Spoločný obecný úrad
nemá právnu subjektivitu, nemôže právne relevantne vystupovať a ani robiť procesné úkony voči účastníkom stavebného konania, čo môže v určitých prípadoch komplikovať výkon stavebného konania samosprávou. Svojou aktivitou plní spoločný obecný úrad len úlohu akéhosi "kancelárskeho servisu" voči obciam, ktoré plnia úlohy stavebného úradu a sú zmluvnými stranami jednak zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, a jednak voči jednotlivým účastníkom stavebného konania v konkrétnom prípade.
Právnym úkonom, ktorým sa zriaďuje spoločný obecný úrad, je
zmluva o zriadení spoločného obecného úradu
. Ide o správnu dohodu, na základe ktorej sa jednotlivé obce dohodnú, že jednotlivé úkony preneseného výkonu štátnej správy, teda aj výkon stavebného konania a výstavby, bude vykonávať spoločný obecný úrad so sídlom v niektorej z obcí, ktorá je zmluvnou stranou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Upozornenie:
Právna úprava zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu je rámcová a je koncentrovaná do zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý určuje procesné, ale aj obsahové náležitosti, ktoré musí rešpektovať každá zmluva o zriadení spoločného obecného úradu. Ide pritom o kogentnú právnu úpravu, tzn., že ju nemožno obísť ani prostredníctvom konsenzu jednotlivých obcí, ktoré zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu podpisujú. Takisto platí, že zákonný výpočet jednotlivých obsahových súčastí zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu je taxatívny a nemožno ho zužovať a ani rozširovať, teda musí byť striktne rešpektovaný.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriadení musí zmluva o zriadení spoločného obecného úradu obligatórne obsahovať tieto náležitosti:
-
označenie účastníkov zmluvy,
-
vymedzenie predmetu zmluvy,
-
vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
-
práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
-
podiel každej obce na hodnotách získaných spoločnou činnosťou,
-
spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,
-
spôsob odstúpenia od zmluvy a vysporiadania majetkových a finančných záväzkov spoločného obecného úradu,
-
určenie sídla spoločného obecného úradu; ak spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec,
-
určenie počtu zamestnancov,
-
spôsob financovania jeho nákladov a jeho organizáciu,
-
určenie starostu, ktorý bude štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych veciach týkajúcich sa spoločného obecného úradu a v pracovnoprávnych veciach týkajúcich sa jednotlivých zamestnancov v spoločnom obecnom úrade.
Príklad č. 1
Starostovia obcí na svojom zasadnutí podpísali zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu, ktorá obsahovala aj časť, ktorá pojednávala o činnostiach spoločného obecného úradu na úseku stavebného konania a výstavby, ktoré predstavujú decentralizovaný výkon štátnej správy. Je uvedený obsah zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu právne súladný?
Ustanovenie § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriadení ustanovuje kogentnou právnou úpravou výpočet obsahových náležitostí zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Starostovia obcí musia tento obligatórny výpočet rešpektovať, ale môžu si upraviť aj iné prípadné vzťahy, ktoré vzniknú. Platí však, že zmluva o zriadení spoločného obecného úradu by mala byť rámcovým právnym aktom, ktorý rieši zásadne rámcovou formou fungovanie spoločného obecného úradu na úseku decentralizovanej štátnej správy. Preto starostom jednotlivých obcí odporúčame, aby si špecifické a dosť konkrétne právne vzťahy, prípadne čiastkové procesné úkony upravili v špecifických vnútorných normatívnych predpisoch, ktoré sa vzťahujú na činnosť spoločného obecného úradu. Napríklad obeh jednotlivých listín na úseku stavebného konania, prípadne ich archiváciu, treba riešiť v samostatnom registratúrnom poriadku obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Jednotlivé čiastkové procesné úkony na úseku stavebného konania alebo výstavby treba upraviť v organizačnom poriadku spoločného obecného úradu, napríklad zasielanie žiadostí o stavebné povolenie, výziev na úhradu správneho poplatku, prípadne oznámení o určení termínu ústneho pojednávania spojeného s miestnym zisťovaním podľa platnej právnej úpravy.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Upozornenie:
Vnútorné predpisy obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu na úseku stavebného konania alebo výstavby, majú podzákonný, nariaďovací charakter, tzn., že nemôžu ísť nad rozsah ústavy, zákona a vykonávacej právnej úpravy. Takisto majú obmedzenú personálnu pôsobnosť, teda môžu upravovať právne vzťahy len podriadených zamestnancov obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Napríklad organizačný poriadok spoločného obecného úradu na úseku stavebného konania alebo výstavby nemôže ukladať právne povinnosti zamestnancom iných obcí, ktorí nepôsobia v rámci spoločného obecného úradu. Ukladanie právnych povinností vnútornými predpismi spoločného obecného úradu navyše môže byť v rozpore s ústavou, keďže právne povinnosti možno podľa ústavy ukladať výlučne zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*