Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vymenúvanie riaditeľa školy a školského zariadenia
Dátum:
Vymenúvanie riaditeľa školy a školského zariadenia
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
Príspevok je voľným pokračovaním článku uverejneného v predchádzajúcom čísle časopisu
na tému "Vznik a skončenie pracovného pomeru riaditeľa školy a školského zariadenia", ktorý sa
zaoberal pracovnoprávnym statusom riaditeľa školy/školského zariadenia, čo sa týka jeho vzniku,
zmeny a skončenia. U riaditeľa školy/školského zariadenia treba rozlišovať dve roviny vzťahov, a to:
rovinu funkčnú, t.j. funkčný vzťah riaditeľa k škole/ školskému zariadeniu a k obci na jednej
strane, a rovinu pracovnoprávnu, t.j. pracovnoprávny vzťah riaditeľa k škole/školskému zariadeniu na
druhej starne. Kým predchádzajúci príspevok dôsledne analyzoval pracovnoprávny status riaditeľa
školy/školského zariadenia, tak tento príspevok sa zameriava na funkčný status riaditeľa
školy/školského zariadenia. Dôraz sa pritom kladie na vznik funkcie riaditeľa školy.
Východiská právnej analýzy vymenovania riaditeľa školy/ školského
zariadenia
Podľa § 3 ods. 6 zákona č. 596/2003 Z.z. o
štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej
správe v školstve a školskej samospráve") je riaditeľ školy/ školského zariadenia, ktorý v
právnych vzťahoch vystupuje vo svojom mene a má zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov
(škola/školské zariadenie s právnou subjektivitou), zamestnancom školy/školského
zariadenia.
Samotnému vzniku pracovnoprávneho vzťahu zamestnanca školy/školského zariadenia s
dohodnutým druhom práce: riaditeľ školy/školského zariadenia však predchádza jeho ustanovenie do
funkcie.
* * *
Práve v otázke vymenúvania osoby do funkcie riaditeľa školy/školského zariadenia došlo
novelou zákona o štátnej správe v školstve a školskej
samospráve pod číslom č. 188/2015 Z.z. s
účinnosťou od 1. septembra 2015 k zásadnej kompetenčnej zmene, teda úprave právomocí orgánov obcí a
orgánov školskej samosprávy.
S ohľadom na doterajšiu krátku dobu účinnosti predmetnej novely bol podľa nových pravidiel
v aplikačnej praxi obsadený doposiaľ minimálny počet riaditeľov škôl/školských zariadení. Až
následný aplikačný vývoj preukáže účelnosť a vhodnosť vykonanej zmeny.
Znenie novelizovaného zákona o štátnej správe v
školstve a školskej samospráve účinné od 1. septembra 2015 však vyvolalo už v etape prípravy
ostrú odbornú aj širšiu celospoločenskú diskusiu vo vzťahu k primeranosti posilnenia kompetencie
zriaďovateľa odmietnuť menovať riaditeľa školy navrhnutého radou školy. Podľa dikcie účinnej do 31.
augusta 2015 bol návrh rady školy kandidáta na riaditeľa pre zriaďovateľa záväzný.
Podľa môjho názoru novou právnou úpravou dochádza k
výraznému nežiadúcemu zásahu do
samostatnosti špeciálnej školskej samosprávy.
Negatívne hodnotím skutočnosť, že prípadné
individuálne zlyhania riaditeľov škôl/školských zariadení rieši zákonodarca namiesto posilnenia
účinných kontrolných mechanizmov (či ochoty a schopnosti orgánov aplikácie práva účinne vyvodiť
zodpovednosť) paušálnou zmenou legislatívy oslabujúcou inštitút samosprávy, ktorý je však
imanentným
(skutočným) znakom demokraticky riadenej spoločnosti.Takéto počínanie zákonodarcu má charakter operatívnej legislatívy a legislatívneho
optimizmu, t.j. mylného presvedčenia, že zmenou právnej úpravy vyriešime pálčivé aplikačné problémy.
Zároveň zvolené legislatívno-technické riešenie je, podľa môjho názoru, až neprimerane detailné a
komplikované a je svojou povahou
hypertrofiou
právnych noriem (t.j. legislatívnou
explóziou).Pre správnu aplikáciu zákonných ustanovení o vymenovaní riaditeľa školy/školského
zariadenia je nutné
analyzovať aj dostupnú judikatúru.
Rozhodovacia činnosť súdov vo veci
menovania riaditeľa školy/ školského zariadenia je totiž v porovnaní s rozhodovacou činnosťou súdov
vo veci odvolania riaditeľa školy/školského zariadenia veľmi sporadická. Význam rozboru judikatúry v
podmienkach slovenského právneho poriadku ako súčasti kontinentálneho právneho systému je daná
faktickou záväznosťou súdnych precedensov.Princíp právneho štátu je vyjadrením predvídateľnosti aplikácie práva zo strany orgánov
verejnej moci tak, aby pri rozhodovaní v porovnateľných a skutkovo zhodných veciach nevznikali
neodôvodnené rozdiely (tev. zásada legitímnych očakávaní).
Rozsudok NS SR sp. zn. 2 Cdo 281/2005:
"V právnom štáte by malo byť samozrejmé a najmä žiaduce, že všeobecné súdy v rámci danej sústavy
súdov budú striktne a konzistentne dodržiavať právne názory vyslovené v rozhodnutiach Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky. Len tak sa zabezpečí právna istota a predvídateľnosť súdneho
rozhodovania."
Rozsudok NS ČR sp. zn. 3 Cdo 2811/2007:
"Ak došlo v súdnej rozhodovacej praxi k
judikatórnemu ustáleniu právneho názoru, je nevyhnutné, aby súdy nižších stupňov toto reflektovali
vo svojej rozhodovacej praxi a v prípade, že takýto právny názor nezdieľajú, majú dôslednou
argumentáciou konfrontovať a v odôvodnení rozhodnutia zrozumiteľným spôsobom vyložiť, prečo (z akého
dôvodu) sa nie je možné stotožniť s judikátom vo veci s obdobným skutkovým a právnym
základom."
Všeobecná právna úprava menovania riaditeľov organizácii
zriadených obcou
Školy/školské zariadenia s právnou subjektivitou v zriaďovateľskej pôsobnosti obce majú v
aplikačnej praxi obecných samospráv najčastejšie právnu formu rozpočtových organizácií podľa
zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Rozpočtová organizácia obce je právnická osoba obce, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami
zapojená na rozpočet obce. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré
jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými
prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných su
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.