Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Cieľom príspevku je informovať o vykonávaní finančnej kontroly v roku 2016. Od 1. januára je účinný zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým sa zrušil zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Nový zákon o finančnej kontrole upravuje základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly a auditu v orgánoch verejnej správy.
Ustanovuje základné pravidlá na vykonávanie administratívnej finančnej kontroly, finančnej kontroly na mieste a auditu.
Obec a ňou zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie (ROPO) sú orgánmi verejnej správy a v plnom rozsahu sa na nich vzťahuje povinnosť dodržiavať a uplatňovať v praxi zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
Zákon o finančnej kontrole ustanovuje pre štatutárny orgán obce/ROPO dve dôležité povinnosti:
- povinnosť v rámci svojej pôsobnosti vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie a v rámci neho finančnú kontrolu (§ 5 ods. 1),
- povinnosť určiť pri poskytovaní a použití verejných financií také podmienky, aby bolo zabezpečené hospodárne, efektívne, účinné a účelné hospodárenie s verejnými financiami (§ 5 ods. 2).
Podľa § 5 ods. 1 zákona o finančnej kontrole orgán verejnej správy je povinný vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie, v rámci ktorého zabezpečuje:
- riadenie rizika a finančnú kontrolu tak, aby sa pri plnení zámerov a cieľov orgánu verejnej správy predchádzalo porušovaniu všeobecne záväzných právnych predpisov alebo medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
- hospodárnu, efektívnu, účinnú a účelnú realizáciu finančnej operácie alebo jej časti,
- overovanie plnenia podmienok na poskytovanie a používanie verejných financií,
- vykonanie alebo pokračovanie finančnej operácie alebo jej časti len, ak je v súlade s § 6 ods. 4 zákona o finančnej kontrole,
- spoľahlivosť výkazníctva vrátane vytvárania a uchovávania overiteľného záznamu o finančnej operácii alebo jej časti,
- správnosť a úplnosť informácií o vykonávanej finančnej operácii alebo jej časti,
- ochranu majetku v správe alebo vo vlastníctve orgánu verejnej správy,
- predchádzanie podvodom, nezrovnalostiam, ich odhaľovanie a zabezpečenie nápravy,
- monitorovanie a hodnotenie činností vykonávaných orgánom verejnej správy s cieľom získavania informácií o nich, posudzovania úrovne ich vykonávania, oznamovania nedostatkov zistených v činnostiach vykonávaných orgánom verejnej správy a ich odstraňovanie,
- vylúčenie zásahov smerujúcich k ovplyvňovaniu zamestnancov vykonávajúcich finančnú kontrolu,
- prijatie opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku zistených oprávnenou osobou, Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky, Európskou komisiou, Európskym dvorom audítorov alebo inými orgánmi, ktoré majú oprávnenie na výkon kontroly alebo auditu vrátane uplatnenia opatrení voči zamestnancom zodpovedným za zistené nedostatky.
* * *
? Otázka č. 1:
Čo treba chápať pod pojmami finančné riadenie a finančná kontrola v podmienkach obce/ROPO?
Zákon o finančnej kontrole v § 2 definuje finančné riadenie ako „súhrn postupov orgánu verejnej správy pri riadení rizík, zodpovednom plánovaní, rozpočtovaní, použití, poskytovaní, účtovaní, výkazníctve verejných financií, finančnej kontrole a audite, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie verejných financií“ a finančnú kontrolu ako „súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí“.
Z tejto definície jednoznačne vyplýva, že systém finančného riadenia zahŕňa okrem finančnej kontroly aj iné odborné činnosti, ktorých spoločným cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie verejných financií. Tomuto cieľu sú podriadené všetky činnosti, ktoré sa na obci/ROPO v rámci finančného riadenia vykonávajú, primárne finančná kontrola.
Z praktického hľadiska možno systém finančného riadenia charakterizovať ako vnútorný systém, ktorý tvoria jednotlivé vnútorné predpisy a rozhodnutia štatutárneho orgánu obce/ROPO ako vnútorné riadiace akty upravujúce hospodárenie a nakladanie s verejnými financiami, ktoré sa v praxi realizuje prostredníctvom finančných operácií. Tieto vnútorné riadiace akty upravujú prípravu a realizáciu finančných operácií alebo ich častí, povinnosti a postupy vedúcich zamestnancov a zamestnancov zodpovedných za výkon odborných činnosti na úsekoch rozpočtu, verejného obstarávania, správy majetku, účtovníctva, výkazníctva a ďalších odborných úsekov pri hospodárnom, efektívnom a účinnom vynakladaní verejných prostriedkov.
Veľmi dôležitou súčasťou tohto vnútorného systému je vnútorný predpis, ktorý upravuje základné pravidlá a spôsob vykonávania finančnej kontroly na obci/ROPO, ktorý stanoví povinnosti a postupy vedúcich zamestnancov a zamestnancov zodpovedných za výkon finančnej
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.