Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zostavenie rozpočtu na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Príspevok sa venuje aktuálnej téme v oblasti územnej samosprávy miest a obcí – zostavenie a schválenie rozpočtu na rok 2019 vzhľadom na roky 2020 a 2021. Viaceré samosprávy vstupujú do roku 2019 v provizóriu a čaká ich následne schválenie predloženého rozpočtu zastupiteľstvom obce a miest. Príspevok objasňuje vybrané problémy z praxe na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach. Príspevok po schválení novely (pozn.: v Zbierke zákonov SR zverejnená pod č. 372/2018 Z. z.) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov reaguje aj na novelu zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorá takisto prináša novelizácie od roku 2019 najmä pre príspevkové organizácie (povinnosť zrušenia pri neplnení činnosti, pre ktoré boli zriadené).
? Obecné zastupiteľstvo v obci schválilo rozpočet s tým, že medzi príjmovými finančnými operáciami schválilo položku 450 (454001) – použitie ostatných peňažných fondov na konkrétny kapitálový výdavok. Treba ešte dodatočne schváliť uznesením, že ostatné peňažné fondy obce sa použijú na konkrétny kapitálový výdavok?
Subjekt územnej samosprávy má povinnosť v zmysle použitia prostriedkov peňažného fondu (rezervného fondu) mať takýto účel schválený uznesením, a to v zmysle § 15 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Uvedené ustanovenie zakotvuje, že zostatky peňažných fondov koncom roka neprepadajú a o použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo. Treba uviesť, že v prípade schválenia rozpočtu na roky 2019 – 2021 s určeným uznesením o použití prostriedkov rezervného fondu (zapojenie objemu prostriedkov do rozpočtu ako príjmová finančná operácia) obec nemusí opätovne schvaľovať takýto zámer, ak konkrétne určí použitie prostriedkov vo schválenom rozpočte (t. j. aj v predloženom a navrhovanom rozpočte na rokovanie obecného zastupiteľstva). Ak v návrhu rozpočtu nebolo špecifikované (v tabuľkovej/textovej časti) použitie rezervného fondu na daný kapitálový účel, obec pripraví podporný materiál s použitím prostriedkov rezervného fondu na rokovanie obecného zastupiteľstva so zámerom schvaľujúceho uznesenia. Priamo v texte uznesenia nemusí byť definovaný zámer použitia rezervného fondu na určené výdavky v stanovenom objeme. Postačí iba schválenie rozpočtu ako celok, ak súčasťou rozpočtu v jeho textovej/tabuľkovej časti bude definovaný zámer použitia prostriedkov, a to konkrétne.
? Do akého dátumu je obec povinná schváliť rozpočet na ďalšie rozpočtové obdobie, t. j. na rok 2019 s výhľadom do roku 2021?
Subjekt územnej samosprávy (obec) nemá zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) určený termín na schválenie rozpočtu obce na rozpočtový rok 2019 obecným zastupiteľstvom. V uvedenom prípade sa začiatok roka spája s nástupom rozpočtového provizória a riadny rozpočet sa schváli novým zastupiteľstvom obce počas prvých dní, resp. mesiacov roka 2019. V t
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.