Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Výkon finančnej kontroly po novele zákona o finančnej kontrole a audite

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

 

V príspevku upozorňujeme na novelu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorá bola vykonaná zákonom č. 39/2022 Z. z. a nadobudla účinnosť 1. marca 2022. Príspevok poukazuje na zmeny, ktoré sa dotknú výkonu finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.

Zákon o finančnej kontrole a audite upravuje výkon finančnej kontroly v orgánoch verejnej správy, ktorými sú aj subjekty územnej samosprávy, t. j. obce, samosprávne kraje a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie.
Podľa § 5 ods. 1 a nového ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite subjekty územnej samosprávy sú povinné vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie a po noveletohto zákona 
je za zabezpečenie finančného riadenia zodpovedný štatutárny orgán. 
Okrem uvedenej povinnosti je orgán verejnej správy podľa § 5 ods. 2 zákona o finančnej kontrole a audite povinný určiť pri poskytovaní a použití verejných financií také podmienky, aby bolo zabezpečené hospodárne, efektívne, účinné a účelné hospodárenie s verejnými financiami.
? Otázka č. 1:
Podľa zákona o finančnej kontrole a audite je za zabezpečenie finančného riadenia zodpovedný štatutárny orgán obce, teda starosta. Ako má starosta, ktorý zodpovedá za chod celej obce, vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie?
Štatutárny orgán obce, t.j. starosta, je povinný zabezpečiť vytvorenie, zachovávanie a rozvíjanie finančného riadenia na obci. Predpokladá sa, že tieto činnosti nebude zabezpečovať samotný starosta, ale že využije svoje oprávnenie určiť konkrétnu osobu (osoby), ktorá bude v rámci obce zodpovedať za vytváranie, zachovávanie a rozvíjanie finančného riadenia (v obci je to obvykle ekonóm/ekonómka obce). V meste alebo v samosprávnom kraji si štatutárny orgán môže určiť viac osôb, resp. celý organizačný útvar, ktorý bude zodpovedať za uvedené činnosti a v rámci nich bude vykonávať aj finančnú kontrolu. Určenie konkrétnej zodpovednej osoby (osôb) by sa malo udiať doplnením tejto povinnosti do pracovnej náplne danej osoby (osôb), resp. organizačného útvaru (nemalo by ísť o vytvorenie nových pracovných miest alebo nového organizačného útvaru). Je potrebné upozorniť, že určením týchto osôb (organizačného útvaru) sa štatutárny orgán nezbaví zodpovednosti za zabezpečenie finančného riadenia, zodpovednosť ostáva na ňom.
Finančná kontrola
V podmienkach územnej samosprávy je dôležitou súčasťou systému finančného riadenia
finančná kontrola, 
ktorou sa rozumie súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí. Štatutárny orgán subjektu územnej samosprávy zodpovedá aj za vykonanie finančnej kontroly.
V podmienkach územnej samosprávy sa podľa § 6 ods. 4 zákona o finančnej kontrole a audite finančnou kontrolou overuje podľa povahy každej finančnej operácie (alebo jej časti) jej súlad:
-
s rozpočtom orgánu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok,
-
s osobitnými predpismi alebo medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná, a na základe ktorých sa SR poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
-
so zmluvami uzatvorenými orgánom verejnej správy,
-
s rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov,
-
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.