Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybrané problémy samospráv pri aplikovaní infozákona

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Zákon o slobodnom prístupe k informáciám ukladá obciam a mestám množstvo povinností. Na základe tzv. infožiadostí musia samosprávy poskytovať verejnosti veľký objem dát a dokumentov. Je preto pochopiteľné, že obce a mestá pri vybavovaní infožiadostí niekedy aj pochybia.
Zákon č. 211/2000 Z.z.o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ) pozná dva základné spôsoby poskytovania informácií: "re-aktívne"
sprístupňovanie
(§ 14 a nasl.), čiže odpoveď obce na konkrétnu otázku konkrétneho žiadateľa, a "pro-aktívne"
zverejňovanie
(§ 5 - § 6), čiže vytvorenie prístupu k vybraným informáciám pre neobmedzený okruh subjektov po dobu 24 hodín denne, najmä prostredníctvom internetu či úradnej tabule.
V nasledujúcom texte sa zaoberáme výhradne problémami obcí pri
sprístupňovaní informácií na žiadosť
.
Ktoré informácie má obec "k dispozícii"
Infozákonje postavený na zásade
"čo nie je tajné, je verejné"
. Nesprístupniť informáciu môže obec jedine v tom prípade, pokiaľ tak
výslovne
určí nejaký
zákon
. Ak právny predpis so silou zákona (t.j. nie norma nižšej právnej sily - vyhláška, všeobecne záväzné nariadenie, uznesenie zastupiteľstva, rozhodnutie starostu, ...) utajenie informácie neumožňuje, znamená to, že daná informácia je automaticky
verejná
.
______________________________
Obce musia sprístupňovať všetky informácie, ktoré
"majú k dispozícii"
(§ 3 ods. 1 prvá veta infozákona). Niekedy sa však stáva, že obce nevedia určiť, ktorú informáciu "majú" k dispozícii a ktorú už k dispozícii "nemajú". Treba preto vedieť, že podľa zákona informáciou, ktorú má obec k dispozícii, je nielen informácia, ktorú má v momente podania žiadosti
vo svojej reálnej dispozičnej sfére
(bez ohľadu na to, či pôvodcom informácie je samotná obec alebo nie), ale i informácia, ktorú na základe právnych predpisov
musí mať k dispozícii.
______________________________
Ak napríklad obec vydáva nejaké dokumenty, vykonáva zo zákona kontrolu určitých činností alebo s určitými informáciami narába, musí takýmito informáciami automaticky aj disponovať. Podľa výkladu súdu povinná osoba má požadované informácie k dispozícii aj vtedy, ak s nimi pri svojej činnosti
narába, resp. ak sú predmetom jej činnosti
. Naopak, obec nemá informáciu vtedy, ak by požadované dáta bolo potrebné prácne vyrábať, vytvárať, prepočítavať, zostavovať.
Na toto reagovala aj ostatná novela infozákona (zákon č. 428/2022 Z.z.), ktorej sme sa venovali aj v osobitnom príspevku
1)
a ktorá explicitne uvádza, že:
"Právo na prístup k informáciám sa
nevzťahuje
na informácie, ktoré nie sú k dispozícii, najmä na
vytváranie
výkladových stanovísk, rozborov, analýz, referátov, odborných stanovísk, politických stanovísk, prognóz a výkladov právnych predpisov a na vytváranie názorov."
(porovnaj § 3 ods. 1 druhá veta infozákona).
Od "vytvárania" nových informácií však treba odlíšiť sprístupňovanie "starých" informácií (rozhodnutí, stanovísk, analýz, dokumentov, ...), t.j. takých, ktoré boli k dispozícii na obci aj pred dňom doručenia príslušnej infožiadosti. Tieto informácie sprístupneniu podliehali a podliehajú aj po novele infozákona, keďže sú "k dispozícii".
Čo je a čo nie je "informácia"
Obce často zužujúco vykladajú
pojem "informácia"
. Za informáciu nepokladajú napríklad kópiu určitého dokumentu, ale len slovný obsah dokumentu. Za informáciu sa však nepovažuje iba verbálna (slovná) informácia, ale i obrazová a zvuková informácia a tiež audiovizuálny záznam. Viaceré samosprávy vyčítali infozákonu v minulosti fakt, že nedefinoval, čo presne vôbec je "informácia" a čo ňou už nie je.
Zmieňovaná novela infozákona účinná od 1. januára 2023 (zákon č. 428/2022 Z.z.) túto výhradu formálne vyriešila, keď v novom znení § 4 ods. 3 cit. zákonaurčila, že
"informáciou je akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme zaznamenaný na akomkoľvek hmotnom nosiči, najmä obsah písomného záznamu v listinnej podobe, obsah písomného záznamu uloženého v elektronickej podobe alebo obsah záznamu v zvukovej, obrazovej alebo audiovizuálnej podobe".
______________________________
Avšak práve táto široká definícia pojmu ("akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme na akomkoľvek nosiči...") spôsobila, že v aplikačnej praxi je de facto
nepoužiteľný
, nakoľko zahŕňa vlastne všetko. Inými slovami: takmer neexistujú prípady, kedy by obec mohla zákonným spôsobom odmietnuť infožiadosť len s odvolaním sa na fakt, že požadované údaje nie sú "informáciou" podľa infozákona.
______________________________
Niekedy sa stáva, že obec odmietne žiadateľovi poskytnúť údaje týkajúce sa
správneho
alebo
stavebného konania
(napríklad kópie územných rozhodnutí, stavebných, resp. kolaudačných povolení či iných dokumentov vydaných obcou za určité časové obdobie), a to s odôvodnením, že informovaní môžu byť len účastníci daného správneh
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.