Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zákon o nadobudnutí vlastníctva k poľnohospodárskemu pozemku
Dátum:
Zákon o nadobudnutí vlastníctva k poľnohospodárskemu
pozemku
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
Národná rada SR prijala zákon č. 140/2014
Z.z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplní niektorých
zákonov (ďalej len "zákon o nadobudnutí vlastníctva
poľnohospodárskeho pozemku"). Zákon nadobudol účinnosť 1.6.2014 a bol vypracovaný na podklade
legislatívneho zámeru zákona o nadobúdaní poľnohospodárskej pôdy uznesením č. 519/2013 zo dňa
4.9.2013.
Účelom zákona je vytvoriť také právne
prostredie, ktoré umožní, aby poľnohospodárske pozemky, ktoré majú naďalej slúžiť svojmu účelu,
nadobúdali osoby, ktoré vykonávajú poľnohospodársku výrobu ako podnikanie podľa ust.
§ 2 zákona č. 513/1990 Zb. Obchodný zákonník v
znení neskorších predpisov (ďalej len "Obchodný
zákonník") najmenej 3 roky v obci, v ktorej sa poľnohospodársky pozemok nachádza, v obci
susediacej s obcou, alebo ak takáto osoba neprejaví záujem o prevod poľnohospodárskeho pozemku alebo
ho nenadobudne, oprávnenou je aj osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu ako podnikanie
najmenej 3 roky bez ohľadu na miesto podnikania.
Ak však žiaden podnikateľ na pôde v uvedenom poradí neprejaví záujem o prevod
poľnohospodárskeho pozemku za cenu požadovanú prevádzajúcim, bude môcť tento pozemok nadobudnúť
ktokoľvek okrem subjektov uvedených v § 7 zákona o
nadobudnutí vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku
(pozri ďalej)
.S uvedeným právnym predpisom vznikajú nové povinnosti aj pre obce, ktoré v článku bližšie
rozpracujeme.
Zákon vzbudil širokú verejnú diskusiu a
je aj predmetom podaní na Ústavný súd Slovenskej republiky z dôvodu, že je pochybnosť, či je tento
právny predpis v súlade s Ústavou SR.
Zákonodarca dôvodil potrebu prijatia zákona aj právnou úpravou okolitých štátov.
Poukazoval najmä na skutočnosť, že trh s poľnohospodárskou pôdou je vo vzťahu k schopnostiam
nadobúdateľa obhospodarovať túto pôdu úplne liberálny, čo podľa predkladateľa zákona neprispieva k
jej ochrane a riadnemu obhospodarovaniu. Potvrdzuje to aj fakt, že sa nezachovala výmera
poľnohospodárskej pôdy deklarovaná pred vstupom do Európskej únie (EÚ), t.j. k 30. júnu 2003 na
účely podpory formou priamych platieb. Slovenská republika v tomto období deklarovala rozsah
poľnohospodárskej pôdy vo výmere 1 955 000 ha, v roku 2012 však bola jej skutočná výmera iba 1 888
103 ha a pri súčasných trendoch nie je predpoklad jej relevantného rastu.
Zmluva o fungovaní EÚ výslovne neupravuje
pravidlá nadobúdania vlastníckeho práva k pôde (nehnuteľnostiam). Každý členský štát si môže túto
problematiku upraviť samostatne zákonom, čo vyplýva aj z Čl.
345 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a Čl. 17
Charty základných práv Európskej únie.
V niektorých členských štátoch EÚ sú prijaté alebo pripravované zákony obmedzujúce
nadobúdanie vlastníckeho práva k poľnohospodárskej (a lesnej) pôde.
Skúsenosti z okolitých štátov
V
Nemecku
právne pomery k pôde okrem Občianskeho zákonníka (Bürgerliches
Gesetzbuch)
upravuje zákon o poľnohospodárstve (Landwirtschaftgesetz,
zákon o predaji
poľnohospodárskej pôdy (Grundstückverkehrgesetz.)
a sídelný zákon
(Reichssiedlungsgesetz).
Predaj poľnohospodárskej a lesnej pôdy je možné v zmysle sídelného
zákona obmedziť alebo odmietnuť záujemcom, ktorí nespĺňajú základné predpoklady, ako napríklad pobyt
v obci a nedávajú záruku jej riadneho obhospodarovania.V
Rakúsku
majú poľ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.