Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vzťah starostu obce a obecného zastupiteľstva (vybrané aspekty)
Dátum:
Vzťah starostu obce a obecného zastupiteľstva (vybrané aspekty)
V rámci správy verejných vecí zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu obce, mestá a mestské
časti, nakoľko tieto subjekty sú tými článkami orgánov verejnej správy, ktoré sa veľmi úzko dotýkajú
života fyzických a právnických osôb. Aj preto je potrebné zabezpečiť ich efektívne fungovanie a
právne nezávadný postup.
Právny poriadok obsahuje veľké množstvo právnych predpisov, ktorých ustanovenia sa
priamo či sprostredkovane dotýkajú postavenia a činnosti jednotiek územnej samosprávy, a preto je
možné identifikovať aj mnohé nejasnosti súvisiace s ich uplatňovaním. V článku sa zameriam na
základnú právnu úpravu územnej samosprávy a poukážem na niektoré vybrané aspekty vzťahu starostu
obce a obecného zastupiteľstva. Práve vzťah medzi týmito orgánmi obce je kľúčový pre zabezpečenie
riadneho fungovania obce a napĺňanie jej základných úloh a funkcií.
Pri definovaní vzťahu starostu obce a obecného zastupiteľstva je potrebné vychádzať predovšetkým
z právnej úpravy obsiahnutej v zákone č. 369/1990 Zb.
o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom
zriadení“), ktorý upravuje základné prvky tohto vzťahu. Aj tu sa však prejavuje jeden zo
znakov právnych noriem spočívajúci v ich všeobecnosti, čoho dôsledkom je nemožnosť výslovne
postihnúť v zákonnom texte všetky situácie, ktoré môžu pri výkone samosprávy obce nastať. Pri
riešení týchto situácií má preto nezastupiteľnú úlohu výklad práva, v rámci čoho môžu byť veľmi
nápomocné okrem odbornej literatúry aj rozhodnutia súdov Slovenskej republiky. V obmedzenej miere je
možné sa inšpirovať aj rozhodnutiami súdov iných štátov, tam je však potrebné zohľadniť možné
odlišnosti v právnej úprave.
Osobitným spôsobom je potrebné postupovať pri riešení vzťahu starostu, resp. primátora a
zastupiteľstva v prípade miest Bratislava a Košice, ako aj v prípade ich mestských častí. Tam je
potrebné vychádzať primárne z osobitných zákonov upravujúcich postavenie a činnosť týchto jednotiek
územnej samosprávy. Zákon o obecnom zriadení tu má len subsidiárnu (pomocnú) úlohu a je potrebné ho
uplatniť len vtedy, ak tieto osobitné zákony neustanovujú inak.
Starosta obce a obecné zastupiteľstvo sú v zmysle zákona
o obecnom zriadení orgánmi obce a túto ich povahu je potrebné zohľadniť pri vymedzovaní ich
vzájomného vzťahu. Pri týchto orgánoch nie je možné hovoriť o ich vzájomnej podriadenosti alebo
nadriadenosti, ale je potrebné vychádzať z ich postavenia a kompetencií, ktoré im priznáva zákon. Na
týchto základoch je potrebné vymedziť ich vzájomný pomer pri rozhodovaní o konkrétnych otázkach.
Podľa § 13 zákona o obecnom zriadení je
starosta predstaviteľom obce, najvyšším výkonným orgánom obce a štatutárnym orgánom obce. Funkcia
starostu je zároveň verejná funkcia. Zákon č. 401/1990
Zb. o meste Košice v z. n. p. v § 15
ustanovuje, že starosta mestskej časti je štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych vzťahoch mestskej
časti a v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov mestskej časti, v administratívnoprávnych vzťahoch
je správnym orgánom. Zákon o obecnom zriadení ďalej v §
13 ods. 4 pri úprave kompetencií starostu obce
ustanovuje, že starosta obce predovšetkým zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a
obecnej rady, podpisuje ich uznesenia, vykonáva obecnú správu, vydáva pracovný poriadok a
organizačný poriadok obecného úradu, poriadok odmeňovania zamestnancov obce a informuje obecné
zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obce. Zákon tiež ustanovuje, že starosta
zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám a rozhoduje vo veciach
správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Práve posledné dva okruhy kompetencií starostu je potrebné podrobiť bližšiemu výkladu, nakoľko
tieto sú spôsobilé byť dôvodom možných nezhôd medzi starostom a obecným zastupiteľstvom. Je preto
potrebné bližšie popísať význam skutočnosti, že starosta na jednej strane zastupuje obec navonok, no
zároveň vo veciach správy obce rozhoduje len v tých oblastiach, ktoré nie sú vyhradené obecnému
zastupiteľstvu.
Ustanovenia o postavení a kompetenciách obecného zastupiteľstva nachádzame v
§ 11 zákona o obecnom zriadení. Hneď v jeho úvode
nachádzame konštatáciu, že obecné zastupiteľstvo je zastupiteľským zborom obce, zloženým z
poslancov. Vymedzenie kompetencie tohto orgánu obce je obsiahnuté v
§ 11 ods. 4, ktorý túto vzťahuje na rozhodovanie
o základných otázkach života obce, pričom ponúka demonštratívny výklad okruhov oblastí, kde je daná
výhradná pôsobnosť obecného zastupiteľstva.
Aj napriek takémuto zákonnému určeniu kompet
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.