Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Finančné toky v v samospráve

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Od 1. januára 2008 nadobudlo účinnosť opatrenie Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení opatrenia č. MF/25189/2008-311 a opatrenia č. MF/24240/2009-31. Významná zmena nastala v spôsobe účtovania dotácií, príspevkov, rozpočtových a bežných výdavkov, ktoré sú v tejto metodike pomenované pojmom „transfery“. Transfery zahŕňajú vzájomné vzťahy medzi účtovnými jednotkami rozpočtového, mimorozpočtového, peňažného a nepeňažného charakteru.

Štátna správa a samospráva so svojimi rozpočtovými organizáciami a príspevkovými organizáciami predstavujú významnú časť subjektov verejnej správy, cca 8 000 účtovných jednotiek. Finančné toky, ktoré prebiehajú medzi účtovnými jednotkami verejnej správy delíme podľa toho, či vyjadrujú vzťahy v rámci štátnej správy a samosprávy, alebo medzi štátnou správou a samosprávou a finančné vzťahy štátnej správy a samosprávy s inými subjektmi verejnej správy. Osobitnú skupinu tvoria vzťahy štátnej správy a samosprávy s externým okolím, teda subjekty mimo verejnej správy.

Finančné toky samosprávy predstavujú vzťahy s účtovnými jednotkami obce a vyššie územné celky (VÚC) a organizáciami v ich zriaďovateľskej pôsobnosti.

Obec financuje výdavky z vlastných príjmov, dotácií zo štátneho rozpočtu a z ďalších zdrojov, ktorými môžu byť návratné finančné výpomoci alebo prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov. V prípade plnenia úlohy obce, ktorá je súčasťou rozvojového programu, môže štát obci poskytnúť štátnu dotáciu. Obec môže svoje úlohy financovať aj z prostriedkov združených s inými obcami, so samosprávnymi krajmi a s inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami.

Obec môže poskytovať dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec, na konkrétne úlohy, ktoré sú v súlade s verejným záujmov obce.

VÚC financuje svoje výdavky z vlastných príjmov, dotácii zo štátneho rozpočtu a ďalších zdrojov financovania. VÚC môže zo svojho rozpočtu poskytovať dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je VÚC, na konkrétne úlohy, ktoré sú v súlade s verejným záujmom VÚC.

Ak obec alebo VÚC vykonávajú podnikateľskú činnosť, výnosy a náklady na túto činnosť sa nerozpočtujú. Náklady na podnikateľskú činnosť musia byť kryté výnosmi z tejto činnosti. Zisk z podnikateľskej činnosti zostáva po zdanení ako doplnkový zdroj obce a VÚC.

Vykazovanie finančných vzťahov medzi obcou a rozpočtovou organizáciou zriadenou obcou z prostriedkov zo štátneho rozpočtu

Účtovanie v obci o prijatých finančných prostriedkoch:

P. č.

Text účtovného prípadu

MD

D

1.

Prijaté finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu (bežný, kapitálový transfer)

221

357

2.

Prevod finančných prostriedkov rozpočtovej organizácii prostredníctvom obce

357

221

3.

Vrátenie finančných prostriedkov rozpočtovej organizácie prostredníctvom obce

221

357

4.

Vrátenie finančných prostriedkov do štátneho rozpočtu prostredníctvom obce

357

221

Účtovanie bežného transferu v rozpočtovej organizácii zo štátneho rozpočtu poskytnutého prostredníctvom obce:

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály