Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Zákonnú úpravu kompetencií obce vo vzťahu k školám/školským zariadeniam upravuje viacero právnych predpisov – kľúčovým právnym základom pre kontrolnú právomoc obcí vo vzťahu k školám/školským zariadeniam je § 6 ods. 8 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve“).

Ďalšími právnymi predpismi v tejto oblasti sú:

  • dôležitým hmotnoprávnym prameňom práva v predmetnej oblasti je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“),
  • v procesnoprávnej rovine je základným právnym predpisom upravujúcim postup oprávne­ných subjektov obce pri výkone kontrol v školách/školských zariadeniach nový zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“) účinný od1. januára 2016,
  • v oblasti kontroly výchovy a vzdelávania je procesným prameňom práva zákon č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o kontrole v štátnej správe“).

Pôsobnosť obce vo veciach kontroly v školách/školských zariadeniach

Obec vo veciach výchovy a vzdelávania v školách/školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom:

  • kontroluje postupom podľa zákona o kontrole v štátnej správe dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania s výnimkou kontroly úloh, ktoré sú v kontrolnej pôsobnosti školskej inšpekcie a v oblasti školského stravovania,
  • kontroluje kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach,
  • vykonáva kontrolu využívania finančných prostriedkov na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania podľa osobitných predpisov a finančné prostriedky na prevádzku a údržbu, ktoré prerozdeľuje,
  • vykonáva čo do povahy následnú finančnú kontrolu na úseku hospodárenia s finančnými prostriedkami pridelenými zo štátneho rozpočtu, zo všeobecného rozpočtu Európskej únie (EÚ), s materiálnymi hodnotami a majetkom, ktorý má v správe a kontroluje efektívnosť a účelnosť ich využitia, po 1. januári 2016 procesným postupom podľa pravidiel finančnej kontroly na mieste (§ 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole),
  • vykonáva finančnú kontrolu na úseku hospodárenia s pridelenými finančnými prostriedkami a kontroluje efektívnosť a účelnosť ich využitia, po 1. januári 2016 rovnako procesným postupom podľa pravidiel finančnej kontroly na mieste (§ 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole).

Kontrola obce v školách/školských zariadeniach vykonávaná hlavným kontrolórom obce

Statusová nezávislosť hlavného kontrolóra obce vo vzťahu k školám/školským zariadeniam obce je daná inštitútom inkompatibility – t. j. nezlučiteľnosti výkonu funkcie a činností hlavného kontrolóra obce ako kontrolného orgánu s jeho funkciami a činnosťami v školách/školských zariadeniach ako kontrolovaných subjektov.

Uvedená teoretická premisa v aplikačnej praxi „prináša“ tri základné otázky:

 •   Môže byť hlavný kontrolór obce riaditeľom školy/školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce?
 •   Môže byť hlavný kontrolór obce iným zamestnancom školy/školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce?
 •   Môže byť hlavný kontrolór obce členom rady školy/školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce?

Pozn. autora: Má sa na mysli vyhodnotenie inkompatibility vždy iba vo vzťahu hlavný kontrolór obce a škola/školské zariadenie zriadené obcou, v ktorej hlavný kontrolór vykonáva funkciu, t. j. nie v inej obci.

Podľa § 18 ods. 2 zákona o obecnom zriadení funkcia ­hlavného kontrolóra obce je nezlučiteľná s funkciou:

  1. poslanca,
  2. starostu,
  3. člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec,
  4. iného zamestnanca obce,
  5. podľa osobitného zákona – napr. zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov.

Tento výpočet funkcií nezlučiteľných s výkonom funkcie hlavného kontrolóra obce je taxatívny (t. j. konečný, úplný, výlučný) a kogentný (t. j. bez možnosti odchýlenia sa internou úpravou obce).

Zároveň s porušením zákazu inkompatibility je spojený prísny následok zániku funkcie hlavného kontrolóra obce priamo zo zákona. Podľa § 18a ods. 8 písm. g) zákona o obecnom zriadení výkon funkcie hlavného kontrolóra obce zaniká dňom, keď začal vykonávať nezlučiteľnú funkciu.

Z takto formulovaných dikcií zákona o obecnom zriadení vyplývajú nasledovné odpovede na nastolené otázky:

  • Hlavný kontrolór obce nemôže byť riaditeľom školy/školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce pre rozpor s § 18 ods. 2 písm. c) zákona o obecnom zriadení.
  • Hlavný kontrolór obce môže byť iným zamestnancom školy/školského zariadenia, ak má škola/ školské zariadenie právnu subjektivitu, tzn., že hlavný kontrolór obce môže byť napríklad pedagogickým/nepedagogickým zamestnancom školy, ktorej je obec zriaďovateľom. V praxi však ide o veľmi netypickú situáciu (najčastejšie u tzv. úväzkového hlavného kontrolóra obce), kedy by hla
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály