Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zmeny úloh obcí voči hazardným hrám od 1.1.2017 a 1.1.2018
Dátum:
Zmeny úloh obcí voči hazardným hrám od 1.1.2017 a 1.1.2018
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Miroslava
Rusnáková
V očiach verejnosti v súčasnosti prevláda vnímanie významu slovenských obcí najmä na
úseku rozvoja komunálnej infraštruktúry. Do popredia sa dostáva výstavba chodníkov, správa miestnych
a účelových komunikácií, výstavba a rekonštrukcia stavieb vo vlastníctve obcí a pod. Významnou
úlohou obcí je však aj podpora a regulácia činností v oblasti duchovnej a telesnej kultúry svojich
obyvateľov. Podľa § 4 ods. 3 písm. h) zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení"): "Pri samospráve obec ...
utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce ... utvára podmienky
na ... kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport." Predkladaný
príspevok analyzuje jeden z okruhov spoločenských vzťahov, kde zákonodarca zakotvil významné
oprávnenia obce s cieľom dosahovania zdravého spôsobu života jej obyvateľov. Touto oblasťou je
právna regulácia hazardu na území obce.
Povaha pôsobnosti obce voči hazardu
Pôsobnosť obce na úseku regulácie hazardných hier je samosprávnou kompetenciou obce a nie
preneseným výkonom štátnej správy. Táto skutočnosť vyplýva z generálnej klauzuly
§ 4 ods. 4 zákona o obecnom zriadení:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej
pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce."
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Povahu samosprávnej kompetencie obcí na úseku hazardu judikoval zhodne aj Ústavný súd SR v
náleze sp. zn. PL. ÚS 4/2016-125 z 10. mája 2017.
Hazard predstavuje tiež
"formu kultúry"
, teda vypĺňania voľného času obyvateľstva
spojeného s dosahovaním napätia. V súčasnosti je však hazard vnímaný ako negatívny sociopatogénny
jav
a vedú sa rozsiahle diskusie
o zákaze hazardných hier na území obcí v Slovenskej
republike. Faktormi odôvodňujúcimi neustále sprísňovanie právnej regulácie hazardu sú najmä ochrana
spotrebiteľa, prevencia kriminality, ochrana verejnej morálky a ochrana rodín hráčov.V protiklade negatívnym spoločenským vplyvom hazardných hier
stojí ekonomický záujem
obcí
na príjmoch plynúcich z hazardu do rozpočtu slovenských obcí. Tento ekonomický faktor má za
následok, že drvivá väčšina slovenských obcí k zákazu hazardu na svojom území dosiaľ nepristúpila.
Ako príklady obcí zavádzajúce zákaz hazardu možno uviesť napr. obec Beluša alebo mesto Dolný
Kubín.Dôsledkom právnych i širších celospoločenských diskusií
"pre a proti hazardu"
sú
početné legislatívne zmeny
vo vzťahu ku kompetenciám obcí voči hazardu na ich území v období
od 1. januára 2013 až do 1. januára 2017, kde za tri roky nadobudlo účinnosť celkom šesť noviel
zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len
"zákon o hazardných hrách"). Vybrané ustanovenia
zákona o hazardných hrách sa stali aj predmetom
súdneho prieskumu Ústavného súdu SR o ich súlade s Ústavou SR
č. 460/1992 Zb. v znení neskorších ústavných zákonov (ďalej len
"Ústava SR") voči niektorým týmto zmenám.Právna úprava hazardu
Právna úprava hazardu v platnom právnom poriadku je obsiahnutá predovšetkým v
zákone o hazardných hrách.
Zákon o hazardných hrách v súčasnosti predstavuje
rozsiahlu "kvázi kodifikáciu" hazardu. Príspevok sa zameriava výlučne na časti týkajúce sa vzťahu
obcí a jej kompetencií voči hazardným hrám.
Zásadnou novelou pre obce je posledná veľká
novela zákona
o hazardných hrách publikovaná v Zbierke zákonov pod číslom
386/2016 Z.z.
(ďalej len
"novela č. 386/2016 Z.z.").----------------------------------------------------------------------------------------------------
Novela č. 386/2016 Z.z.
je:
-
účinná od 1. januára 2017 ako celok
-
s výnimkou § 35 ods. 24,
ktorý nadobudne účinnosť 1. januára 2018.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Do 31. decembra 2017
podľa § 35 ods.
24 zákona o hazardných hrách:*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Ak prevádzkovatelia hazardnej hry prevádzkujú výherné prístroje alebo terminály
videohier v prevádzke, ktorá
nie je herňou
, môžu v takejto prevádzke umiestniť najviac dve
takéto zariadenia a celkový počet hracích miest v takejto prevádzke je najviac dve
. Ak
prevádzkovatelia hazardnej hry prevádzkujú výherné prístroje, terminály videohier alebo technické
zariadenia obsluhované priamo hráčmi v herni
, musia v nej umiestniť najmenej päť
takýchto zariadení a celkový počet hracích miest v takejto prevádzke musí byť najmenej päť, pričom
technické zariadenia obsluhované priamo hráčmi môžu byť prevádzkované len v herni."*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Od 1. januára 2018
podľa § 35 ods.
24 zákona o hazardných hrách:*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Prevádzkovať hazardné hry prevádzkované prostredníctvom výherných prístrojov,
hazardné hry prevádzkované prostredníctvom technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a
videohry možno
len v herni
, pričom v herni musí byť umiestnených najmenej 12
výherných
prístrojov, technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi alebo terminálov videohier alebo
spoločne najmenej 12 takých prístrojov, zariadení alebo terminálov slúžiacich na prevádzkovanie
týchto hazardných hier; každý taký prístroj, také zariadenie alebo taký terminál sa považuje za
jeden kus prístroja, zariadenia alebo terminálu bez ohľadu na počet hracích miest."Porovnanie:
Do
31. decembra 2017:
výherné prístroje a terminály videohier môžu byť
prevádzkované aj mimo herne, ale najviac v počte dvoch kusov zariadenia a v herni najmenej päť
zariadení.Po
1. januári 2018:
výherné prístroje, terminály videohier a technické zariadenia
obsluhované priamo hráčmi môžu byť prevádzkované už len v herni, a to minimálne v počte 12 zariadení
spolu.Z uvedeného porovnania vyplýva záver, že s účinnosťou od 1. januára 2018 buď z
prevádzok v slovenských obciach zmiznú zariadenia hazardných hier, alebo sa z týchto prevádzok stanú
herne s minimálnym počtom 12 zariadení.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Citovanú zákonnú zmenu možno hodnotiť nepochybne pozitívne, keďže v menších samosprávach
bude pre prevádzkovateľov hazardných hier ekonomicky nerentabilné prevádzkovať 12 zariadení
hazardných hier. Z uvedeného dôvodu takto priamo na základe zákonnej úpravy z mnohých slovenských
obcí hazard vymizne, a to aj bez potreby ľubovoľnej vlastnej úpravy tej - ktorej obce cestou
všeobecne záväzného nariadenia obce.
Ak obec má záujem overiť, či herňa na území jej obce je prevádzkovaná legálne na základe
licencie, je nevyhnutné kontaktovať Finančné riaditeľstvo SR, ktoré vedie
Centrálny register
umiestnenia herní
a Centrálny register prevádzkovateľov hazardných hier
.Zároveň sa novelou č. 386/2016 Z.z.
konštituoval od 1. januára 2017
Register vylúčených osôb
, ktorým je účasť na hazardných hrách
(s výnimkou lotériových a stávkových hier) zakázaná.Do Registra vylúčených osôb sa zapisujú fyzické osoby, ktoré dovŕšili 18 rokov veku
a:
a)
ktoré na účely poskytovanej pomoci v
hmotnej núdzi
tvoria
domácnosť,b)
ktoré
sami
požiadali o vylúčenie,c)
ktorým bola diagnostikovaná choroba
patologického hráčstva
.Prevádzkovateľ hazardnej hry nesmie týmto fyzickým oso
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.