Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zákon č. 546/2010 Z.z. a jeho dopad na fungovanie samospráv od 1. januára 2011

Dátum:

Zákon č. 546/2010 Z.z. a jeho dopad na fungovanie samospráv od 1. januára 2011
Dňa 30.12.2010 bol v Zbierke zákonov SR publikovaný zákon č. 546/2010 Z.z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 546/2010 Z.z.") a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1.1.2011. Aj napriek avizovanému kroku nového parlamentu po parlamentných voľbách v roku 2010, že nebude dochádzať k tzv. nepriamej novelizácií iných zákonov, aj tento zákon mení okrem Občianskeho zákonníka aj Obchodný zákonník (zákon č. 513/1991 Zb. v z. n. p.) a zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v z. n. p. Samosprávam teda zostali necelé tri dni od publikovania v zbierke zákonov (z toho jeden pripadol na štátny sviatok), aby sa podrobnejšie oboznámili so zákonom, ktorý NR SR schválila na svojom zasadnutí dňa 9.12.2010.
V dôvodovej správe k zákonu č. 546/2010 Z.z. je okrem iného uvedené, že:
„Navrhovaný mechanizmus núti povinné osoby, aby pri nakladaní s verejnými prostriedkami dbali najmä na právnu a ekonomickú výhodnosť alebo aspoň vyváženosť práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvy. Totiž v ostatných mesiacoch bolo možné si všimnúť, že povinné osoby sa nie vždy správali ako „dobrý hospodár". Osoby boli laxné k verejným prostriedkom alebo k majetku, ktorý im patrí. Ak už zmluva bola platne uzavretá, povinná osoba pod tlakom spoločenskej kontroly nemala právnu možnosť zrušiť záväzok, ktorý na základe zmluvy vznikol. Verejnosť mala len obmedzenú možnosť oboznámiť sa so znením týchto zmlúv a nebola dostatočne informovaná o ich obsahu. Zároveň sa úpravou posilní informovanosť daňovníkov a poplatníkov o nakladaní s ich príspevkami, ktoré sa stávajú súčasťou verejných prostriedkov
."
Povinne zverejňovaná zmluva
Jej legálna definícia je vymedzená v ust. § 5a zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o slobode informácií").
V ust. § 5a zákona o slobode informácií je uvedené, že:
„Povinne zverejňovaná zmluva je písomná zmluva, ktorú uzaviera povinná osoba a ktorá
obsahuje informáciu, ktorá sa získala za verejné prostriedky, alebo sa týka používania verejných prostriedkov,
nakladania s majetkom štátu,
majetkom obce,
majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie
."
Takáto povinne zverejňovaná zmluva musí teda spĺňať tri obligatórne náležitosti vyžadované v ust. § 5a zákona o slobode informácií.
a) Musí ju uzatvoriť povinná osoba uvedená v ust. § 2
Povinnými osobami
podľa ust. § 2 ods. 1, 3, 4 zákona o slobode informácií sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti.
(2) Povinnými osobami sú ďalej právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného zákona.
(3) Povinnými osobami sú ďalej aj právnické osoby založené povinnými osobami podľa ods. 1 a 2.
(4) Osobitný zákon môže ustanoviť povinnosť sprístupňovať informácie aj inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe.
Z uvedenej definície vyplýva, že nielen obec je povinná zverejňovať zmluvy na svojom webovom sídle - rozumej webovej adrese obce.
Povinnou osobu je podľa § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií aj rozpočtová organizácia založená obcou (základná škola, materská škola) alebo príspevková organizácia zriadená obcou (väčšinou zameraná na služby - odvoz odpadu, starostlivosť o zeleň, starostlivosť o komunikácie, údržba verejného osvetlenia a pod.) alebo obchodné spoločnosti založené obcou (všetky typy obchodných spoločností - s. r. o., a.s., k. s., v. o. s.), kde je obec 100%-ným vlastníkom a zakladateľom.
b) Zmluva musí mať písomnú formu
Je samozrejmé, že samospráva pri svojej činnosti uzatvára všetky zmluvy v písomnej podobe, najmä ak ide o zmluvy týkajúce sa verejného obstarávania, kúpy, predaja, poskytovania dotácií a pod. V praxi však môže pri činnosti samosprávy vzniknúť situácia, kedy nemôže prísť z časovej tiesne k uzatvoreniu písomnej formy zmluvy - napr. náhla snehová kalamita v obci znefunkční chodníky a miestne komunikácie tak, že nie sú prejazdné, obec nemá dostatok zamestnancov a techniky na zvládnutie kalamity a tak požiada o pomoc odháňaním traktormi miestne poľnohospodárske družstvo. Uvedená situácia môže nastať napr. v období zimných sviatkov, a starosta ju rieši operatívne telefonickou žiadosťou. Až následne, po zrealizovaní posypu a odhrnutia snehu príde k podpisu zmluvy o spolupráci medzi obcou a poľnohospodárskym družstvom. Takáto zmluva by však z
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.