Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vzájomné pozície a kompetenčné vzťahy medzi starostom a obecným zastupiteľstvom.

Dátum:

Vzájomné pozície a kompetenčné vzťahy medzi starostom a obecným zastupiteľstvom.
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Ak nie je jasné, aký okruh pôsobnosti má každý z volených orgánov, samospráva má pred sebou perspektívu kompetenčných konfliktov. Ak tieto otázky nie sú zrejmé práve poslancom obecných zastupiteľstiev (OZ), spravidla nasleduje pokus o riadenie celého zvyšku samosprávy z úrovne OZ. Problémy, ktoré z toho vznikajú, sú veľmi vážne, najmä po voľbách znepokojujúco časté a úplne zbytočné. Nasledujúci článok je pokusom o vysvetlenie tohto nedorozumenia.
Rovnosť pozícií
Pomerne častým zlozvykom neskúsených OZ je ambícia riadiť starostu, obecný úrad, prípadne iné výkonné zložky obecnej samosprávy. Je mimo pozornosti nositeľov takýchto názorov, že pre takýto prístup nemajú žiaden legitímny základ, že právne pravidlo, ktoré by podporovalo takúto ambíciu nejestvuje.
Neskôr si vysvetlíme a vyargumentujeme, že pôsobnosť OZ je upravená v zákone pozitívnym spôsobom, ten., že ak nejaká úprava o pôsobnosti v konkrétnej veci neexistuje, neexistuje ani pôsobnosť. Taktiež si neskôr preukážeme na konkrétnych právnych pravidlách, že neexistuje ani jediná vec, kde by mohlo byť naozaj sporné, či ide o otázku v pôsobnosti OZ alebo starostu, pretože neexistuje prienik ich pôsobností a rozdelenie pôsobnosti medzi tieto dva orgány samosprávy je v zákone vždy upravené alternatívne - vec je buď v pôsobnosti OZ alebo v pôsobnosti starostu.
Predovšetkým však treba vo všetkých otázkach vzájomných vzťahov OZ a starostu vychádzať z faktu, že
"oba tieto orgány samosprávy sú priamo volené a preto sú ich vzájomné pozície rovnocenné".
Ani jeden z týchto orgánov nie je voči druhému v pozícii nadriadenosti alebo podriadenosti. Preto je pre dobré fungovanie samosprávy nanajvýš potrebné, aby v ich vzťahoch vládlo dokonalé poznanie pravidiel o ich pôsobnosti, tolerancia a vzájomný rešpekt.
Pôsobnosti obecného zastupiteľstva
OZ má svoju vecnú pôsobnosť vymedzenú v dvoch druhoch prameňov:
-
pôsobnosť vyhradená zákonmi - najmä pôsobnosť podľa § 11 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), podľa zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") a podľa iných zákonov (podrobnosti sú v ďalšom texte),
-
prípadne pôsobnosť vyhradená štatútom obce podľa § 13 ods. 4 písm. e) zákona o obecnom zriadení.
Vo všetkých prípadoch pôsobnosti OZ platí, že ide o pôsobnosť vymedzenú pozitívne, to znamená konkrétnou úpravou. To je zásadný rozdiel od pôsobnosti starostu, ktorá je vymedzená negatívne - starosta má pôsobnosť vo všetkých veciach, ktoré nie sú vyhradené OZ [argument je v § 13 ods. 4 písm. e) zákona o obecnom zriadení, ktorého citát je v ďalšom texte].
Pôsobnosti obecného zastupiteľstva podľa zákona o obecnom zriadení
Zákon o obecnom zriadení upravuje pôsobnosť OZ v § 11 ods. 4 nasledovne:
                                       Zákon o obecnom zriadení - výňatok 
                                                     § 11
(4)
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o
základných otázkach života obce
, najmä je mu vyhradené
a)
určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
b)
schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú podľa § 20 ods. 1, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
c)
schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
d)
rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok,
e)
určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
f)
vyhlasovať miestne
referendum
o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať zhromaždenie obyvateľov obce,
g)
uznášať sa na nariadeniach,
h)
schvaľovať dohod
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.