Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Charakter administratívnej finančnej kontroly

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania vzhľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov. Bližšie rozoberáme krátke ustanovenie § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Praktický výkon finančnej kontroly (spracovanie výstupov z administratívnej finančnej kontroly, práva a povinnosti oprávnenej osoby a povinnej osoby či prizvanej osoby) definujú výlučne ustanovenia § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole a audite. Zriadených organizácií v samospráve sa uvedený typ finančnej kontroly sa zriadených organizácií v samospráve spravidla netýka (pozn. autora: Zriadené organizácie neposkytujú verejné prostriedky iným osobám, pričom zálohy a preddavky sú výnimkami z výkonu administratívnej finančnej kontroly.).

Do roku 2016 zamestnanec orgánu verejnej správy vykonal predbežnú finančnú kontrolu na zaslaných dokladoch súvisiacich s finančnou operáciou a ak zistil neoprávnené výdavky a chcel podať návrh na začatie správneho konania, musela byť vykonaná ďalšia kontrola (následná finančná kontrola) alebo vládny audit, ktoré boli organizačne nezávislé od výkonu predbežnej finančnej kontroly, t. j. do systému vymáhania bolo zapojených viac útvarov alebo orgánov, čo celý proces vymáhania verejných financií spomaľoval. Súčasne platná právna úprava (v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite) umožňuje začať správne konanie aj z tzv. kontroly od stola, ktorá je procesne upravená prostredníctvom administratívnej finančnej kontroly.

Poskytnutie a použitie verejných prostriedkov

Poskytnutie verejných financií sa rozumie od momentu uzatvorenia zmluvy alebo vydania rozhodnutia o pridelení verejných financií až po ich vyplatenie a splnenie všetkých podmienok, na základe ktorých sa verejné financie poskytli. Vtedy sa spravidla vykonáva administratívna finančná kontrola, ktorej predchádza základná finančná kontrola (pozn. autora: okrem výnimiek, ktoré ustanovenie § 8 zákona o finančnej kontrole a audite definuje).

Naopak, použitie verejných prostriedkov je typický prípad úhrady faktúr, obstaranie tovaru, materiálu či služby v hotovosti alebo bezhotovostne. Vtedy platí v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., že okamihom použitia verejných prostriedkov (v hotovosti alebo bezhotovostne faktúrou, prevodom či inou formou) sa už prostriedky nedefinujú ako ve

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály