Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce
Dátum:
Zánik výkonu funkcie verzus skončenie pracovného pomeru hlavného kontrolóra obce
Zákonom č. 102/2010 Z.z. Národná rada SR schválila
tzv. veľkú novelu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v z. n. p. (ďalej len „novela"). Táto novela rozpútala jednu z najväčších diskusií vedených
v dvadsaťročnej histórii slovenskej obecnej samosprávy. Predmetom tohto článku však nie je analýza
jednotlivých zmien v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"), ktoré
sa zaviedli novelou s účinnosťou od 1. apríla 2010, príspevok upozorňuje iba na jednu zo zmien
vyplývajúcich z tejto novely.
Ide o novú úpravu v procese odvolávania hlavných kontrolórov obcí z ich funkcie. Kým podľa stavu
účinného do 1. apríla 2010 na odvolanie hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór") z
funkcie postačovala nadpolovičná väčšina hlasov prítomných poslancov obecného zastupiteľstva, podľa
novely sa na odvolanie hlavného kontrolóra vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov
obecného zastupiteľstva. Táto, na prvý pohľad v porovnaní s inými novinkami v zákone o obecnom
zriadení, nevýrazná zmena, je však výsledkom dlhodobej kritiky zo strany odbornej verejnosti, ako aj
výsledkom volania po zmene zo strany Združenia hlavných kontrolórov miest a obcí Slovenskej
republiky (ďalej len „ZHK SR").
Sprísnenie podmienok odvolania hlavného kontrolóra z funkcie pri hlasovaní v obecnom
zastupiteľstve má posilniť jeho postavenie pri výkone kontrolnej činnosti. Možnosť odvolania
hlavného kontrolóra nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov obecného zastupiteľstva systémovo
odporovala pravidlám pri voľbe hlavného kontrolóra. Podľa
§ 18a ods. 3 zákona o obecnom zriadení je totiž
na zvolenie hlavného kontrolóra v prvom kole potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých
poslancov obecného zastupiteľstva. Až v prípade, ak ani jeden z kandidátov takú väčšinu nezíska,
obecné zastupiteľstvo ešte na tej istej schôdzi vykoná druhé kolo volieb, do ktorého postúpia dvaja
kandidáti, ktorí získali v prvom kole volieb najväčší počet platných hlasov. V prípade rovnosti
hlasov do druhého kola volieb postupujú všetci kandidáti s najväčším počtom platných hlasov.
V druhom kole volieb je zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov.
Pri rovnosti hlasov v druhom kole volieb sa rozhoduje žrebom. Uvedený stav viedol k viacerým súdnym
konaniam, v ktorých odvolaní hlavní kontrolóri namietali, že:
„... v právnom poriadku SR
neexistuje prípad, kde na odvolanie z verejnej funkcie by bol postačujúci menší počet hlasov, než
hlasov potrebných na voľbu do príslušnej verejnej funkcie". (Pozri: Uznesenie Ústavného súdu
Slovenskej republiky III. ÚS 199/07-14 zo 17.
júla 2007).Časté prípady odvolávania „nepohodlných" hlavných kontrolórov viedli až k nastoleniu otázky
vtedajším prezidentom ZHK SR v časopise Spravodajca územnej samosprávy:
„Koľko poslancov je
potrebných na odvolanie? To vlastne nevie nik. Dnes to môže s určitosťou povedať len kompetentný súd
SR, lebo počet na odvolanie nie je zákonom výslovne určený. Podľa jedného právneho pohľadu je to ten
istý počet, ktorý ho volil, t.j. nadpolovičná väčšina všetkých poslancov; podľa iného stačí len
nadpolovičná väčšina prítomných poslancov. A kto má pravdu? Uvedené názory sú len názormi
konkrétnych osôb. Zákonom explicitne vymedzený počet poslancov pre takýto prípad by tieto
pochybnosti odstránil." (Gál, I. - Nikodem, S.: Hlavný kontrolór obce a jeho nezávislosť,. In:
Spravodajca územnej samosprávy, Košice č. 1 / 2007, s. 10).
Takéto názory a následné súdne
konania boli však iba nemohúcim výrazom oprávneného rozčarovania hlavných kontrolórov ohľadne ich
právneho postavenia, ktoré vtedajší prezident ZHK SR výstižne charakterizoval: „... hlavný
kontrolór obce existuje a pracuje v nejasných legislatívnych podmienkach s veľkou mierou neistoty
bez vlastného zavinenia" (tamtiež, s. 11).
Novelou zvýšené kvórum pre odvolanie hlavného kontrolóra však predstavuje riešenie iba špičky
ľadovca problémov spojených s inštitútom skončenia výkonu funkcie hlavného kontrolóra. Podľa
§ 18a ods. 8 zákona o obecnom zriadení
výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká:
a) Vzdaním sa funkcie - vzdanie sa funkcie hlavného kontrolóra, pokiaľbolo urobené právne
relevantným spôsobom a dostalo sa do dispozície obce, nie je možné vziať späť, upravovať, resp.
meniť.
b) Odvolaním z funkcie - keďže odvolanie hlavného kontrolóra je konštruované ako fakultatívny
inštitút, platí, že obecné zastupiteľstvo môže, ale nie je povinné odvolať hlavného kont
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.