Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Jeden kandidát na hlavného kontrolóra - dva možné právne výklady

Dátum: Rubrika: Správne právo

Článok analyzuje postup obecného zastupiteľstva pri voľbe hlavného kontrolóra obce v situácii, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra obce uchádza jediný kandidát. Rozbor vychádza z platnej a účinnej právnej úpravy a zohľadňuje dostupnú judikatúru a odbornú literatúru. Je nepochybné, že zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nepočítal so situáciou, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra obce bude uchádzať len jediný kandidát. Ide o medzeru v zákone, ktorú by bolo načase odstrániť. Situácie, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra obce uchádza iba jeden kandidát, nie sú v aplikačnej praxi ojedinelé. Navyše zákonodarcom zvolené legislatívne riešenie je tak nevhodné, že vedie k interpretačne úplne protichodným záverom. Za stavu účinnej právnej úpravy je preto potrebné hľadať také metódy výkladu, ktoré účinnejšie prispejú k ochrane základných práv a slobôd.

Jeden kandidát na hlavného kontrolóra - dva možné právne výklady
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Advokát
Modelová situácia
Vo voľbe konanej obecným zastupiteľstvom je prihlásený jediný kandidát, ktorý spĺňa zákonné požiadavky kladené na výkon funkcie hlavného kontrolóra obce zákonom o obecnom zriadení a uznesením obecného zastupiteľstva, ktorým sa vyhlasuje voľba hlavného kontrolóra a stanovujú sa náležitosti prihlášky kandidáta.
Počet poslancov obecného zastupiteľstva dotknutej obce je 7.
Obecné zastupiteľstvo pristúpilo k voľbe hlavného kontrolóra obce v prvom kole s takýmto výsledkom hlasovania: Počet prítomných poslancov bolo 6 zo 7. Za zvolenie kandidáta do funkcie hlavného kontrolóra obce hlasovali 3 poslanci obecného zastupiteľstva, 2 poslanci boli proti a 1 sa zdržal hlasovania.
Na základe tohto hlasovania v prvom kole už hlasovanie v druhom kole neprebehlo, keďže poslanci, ktorí za kandidáta nehlasovali, odmietli voľbu hlavného kontrolóra obce v druhom kole s odôvodnením, že v prípade jedného kandidáta má byť len jedno hlasovanie - prvé kolo.
Aplikačný problém
Má sa v prípade, ak sa o funkciu hlavného kontrolóra obce uchádza len jeden kandidát, ktorý v prvom kole voľby nezíska súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva, vykonať aj druhé kolo volieb, v ktorom už jeden kandidát potrebuje na zvolenie len najväčší počet platných hlasov?
Rozhodujúca právna úprava
Obec je podľa čl. 64a zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších ústavných zákonov (ďalej len "Ústava SR") samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky združujúci osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt.
Podľa čl. 2 ods. 2 Ústavy SR:
----------------------------------------------------------------------------------------------------

 "Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý 
  ustanoví zákon."
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
V intenciách
uznesenia NS SR sp. zn. 5 Cdo 148/2010:
"Podľa čl. 2 ods. 2 Ústavy SR štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.
Za štátny orgán na účely čl. 2 ods. 2 Ústavy SR treba považovať aj obec, pokiaľ vykonáva verejnú moc.
"
Pôsobnosť obecného zastupiteľstva pri voľbe hlavného kontrolóra obce je nepochybne výkonom verejnej moci.
Podľa uznesenia ÚS ČSFR sp. zn. I ÚS 191/92:
"Verejnou mocou je taká moc, ktorá autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov, či už priamo, alebo sprostredkovane."
Regulatívom pre proces voľby hlavného kontrolóra obce obecným zastupiteľstvom je
princíp legality (princíp zákonnosti)
pregnantne vyjadrený v čl. 2 ods. 2 Ústavy SR. Pre posúdenie zachovania legality (zákonnosti) v analyzovanom prípade voľby hlavného kontrolóra obce treba zohľadniť právnu úpravu § 18a ods. 3 zákona o obecnom zriadení.
Proces voľby hlavného kontrolóra obce sa nespravuje, a to ani subsidiárne, iným všeobecne záväzným právnym predpisom.
Právne relevantné otázky
Na vyriešenie nastoleného aplikačného problému je nutné nájsť odpovede na nasledujúce otázky:
A:
Obsahuje zákon o obecnom zriadení rozdielne procesné pravidlá voľby hlavného kontrolóra obce pre prípady, keď sa o funkciu hlavného kontrolóra uchádza jeden kandidá
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.