Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kompetencie prednostu obecného úradu

Dátum: Rubrika: Správne právo

Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ako základný a všeobecný právny predpis upravujúci základné informácie, osobitosti a právomoci obce, upravuje zriadenie funkcie prednostu obecného úradu len ako možnosť v obciach s väčším počtom zamestnancov. Potreba zriadiť funkciu prednostu je tak ovplyvnená najmä počtom obyvateľov obce a v súvislosti s tým aj počtom zamestnancov obecného úradu. Ide stále len o možnosť starostu obce, nie povinnosť, zriadiť túto funkciu. V prípade, že si organizácia práce na obecnom úrade vyžaduje zriadiť funkciu prednostu, je táto pracovná pozícia ustanovená v štatúte obce.

Kompetencie prednostu obecného úradu
JUDr.
Simona
Laktišová
Zákon o obecnom zriadení však bližšie neozrejmuje, čo možno rozumieť pojmom "väčší počet" zamestnancov obecného úradu. Postavenie prednostu obecného úradu je definované v § 17 zákona o obecnom zriadení rámcovo, ale jeho pracovné zameranie je veľmi široké a podrobne býva uvedené v organizačnom a pracovnom poriadku obce. Personálne obsadenie tejto pozície je na rozhodnutí starostu, ktorý prednostu vymenúva a odvoláva.
Aj pri zriadení funkcie prednostu však za činnosť celého úradu zodpovedá starosta, ktorý túto funkciu nemôže preniesť na inú osobu okrem prednostu. Pri obciach s väčším počtom obyvateľov je logické usudzovať, že aj organizačné a administratívno-technické úlohy budú rozsiahlejšie a samotný výkon funkcie starostu nezahŕňa výlučne riadenie obecného úradu. Prednosta svojou činnosťou odbremení starostu od administratívnej agendy a organizácie práce obecného úradu.
Z praktického hľadiska sa potreba zriadenia funkcie prednostu obecného úradu odvíja okrem počtu obyvateľov obce aj od objemu finančných prostriedkov v rámci rozpočtu obce vyčlenených na mzdové ohodnotenie zamestnancov obecného úradu a technické zabezpečenie výkonu práce prednostu.
Zákon o obecnom zriadení takisto bližšie neupravuje požiadavky na vzdelanie alebo prax prednostu obecného úradu. Na obsadenie pozície prednostu zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. neurčuje požiadavku výberového konania. Daný postup môže byť upravený v pracovnom poriadku obecného úradu, aj keď vo väčšine prípadov je to len formálny akt vzhľadom na absolútnu kompetenciu starostu pri vymenovaní prednostu do tejto funkcie. Z hľadiska organizačnej štruktúry je prednosta v postavení vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti štatutára (starostu obce). V praxi sa funkcia prednostu obecného úradu zriaďuje v obciach s viac ako 3 000 obyvateľmi, prípadne na obecných úradoch s viac ako 15 zamestnancami.
Súhrn kompetencií prednostu obecného úradu
Ustanovenie § 16 zákona o obecnom zriadení upravuje základné funkcie obecného úradu (zabezpečovanie písomnej agendy orgánov obce a obecného zastupiteľstva, zabezpečovanie podkladov na rokovania orgánov obce, vykonávanie nariadení obce a pod.) ako orgánu územnej samosprávy, osobitný predpis však môže up
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.