Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zákon o e-Governmente v praxi obci
Dátum:
Zákon o e-Governmente v praxi obci
Ing.
Erika
Kusyová
JUDr.
Ivana
Gajdošíková
Informačné technológie sa používajú na zabezpečenie už existujúcich procesov, ktoré sa
doteraz vykonávali len klasicky písomne. Všetky úkony, procesy, ktoré úrad používa na realizáciu
toho, čo potrebuje na výkon verejnej moci, sa zrealizujú bez toho, aby dáta (žiadosť, rozhodnutie, a
pod.) vôbec opustili počítač.
Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe
výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov
platí od 1. novembra 2013.
(Pozn. autora: Government - po anglicky vláda a malé "e" predtým
značí, že ide o vládu elektronickú.)
Aplikácia informačných technológií znamená predovšetkým to, že sa výkon verejnej moci
- vyjadrenie obce, reakcia na podanie, jeho vlastné vybavenie a pod. výrazne zrýchli a
zefektívni.
Občanova žiadosť bude v konečnom dôsledku vybavená rýchlejšie, keďže sa na jej
"zúradovanie" použije len elektronické prostredie a aj efektívnejšie, keďže sa nič nebude
tlačiť.
Elektronizáciou sa urýchli vzájomná komunikácia a následné
rozhodovanie.
Orgánom verejnej moci (OVM) je každá inštitúcia, ktorá vydáva rozhodnutia s okrúhlou
pečiatkou - či už realizuje výkon originálnej alebo prenesenej kompetencie. Výkon verejnej moci
elektronicky, čiže rozhodnutia vydané elektronicky, podpísané zaručeným kvalifikovaným certifikátom
a doručené do elektronickej schránky majú úplne rovnakú právnu záväznosť ako listinné.
V súvislosti s elektronickou komunikáciou platí niekoľko základných pravidiel, napr. občan
by mal väčšinu úkonov vybaviť cez svoju elektronickú schránku, ktorú používa podobne ako email a bez
toho, aby konkrétny úrad navštívil, ďalej už nebude musieť dokladať niektoré potvrdenia, lebo úrady
si ich budú vedieť overiť nahliadnutím do svojich registrov.
Zákon o e-Governmente pomenúva
povinnosti OVM, rozsah týchto povinností, termíny a spôsob ako celý proces funguje.
Elektronizácia a služby e-Governmentu vedú k postupnému zjednodušovaniu komunikácie
občanov a podnikateľov s úradmi. Do konečného termínu, odkedy OVM budú povinné aj odpovedať
elektronicky je čas len pol roka, t.j. 1.3.2017 a reálne chýba vzdelávanie a adresná kampaň, o čom
"hovoria" konkrétne čísla vydaných elektronických občianskych preukazov a aktivovaných zaručených
elektronických podpisov.
Elektronické služby sa len budú postupne rozširovať a rozvíjať, výrazne by preto pomohlo
vzdelávanie rôznych skupín občanov, už žiakov základných a stredných škôl, ale aj ľudí v
produktívnom veku a samozrejme seniorov.
Významné termíny
Účinnosť zákona od 1.11.2013 v mnohých prípadoch predstavovala len začiatok oboznamovania
sa s realitou - elektronizáciou verejnej správy. Širšia osveta chýbala a chýba, ešte stále sú OVM,
ktoré o svojich povinnostiach vyplývajúcich zo zákona o
e-Governmente vôbec nevedia - hlavne škôlky, školy a malé obce.
Prechodné obdobie zákona malo pôvodne končiť 1.11.2016 sa posunulo
zákonom č. 273/2015 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon o e-Governmente, ktorým bol doplnený
§ 60 ods. 7 zákona o e-Governmente a OVM sú
povinné komunikovať až od 1.3.2017 (cit. zákon doplnený o nový
§ 60a).
Elektronické schránky pre OVM sa postupne vytvárali od februára 2014 a je dôležité vedieť,
že tieto schránky OVM sú okamžite aj aktívne.
! Dôležité: Aktívna elektronická schránka znamená, že je OVM povinný prijímať a
spracúvať elektronické podania, ktoré sú do nej doručené a prihliadať na ne ako na tie
listinné.
