Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zmluvy v miestnej samospráve (III.).
Dátum:
Zmluvy v miestnej samospráve (III.).
(Dokončenie z predchádzajúceho čísla)
Mgr.
Ladislav
Briestenský
V predchádzajúcej časti sme sa venovali
zmluvám uzavretým podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný
zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný
zákonník"), najmä jeho kogentným ustanoveniam, ako aj typovým a netypovým
zmluvám.
Vybrané zmluvy a dohody podľa Zákonníka
práce
Pri aplikácii zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník
práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce")
je k dispozícii celý rad zmlúv a dohôd. My sa sústredíme na tie z nich, ktorými sa zakladajú
pracovnoprávne vzťahy - na pracovnú zmluvu a na dohody o prácach mimo pracovného pomeru.
(Poznámka autora: Okrem nich existujú aj ďalšie dohody, ktoré konkrétny pracovnoprávny vzťah
doplňujú špecifickejšími záväzkami - ako sú napríklad dohoda o skúšobnej dobe, o hmotnej
zodpovednosti, o zrážkach zo mzdy a podobne.).
Rôzna osobná pôsobnosť osobitných predpisov
Nadpis upozorňuje na fakt, že v miestnej samospráve pracujeme s niektorými pravidlami,
ktoré platia len pre určitý okruh zamestnancov. Detailnejšie vysvetlenie si vyžaduje dobre sa
zorientovať v aplikácii dvoch osobitných predpisov:
-
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo
verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č.
552/2003 Z.z.");
-
zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní
niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len
"zákon č. 553/2003 Z.z.").
Pri menej dôkladnom prístupe k aplikácii týchto zákonov môže vzniknúť dojem, že ide o
zákony s rovnakým okruhom osobnej pôsobnosti, tzn., že sa aplikujú na všetkých zamestnancov obce.
Treba si však všimnúť, že existujú z tohto vnímania dôležité výnimky:
Zákon č. 552/2003 Z.z.
sa naozaj
uplatňuje spravidla vo vzťahu k väčšine zamestnancov, on sám však v
§ 1 ods. 5 obsahuje pravidlo, že sa nevzťahuje
(cit.) "...na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo
manipulačné s prevahou fyzickej práce..."
Takýchto zamestnancov nie je v miestnych samosprávach
málo a musíme mať na zreteli, že pri nich sa zákon č.
552/2003 Z.z. neuplatní, čo znamená, že budeme v pracovnoprávnych vzťahoch voči tejto skupine
zamestnancov aplikovať pravidlá Zákonníka práce bez
osobitostí upravených v zákone č. 552/2003 Z.z.
(Poznámka autora: Napríklad v otázke úpravy pracovných povinností alebo náhrady škody sú pravidlá
Zákonníka práce
zákonom č. 552/2003 Z.z. veľmi podstatne
sprísnené.)
Zákon č. 553/2003 Z.z.
tiež nemá
osobnú pôsobnosť na všetkých zamestnancov obecnej samosprávy. Z hľadiska obcí ako zamestnávateľov je
dôležité, že podľa jeho výslovnej úpravy v § 1 ods. 3
písm. a) cit. zákona sa nevzťahuje na:-
hlavného kontrolóra (ktorého odmeňovanie upravuje
§ 18c zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n.
p. - ďalej len "zákon o obecnom zriadení")
a
-
zamestnancov obce, ak obec pri odmeňovaní zamestnancov postupuje podľa vlastného
poriadku odmeňovania.
(Poznámka: V záujme predísť nedorozumeniam treba na tomto mieste uviesť dve
poznámky: (1) Z tohto pravidla sú priamo zákonom vyňatí zamestnanci školy a školského zariadenia bez
právnej subjektivity, na ktorých sa zákon č. 553/2003
Z.z. uplatní aj vtedy, ak obec má vlastný poriadok odmeňovania. (2) Pod poriadkom odmeňovania
zamestnancov obce treba rozumieť normu vydanú starostom obce na základe
§ 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom
zriadení.)
Uvedené skutočnosti majú priamy a veľmi konkrétny dopad na obsah pracovnej
zmluvy.
Pracovná zmluva v Zákonníku práce a v
miestnej samospráve
V miestnej samospráve nebude pri uzatvorení pracovnej zmluvy aplikovaný vždy len
Zákonník práce; ten pre povinný obsah pracovnej
zmluvy ustanovuje:
Zákonník práce - výňatok § 43 (1) V pracovnej zmluve je zamestnávateľ povinný so zamestnancom dohodnúť podstatné náležitosti, ktorými sú: a) druh práce, na ktorý sa zamestnanec prijíma, a jeho stručná charakteristika, b) miesto výkonu práce (obec a organizačnú časť alebo inak určené miesto), c) deň nástupu do práce, d) mzdové podmienky, ak nie sú dohodnuté v kolektívnej zmluve.
Ak si to spojíme s poznatkami z predchádzajúcej časti, pracovnú zmluvu s takýmito
náležitosťami uzavrieme
so zamestnancami obce uplatňujúcej vlastný poriadok
odmeňovania.
! Odporúčanie:
Pri hlavnom kontrolórovi - keďže jeho mzdové podmienky určuje zákon a nie dohoda
účastníkov - odporúčam v časti "mzdové podmienky" uviesť odkaz na
§ 18c zákona o obecnom zriadení.
V prípade, ak
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.