na obstaranej veci môže robiť nájomca len so súhlasom prenajímateľa, nájomca nesie zodpovednosť za oneskorené platby a s tým súvisiace finančné postihy a pod.
♦ Príklad:
Prenajímateľ a nájomca sa dohodli na základe zmluvy na zakúpení softvéru v celkovej hodnote 75 000 eur. Z uvedenej čiastky tvorí 60 000 eur istinu a 15 000 eur je finančný výnos prenajímateľa, resp. finančný náklad u nájomcu. Doba prenájmu je 3 roky, doba odpisovania je 5 rokov.
V deň odovzdania softvéru:
- Prenajímateľ odúčtuje predmet lízingu zo svojho majetku (60 000 eur) a zaúčtuje pohľadávku voči nájomcovi (60 000 eur).
- Nájomca zaúčtuje softvér ako svoj majetok (60 000 eur) a zaúčtuje záväzok voči prenajímateľovi (60 000 eur).
- Prenajímateľ počas doby nájmu, ktorá je 3 roky, bude účtovať výnosové úroky postupne, až do kumulovanej výšky 15 000 eur a nájomca bude účtovať nákladové úroky postupne až do kumulovanej výšky 15 000 eur. Tieto úrokové výnosy/náklady nebudú lineárne, ale budú postupne klesať v závislosti od výšky istiny, t. j. nesplatenej výšky pohľadávky/záväzku; z uvedeného vyplýva, že v prvom roku budú úroky najvyššie a v poslednom najnižšie.
- Nájomca bude odpisovať softvér počas doby jeho používania.
* * *
Poznáme dva druhy lízingu:
- operatívny lízing, pri ktorom ide o prenájom, po skončení ktorého sa vracia prenajatá vec späť prenajímateľovi,
- finančný lízing, pod ktorým sa rozumie obstaranie dlhodobého hmotného majetku na
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.