Kompetenciou obce je v rámci svojej pôsobnosti vytvárať a zabezpečovať podmienky na výchovu a vzdelávanie detí a žiakov tým, že obec zriaďuje školy a školské zariadenia. Túto svoju kompetenciu vykonáva v súlade s
§ 6 ods. 1 a 2 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
, podľa ktorého obec zriaďuje a zrušuje siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky všeobecne záväzným nariadením:
a)
pri prenesenom výkone štátnej správy:
b)
pri výkone samosprávy:
-
základné umelecké školy,
-
školské kluby detí, ktoré sú súčasťou základnej školy
-
zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl,
-
jazykové školy pri základných školách,
-
strediská služieb v škole,
Obec v rámci svojej zriaďovateľskej pôsobnosti tak vytvára a zabezpečuje podmienky na:
a)
plnenie povinnej školskej dochádzky v základných školách, ktorých je zriaďovateľom,
b)
zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami a s mimoriadnym nadaním a talentom v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom,
c)
stravovanie detí a žiakov vo všetkých školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, a to formou zriaďovania zariadení školského stravovania.
Zriaďovateľskou pôsobnosťou obce v prenesenom výkone štátnej správy vo vzťahu k základným školám bez právnej subjektivity sa rozumie finančné, personálne, materiálno - technické a priestorové zabezpečenie výchovno - vzdelávacieho procesu, prevádzky a riešenia havarijných situácií týchto škôl. Vo vzťahu k základným školám s právnou subjektivitou ide o finančné, materiálno - technické a priestorové zabezpečenie výchovno - vzdelávacieho procesu, prevádzky a riešenia havarijných situácií týchto škôl. Starostlivosť o budovy, v ktorých základná škola sídli, je predmetom samosprávnej pôsobnosti obce.
Obec pri zabezpečení výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, ďalej:
a)
vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok,
b)
poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam a právne poradenstvo riaditeľom škôl a školských zariadení,
c)
vykonáva hodnotenie riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia, ktorých je zriaďovateľom,
d)
predkladá obecnej školskej rade na vyjadrenie:
-
informácie o pedagogicko - organizačnom a materiálnom zabezpečení výchovno - vzdelávacieho procesu škôl a školských zariadení,
-
návrh rozpisu finančných prostriedkov pre školy a školské zariadenia pridelených okresným úradom v sídle kraja,
-
správu o výsledkoch hospodárenia škôl a školských zariadení,
-
správu o výchovno - vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom,
-
koncepciu investičného rozvoja škôl a školských zariadení,
-
návrhy na zriaďovanie alebo zrušovanie škôl a školských zariadení,
-
návrhy na zriadenie tried s rozšíreným vyučovaním vyučovacieho predmetu alebo skupiny predmetov,
-
návrhy na zriadenie tried pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno vzdelávacími potrebami a deti a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom,
e)
prerokuje školský vzdelávací program a výchovný program,
f)
spolupracuje s inými obcami, orgánmi školskej samosprávy, príslušným okresn