Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zásady odmeňovania poslancov a súvisiace otázky
Dátum:
Zásady odmeňovania poslancov a súvisiace otázky
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení")
upravil v tohoročnej novele - zákon č. 102/2010 Z.z.
(ďalej len „novela zákona o obecnom zriadení") nový
rámec pre odmeňovanie poslancov.
V
článku venovanom novele zákona o obecnom
zriadení (uverejnený v č. 4/2010) som túto tému stručne načrtol, no na základe podnetov z
praxe obecných samospráv je aktuálne rozobrať niektoré otázky podrobnejšie.
1. Základné východiská
Predovšetkým treba mať po celý čas na zreteli, že ide o efektívne a hospodárne používanie
verejných prostriedkov.
Aj v tomto prípade majú ustanovenia o povinnostiach pri hospodárení s obecným majetkom
principiálny význam. Sú obsiahnuté v zákone o obecnom zriadení, aj v zákone č.
138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len
„zákon o majetku obcí"). Týmito pravidlami je
stanovený neprekročiteľný mantinel pre všetky ďalšie aplikačné úvahy:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§ 8
Majetok obce
... (3) Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne
nezmenšený zachovať.
Zákon o majetku obcí - výňatok
§ 7
(1) Orgány obce a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce
a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.
(2) Orgány obce a organizácie sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.
Sú povinné najmä
a) udržiavať a užívať majetok,
b) chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
c) používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku,...
Mnohí obecní funkcionári si uvedomujú tieto pravidlá, keď je obecný majetok ohrozovaný
záujmami zvonku. Rovnako však tieto pravidlá platia, ak by sa finančné prostriedky obce mali použiť
nehospodárne v spojení s odmeňovaním poslancov, starostu alebo zamestnancov obce.
Dá sa, naopak, povedať, že v oblasti odmeňovania funkcionárov by mali platiť pravidlá, pri
ktorých je hospodárnosť a efektívnosť vynakladania finančných prostriedkov strážená ešte o to
prísnejšie, že ide o výkon verejnej funkcie alebo výkon verejnej služby.
Priorita verejného záujmu pred záujmom osobným by mala byť v tomto prípade samozrejmosťou.
2. Súvisiace otázky
Hlavným predmetom nášho záujmu sú zásady odmeňovania poslancov. Súčasne môže byť v tejto
súvislosti veľmi užitočné, ak skonštatujeme, aký celkový okruh finančných plnení zo strany obce voči
poslancovi prichádza do úvahy. Ustanovenie § 25 zákona o
obecnom zriadení upravuje nasledovné možnosti:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
POSLANCI
§ 25
Povinnosti a oprávnenia poslancov
... (5) Funkcia poslanca
sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo
obdobného pomeru. Za jej výkon však môže obec poskytnúť odmenu.
Poslancovi patrí
náhrada skutočných výdavkov
, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli,
podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov
v pracovnom pomere.
(6) Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch
vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru. Zamestnávatelia umožňujú poslancom
výkon funkcie podľa osobitných predpisov; to platí aj o členoch komisií, ktorí nie sú
poslancami. Obec uhrádza zamestnávateľom na požiadanie náhradu za vyplatenú náhradu mzdy
alebo inej odmeny za prácu. Poslancom, ktorí nie sú v pracovnom alebo obdobnom pomere,
obec poskytuje náhradu ušlého zárobku.
(8) Poslancovi, ktorý je na výkon funkcie zástupcu starostu dlhodobe plne uvoľnený
zo zamestnania, patrí namiesto mzdy alebo inej odmeny v zamestnaní primeraný plat od
obce
. Jeho pracovný vzťah v doterajšom zamestnaní zostáva zachovaný za podmienok podľa
osobitných predpisov.
V záujme prehľadnosti rekapitulujem, že zákonom podložené finančné plnenia obce voči
poslancovi sú:
• odmena za výkon funkcie (ods. 5),
• náhrada skutočných výdavkov (ods. 5),
• náhrada ušlého zárobku (ods. 6),
• primeraný plat dlhodobe plne uvoľnenému poslancovi - čo je od 1.1.2011 použiteľné už len v
prípade zástupcu starostu (ods. 8).
Ods. 9, ktorý do § 25 doplnila novela zákona o obecnom
zriadení, nie je rozšírením tohto okruhu prípustných finančných plnení. Ide o úpravu, ktorá
len bližšie upravuje kvalitatívne a normatívne podmienky poskytovania odmien (podrobnosti sú uvedené
v ďalšom texte).
Týmto je súčasne vecne vymedzený aj základný predmet úpravy zásad odmeňovania poslancov.
Je pravda, že v užšom slova zmysle by tieto zásady mohli upravovať len poskytovanie odmien podľa
§ 25 ods. 5 zákona o obecnom zriadení; je však
možné odporučiť ako vhodnejšie, aby sa prijatá norma venovala aj ďalším uvedeným otázkam a aby do
svojho obsahu zahrnula aj pravidlá o poskytovaní ostatných finančných plnení.
Neskôr sa v osobitných častiach tohto článku budem venovať osobitne odmenám poslancov a
primeranému platu dlhodobo uvoľneného poslanca. Ostatným otázkam venujem aspoň niekoľko
poznámok.
2.1. Náhrada skutočných výdavkov
Pri aplikácii by táto téma nemusela spôsobovať problémy, keďže zákon výslovne inštruuje, aby sa
postupovalo podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere.
Ak má obec spracovaný p
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.