Od 1.8.2016 mali byť povinne aktívne na doručovanie aj elektronické schránky právnických
osôb rozpočtových a príspevkových organizácií, spoločností s ručením obmedzeným, ale aj neziskových
organizácií a mimovládnych organizácií. Táto povinnosť bola upravená a termín sa posunul na 1.1.2017
(Pozn. autora: informácia je z 8.7.2016, z tlačovej konferencie P. Pellegriniho, podpredsedu
vlády SR pre investície a informatizáciu)
s tým, že aktivácia má prebehnúť dvoma spôsobmi, prvým
prihlásením alebo najneskôr k termínu 1.1.2017. Posun termínu aktivácie vychádza zo štatistík, z
ktorých vyplýva, že mnohí štatutári, konatelia právnických osôb nemajú zriadený elektronický
občiansky preukaz.Mnohé obce/mestá majú zriadené/ založené školy, neziskové organizácie, občianske
združenia, centrá sociálnych služieb, seniorcentrá alebo aj spoločnosti s ručením obmedzeným a
akciové spoločnosti. Tieto inštitúcie očakávajú informácie o prebiehajúcich zmenách v oblasti
e-Governmentu od svojho zriaďovateľa/zakladateľa.
So zákonom o e-Governmente súvisia
nasledovné zákony:
-
zákon č. 275/2006 Z.z. o informačných
systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
zákon č. 215/2002 Z.z. o elektronickom
podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k
informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o slobode informácií) v z. n.
p.
V ďalšom texte sa oboznámime s najdôležitejšími nástrojmi e-Governmentu.
Ústredný portál
Všetky podstatné informácie a centrálny prístup k službám verejnej správy sú na ústrednom
portáli verejnej správy, známom viac ako www.slovensko.sk.
Ide o vstupný bod pre občana a pre mnohé inštitúcie. Poskytuje služby elektronickej
podateľne, predovšetkým pre tie OVM, ktoré podaní nemajú veľa (menšie obce, školy). Väčšie úrady,
mestá, veľké obce majú možnosť zrealizovať si aj samostatnú elektronickú podateľňu, na trhu existuje
niekoľko dodávateľov, vždy však musia preberať aj obsah svojej schránky na portáli
www.slovensko.sk.
Obce môžu zabezpečiť prevádzkovanie informačných systémov verejnej správy v ich správe aj
prostredníctvom dátového centra, čo je nadrezortný informačný systém verejnej správy, ktorý
poskytuje obciam technické a programové prostriedky na výkon verejnej moci elektronicky.
Ústredný portál verejnej správy www.slovensko.sk je prakticky realizovaný Národnou
agentúrou pre sieťové a elektronické služby (NASES www.nases.gov.sk). Správcom portálu
www.slovensko.sk je Úrad vlády SR.
Elektronická podateľňa
Na účely odoslania, prijatia alebo potvrdenia odoslania alebo potvrdenia prijatia
elektronického dokumentu podpísaného zaručeným elektronickým podpisom, úrad OVM môže využívať
elektronickú podateľňu Ústredného portálu verejnej správy na webovom sídle
www.slovensko.sk.
Elektronická podateľňa:
-
je založená na podobných princípoch ako fyzická podateľňa,
-
spracúva elektronické dokumenty namiesto papierových,
-
overuje zaručený elektronický podpis miesto vlastnoručného podpisu
odosielateľa,
-
vydáva elektronické potvrdenie o prevzatí dokumentov s elektronickou časovou
pečiatkou namiesto formulára s pečiatkou a pracuje automaticky.
OVM si môže zriadiť aj vlastnú podateľňu, informačný systém, kam jednotliví poverení
zamestnanci vstupujú na základe dopredu stanovených oprávnení. Tento vlastný informačný systém musí
mať rozhranie prepojené na www.slovensko.sk, schránka sa vtedy používa automatizovaným spôsobom a
zamestnanci OVM na prihlásenie do tohto integrovaného systému používajú len pridelené prihlasovacie
údaje.
Elektronické schránky
Elektronické schránky sú vytvorené na ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk .
Takmer každý už pozná emailové schránky a tieto elektronické na portáli slovensko.sk sú v podstate
to isté len ide o úradnú komunikáciu, ktorá je viac chránená a zabezpečená (podobne ako prístup na
banking).
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.