Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Finančné toky v v samospráve
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
Od 1. januára 2008 nadobudlo účinnosť opatrenie Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení opatrenia č. MF/25189/2008-311 a opatrenia č. MF/24240/2009-31. Významná zmena nastala v spôsobe účtovania dotácií, príspevkov, rozpočtových a bežných výdavkov, ktoré sú v tejto metodike pomenované pojmom „transfery“. Transfery zahŕňajú vzájomné vzťahy medzi účtovnými jednotkami rozpočtového, mimorozpočtového, peňažného a nepeňažného charakteru.
Štátna správa a samospráva so svojimi rozpočtovými organizáciami a príspevkovými organizáciami predstavujú významnú časť subjektov verejnej správy, cca 8 000 účtovných jednotiek. Finančné toky, ktoré prebiehajú medzi účtovnými jednotkami verejnej správy delíme podľa toho, či vyjadrujú vzťahy v rámci štátnej správy a samosprávy, alebo medzi štátnou správou a samosprávou a finančné vzťahy štátnej správy a samosprávy s inými subjektmi verejnej správy. Osobitnú skupinu tvoria vzťahy štátnej správy a samosprávy s externým okolím, teda subjekty mimo verejnej správy.
Finančné toky samosprávy predstavujú vzťahy s účtovnými jednotkami obce a vyššie územné celky (VÚC) a organizáciami v ich zriaďovateľskej pôsobnosti.
Obec financuje výdavky z vlastných príjmov, dotácií zo štátneho rozpočtu a z ďalších zdrojov, ktorými môžu byť návratné finančné výpomoci alebo prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov. V prípade plnenia úlohy obce, ktorá je súčasťou rozvojového programu, môže štát obci poskytnúť štátnu dotáciu. Obec môže svoje úlohy financovať aj z prostriedkov združených s inými obcami, so samosprávnymi krajmi a s inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami.
Obec môže poskytovať dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec, na konkrétne úlohy, ktoré sú v súlade s verejným záujmov obce.
VÚC financuje svoje výdavky z vlastných príjmov, dotácii zo štátneho rozpočtu a ďalších zdrojov financovania. VÚC môže zo svojho rozpočtu poskytovať dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je VÚC, na konkrétne úlohy, ktoré sú v súlade s verejným záujmom VÚC.
Ak obec alebo VÚC vykonávajú podnikateľskú činnosť, výnosy a náklady na túto činnosť sa nerozpočtujú. Náklady na podnikateľskú činnosť musia byť kryté výnosmi z tejto činnosti. Zisk z podnikateľskej činnosti zostáva po zdanení ako doplnkový zdroj obce a VÚC.
Vykazovanie finančných vzťahov medzi obcou a rozpočtovou organizáciou zriadenou obcou z prostriedkov zo štátneho rozpočtu
Účtovanie v obci o prijatých finančných prostriedkoch:
P. č. |
Text účtovného prípadu |
MD |
D |
---|---|---|---|
1. |
Prijaté finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu (bežný, kapitálový transfer) |
221 |
357 |
2. |
Prevod finančných prostriedkov rozpočtovej organizácii prostredníctvom obce |
357 |
221 |
3. |
Vrátenie finančných prostriedkov rozpočtovej organizácie prostredníctvom obce |
221 |
357 |
4. |
Vrátenie finančných prostriedkov do štátneho rozpočtu prostredníctvom obce |
357 |
221 |
Účtovanie bežného transferu v rozpočtovej organizácii zo štátneho rozpočtu poskytnutého prostredníctvom obce:
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.