Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

K novele zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest

Dátum: Rubrika: Právo pre verejnú správu

Začiatkom roka vzbudili všeobecnú pozornosť návrhy niektorých poslancov NR SR orientované na zníženie platov starostov obcí a primátorov miest. Nadväzujúca mediálna kampaň, ktorej vo väčšine prípadov chýbal objektívny pohľad a vecný aspekt, postavila starostov obcí a primátorov miest do nevďačného svetla osôb, ktoré majú nezaslúžene vysoké platy hradené z verejných prostriedkov. Kampaň ignorovala, že išlo o platy, o ktorých rozhodlo obecné alebo mestské zastupiteľstvo, t. j. autorita, ktorá jediná má právo a pôsobnosť hodnotiť prácu konkrétneho starostu alebo primátora, a že išlo o rozhodnutia v súlade s platným zákonom. Zanedlho nato bol príslušný zákon znovelizovaný, pričom legislatívny proces a nevyhnutný zásah prezidenta SR proti logickým chybám v znení len dokumentovali dôsledky absentujúcej odbornej diskusie, ktorá by takémuto kroku nesporne mala predchádzať.

S účinnosťou od 1. 6. 2011 bol zákonom č. 154/2011 Z. z. (ďalej len „novela“) novelizovaný zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z.  n.  p. (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z. z.“). Tento príspevok má za cieľ rozobrať novú právnu úpravu. V súlade s terminológiou cit. zákona budeme v ďalšom texte pre pozíciu starosta obce a primátor mesta používať jednotný pojem „starosta“.

Východiskové skutočnosti

Plat starostu môže byť legitímne stanovený dvoma spôsobmi:

  • zákonom: plat je stanovený priamo zákonom č. 253/1994 Z. z. ako súčin priemernej mesačnej mzdy zamestnánca v národnom hospodárstve a násobku, ktorý rastie s počtom obyvateľov obce, v ktorej je starosta zvolený,
  • uznesením obecného zastupiteľstva za podmienok stanovených zákonom č. 253/1994 Z. z. môže o konkrétnej výške platu starostu rozhodnúť obecné zastupiteľstvo.

Novela zasiahla oba tieto spôsoby. V záujme dôkladného osvetlenia sa budeme venovať obom spôsobom osobitne a postupne.

Plat stanovený zákonom

Príslušná právna úprava je v § 3 ods. 1 zákona č. 253/1994 Z. z.:

§ 3
(1)  Starostovi patrí plat, ktorý je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky 7) za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa § 4 ods. 1 alebo násobku podľa § 4 ods. 7. Plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor.

...

Pozn.: Slová vyznačené zvýrazneným písmom doplnila predmetná novela – podrobnejšie sa však tomuto doplnku budeme venovať v ďalšom texte, pretože ide o prípad, ktorý je už spojený s rozhodovaním v obecnom zastupiteľstve.

O plate stanovenom zákonom sa v obecnom zastupiteľstve nerozhoduje

Stanovenie platu priamo zo zákona sa uplatní vždy vtedy, keď o plate nerozhodne v medziach zákonom stanovených možností obecné zastupiteľstvo:

§ 4
...
(3) Ak obecné zastupiteľstvo nerozhodne o plate starostu podľa tohto zákona, patrí  starostovi plat podľa § 3 ods. 1.

Je teda zrejmé, že v prípadoch, ak sa má uplatniť len zákonom stanovený plat, rozhodnutie obecného zastupiteľstva nemá význam – k tomu, aby sa mohol uplatniť plat stanovený zo zákona, nie je rozhodnutie obecného zastupiteľstva potrebné.

Tento fakt si vyžaduje pozornosť práve preto, že v praxi sa pomerne často stáva, že obecné zastupiteľstvá rozhodujú o plate starostu spôsobom, pri ktorom „rozhodnú“ len o plate v zákonom určenej výške (t. j. priemerný zárobok x príslušný násobok). Takéto „rozhodovanie“ je rozhodovaním o veci, ktorú stanovil náš parlament použijúc formu zákona, preto rozhodovanie o rovnakej veci uznesením obecného zastupiteľstva je prekročením jeho právomoci a je preto úplne irelevantné. Obecné zastupiteľstvá by sa preto mali venovať rozhodovaniu len o tých otázkach, v ktorých majú na to zákonné poverenie (podrobnosti sú uvedené nižšie).

Zmeny násobkov

Zmeny v zákonom stanovenom plate, sa premietli do tabuľky v § 4 ods. 1 zákona č. 253/1994 Z. z. (pre ilustráciu je v pravom stĺpci kurzívou uvedený aj pôvodný násobok):

§ 4
(1) Starostovia sa na účely § 3 ods. 1 zaraďujú do deviatich platových skupín podľa počtu obyvateľov obce alebo mesta a násobky sa im ustanovujú takto:
1. do 500 obyvateľov 1,49-násobok 1,65-násobok
2. od 501 do 1 000 obyvateľov 1,65-násobok 1,83-násobok
3. od 1 001 do 3 000 obyvateľov 1,98 -násobok 2,20-násobok
4. od 3 001 do 5 000 obyvateľov 2,17-násobok 2,41-násobok
5. od 5 001 do 10 000 obyvateľov 2,34-násobok 2,60-násobok
6. od 10 001 do 20 000 obyvateľ v 2,53-násobok 2,81-násobok
7. od 20 001 do 50 000 obyvateľov 2,89-násobok 3,21-násobok
8. od 50 001 do
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály