Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zásady rozpočtového hospodárenia obce (II.)

Dátum:

Zásady rozpočtového hospodárenia obce (II.)
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
V prvej časti príspevku sme si zadefinovali obsah zásad rozpočtového hospodárenia obce, venovali sme sa podmienkam rozpočtového procesu a tvorby rozpočtu obce.
V tejto časti pokračujeme definovaním základných pravidiel rozpočtového procesu, upriamime pozornosť na podmienky zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce.
Pravidlá rozpočtového procesu
Rozpočtový proces na obci je zákonom upravený postup pre prípravu, zostavenie, schvaľovanie, analýzu, realizáciu a hodnotenie rozpočtu obce. Tento proces upravuje zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) a v podrobnostiach zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
Rozpočtový proces nie je len proces zostavenia rozpočtu, vo všeobecnosti možno povedať, že ide o širší pojem, ktorý zahŕňa v podmienkach obce aj prípravu na zostavenie rozpočtu, samotnú tvorbu rozpočtu, jeho zostavenie, schválenie a rozpis na jednotlivé subjekty rozpočtového procesu, ďalej realizáciu, zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia, analýzu, monitorovanie a nakoniec hodnotenie rozpočtu. Rozpočtový proces je v podmienkach obce zavŕšený zostavením a schválením záverečného účtu obce.
Na základe tohto širšieho vymedzenia možno rozpočtový proces rozdeliť do niekoľkých častí (fáz či etáp):
1. príprava, tvorba, zostavenie a schválenie rozpočtu,
2. rozpis a realizácia rozpočtu,
3. analýza a priebežné monitorovanie rozpočtu,
4. hodnotenie rozpočtu,
5. zostavenie a schválenie záverečného účtu.
Z uvedeného vyplýva, že rozpočtový proces je proces časovo náročný, jeho etapy/fázy sa môžu časovo prelínať. Je to proces, ktorý si v každej svojej etape/fáze vyžaduje vzájomné spolupôsobenie rôznych subjektov pôsobiacich nielen na úrovni obce a územnej samosprávy, ale aj na úrovni verejnej správy. Zjednodušene možno povedať, že rozpočtový proces zahŕňa časovú postupnosť plnenia jednotlivých úloh subjektmi tohto procesu vo všetkých jeho etapách/fázach. Je preto pre prax veľmi dôležité na úrovni obce zadefinovať:
• etapy/fázy rozpočtového procesu,
• časový harmonogram rozpočtového procesu,
• subjekty rozpočtového procesu,
• základné úlohy, ktoré majú tieto subjekty plniť.
Vzhľadom na zložitosti rozpočtového procesu sa nevylučuje, aby boli subjekty rozpočtového procesu a základné úlohy, ktoré majú tieto subjekty plniť, zadefinované pre každú etapu/fázu tohto procesu.
Príklad č. 1: Vymedzenie subjektov rozpočtového procesu a ich úloh v „Zásadách rozpočtového hospodárenia obce“
Subjekty rozpočtového procesu
1. Rozpočtový proces možno rozčleniť nasledovne:
a) príprava, tvorba, zostavenie a schválenie rozpočtu,
b) rozpis a realizácia rozpočtu,
c) analýza a priebežné monitorovanie rozpočtu,
d) hodnotenie rozpočtu,
e) zostavenie a schválenie záverečného účtu.
2. Rozpočtový proces sa riadi záväzným rozpočtovým harmonogramom.
3. Rozpočtový harmonogram spracuje ekonomické oddelenie/ekonomický odbor a pod.
Odporúčam
upraviť podľa podmienok obce
4. Za vypracovanie rozpočtového harmonogramu zodpovedá prednosta úradu.
5. Rozpočtový harmonogram schvaľuje starosta obce.
6. Na rozpočtovom procese sa podieľajú jednotlivé subjekty v rozsahu uvedenom v týchto „Zásadách" a v rozpočtovom harmonograme, a to:
a) organizácie zriadené a založené obcou,
b) obecná polícia,
c) obecný úrad,
d) prednosta úradu,
e) starosta,
f) hlavný kontrolór,
g) komisie zastupiteľstva,
h) obecná rada,
i) zastupiteľstvo
(ďalej len „subjekty rozpočtového procesu").
Odporúčam
stanoviť počet subjektov, ktoré sa budú zúčastňovať na rozpočtovom procese - je plne v kompetencii obce. Počet a zastúpenie bude nadväzovať na veľkosť a rozsah obce, štruktúru obecného úradu, orgány obce a pod.
7. Jednotlivé subjekty rozpočtového procesu sa podieľajú na jednotlivých fázach rozpočtového procesu; ich kompetencie sú stanovené týmito „Zásadami" a rozpočtovým harmonogramom.
Úlohy subjekt
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.