Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vybrané otázky dlhovej politiky obci v podmienkach SR
Dátum:
Vybrané otázky dlhovej politiky obci v podmienkach
SR
Ing.
Dušan
Kozovský
PhD.
Vysoká škola v Sládkovičove
Dlhová politika obcí je imanentnou (neoddeliteľnou), a zároveň dôležitou súčasťou
systému finančného riadenia každej obce. Jej dôležitosť v období hospodárskej krízy nabrala ešte
viac na význame. Nakoľko pri dlhu obce ide o záväzok do budúcnosti, je preto nutné z hľadiska jej
finančného zdravia zvážiť, napr. únosnosť zadlženia, vhodnú formu, výšku a dĺžku trvania záväzkov,
ale aj zhodnotiť vývoj príjmov a výdavkov v minulom období, a tiež faktory, ktoré ovplyvňovali ich
výšku a pod. Významnou súčasťou v tomto smere sú práve ekonomicko-právne súvislosti, ktoré zároveň
determinujú a vytvárajú podmienky pre finančné zdravie obcí.
Z legislatívneho hľadiska ide v našich podmienkach hlavne o zákon č.
583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových
pravidlách územnej samosprávy").
Z makroekonomického hľadiska je dôležitou otázkou to, či je dlh obcí nebezpečný pre
verejné rozpočty.
Je dôležité si však uvedomiť aj tú skutočnosť, z akých relevantných zdrojov a údajov
vychádzať pri efektívnom rozhodovaní o dlhu obcí. V tomto smere by malo ísť predovšetkým o údaje
obsiahnuté v dlhodobých plánoch a nástrojoch riadenia, a to hlavne v strednodobom rozpočte
zostavenom na programovej báze, v pláne predaja majetku, v investičnom, územnom a strategickom pláne
(t.j. pláne hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce).
Fiškálna nerovnováha a verejný dlh
Problematika fiškálnej nerovnováhy, ktorá vo všeobecnosti znamená nesúlad medzi
rozpočtovými príjmami a výdavkami, predstavuje jeden z hlavných problémov verejných financií a je
predmetom mnohých diskusií. Z dlhodobého hľadiska ide teda o vážnu otázku spojenú s problematikou
verejného dlhu, ktorého súčasťou je aj dlh územných samospráv (obcí aj VÚC), t.j. dlh tvorený na
nižších vládnych úrovniach.
Verejný dlh označuje veľkosť zadlženia verejnej správy voči domácim a zahraničným
veriteľom danú sumou záväzkov verejnej vlády, centrálnej úrovne, ako aj úrovne územnej samosprávy
voči subjektom iných sektorov hospodárstva.
K definovaniu verejného dlhu existujú rôzne prístupy. Popri rôznych definíciách nachádzame
aj rôzne metodiky vykazovania verejného dlhu. Podľa OECD je verejný dlh súrnom záväzkov verejného
sektora minulých rokov. Podľa MMF verejný dlh predstavuje saldo finančných aktív a pasív štátu
vrátane mimorozpočtových fondov. Metodika Eurostatu (2011), v prepojenosti na ostatné zložky
verejných rozpočtov, definuje verejný dlh ako súhrn záväzkov verejného sektora na všetkých úrovniach
verejnej vlády, čiže jednotlivých vládnych úrovní a verejných fondov. Zahŕňa teda súčet sáld celej
sústavy verejných rozpočtov, mimorozpočtových fondov a spoločností, ako aj rozpočtov všetkých
verejných organizácií. Odlišnosť voči metodike MMF a OECD spočíva v rozdielnom zohľadnení záväzkov.
Okrem schodku rozpočtovej sústavy táto konštrukcia obsahuje aj záväzky z prijatých štátnych
záruk.
V prípade verejného dlhu ide zároveň o konsolidovaný dlh, čo znamená, že vylučuje vzájomné
záväzky a pohľadávky jednotlivých zložiek rozpočtu obce.
Správa (riadenie) verejného dlhu musí systematicky a dôkladne analyzovať objem a
štruktúru dlhu, vyhodnocovať jeho portfólio z hľadiska efektívnej správy dlhu a možných rizík
spojených s jeho vývojom.
Najvýznamnejším rizikom je
refinančné riziko,
ktoré vyjadruje skutočnosť, že obec
si nedokáže požičať zdroje na krytie svojho splatného dlhu, alebo to dokáže iba ťažko a za
zhoršujúcich sa a nevýhodných podmienok. Ďalším rizikom je úrokové riziko,
ktoré úzko súvisí
s refinančným rizikom a vyplýva z pôsobenia zmien trhových úrokových sadzieb na portfólio verejného
dlhu. Tretím je riziko likvidity,
ktoré vyjadruje pravdepodobnosť, že obec nebude mať
dostatok likvidity na krytie splatných záväzkov. V prípade zahraničného dlhu to môže byť kurzové
riziko spojené so zmenou výmenných kurzov.Zadlženosť a finančné zdravie obci
Zadlženosť obcí predstavuje brzdiaci element ich ďalšieho rozvoja. Keďže na ich rastúcu
zadlženosť vplýva do značnej miery aj celkový ekonomický vývoj v krajine, tak v čase ekonomickej
recesie tento fenomén ešte viac vystupuje do popredia. Pokiaľ by sme hlbšie skúmali a analyzovali
dôvody vzniku a nárastu zadlženosti obcí, tak potom vzhľadom na makroekonomický vývoj v krajine, ako
aj v závislosti od toho, ako je nastavené financovanie územných samospráv (vrátane mechani
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.