Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Výberové konanie na miesto riaditeľa školy z hľadiska obecnej samosprávy ako zriaďovateľa

Dátum:

Výberové konanie na miesto riaditeľa školy z hľadiska obecnej samosprávy ako zriaďovateľa
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Proces výberu riaditeľa školy sa zmenil, pričom ide o zásadnú zmenu, a po veľmi dlhej dobe používania predchádzajúcich pravidiel. Prax vyše dvadsiatich rokov zanecháva v povedomí hlbokú stopu, a tá sa vždy mení len postupne a nie ľahko. Týmto článkom chcem prispieť k porozumeniu zmien, ktoré nastali vo výberovom konaní na miesto riaditeľa školy a súčasne chcem ponúknuť niektoré odporúčania na preklenutie rizík, ktoré môžu nastať pri aplikácii právnej úpravy.
Východisko a vývojový kontext
Pre dobrú orientáciu v tejto problematike má osobitný význam poznanie aspoň základných vývojových medzníkov vo vzťahoch medzi obecnou samosprávou, štátnou správou v školstve a školskou samosprávou.
(Pozn. autora: V záujme prehľadnosti a zrozumiteľnosti textu je táto časť článku spracovaná s istým terminologickým zjednodušením.)
Zákon č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č.596/2003 Z.z.") aj jeho rovnomenný predchodca (zákon č.542/1990 Zb.) odrážal naliehavú spoločenskú potrebu, ktorá vznikla po revolúcii v r. 1989: odstrániť stranícky vplyv na výber riaditeľov škôl a preniesť tento vplyv na novovzniknuté orgány školskej samosprávy (rada školy).
V období od r. 1991 do r. 2002 bol vzťah orgánov obecnej samosprávy k týmto otázkam charakteristický tým, že školstvo patrilo do priamej pôsobnosti miestnych orgánov štátnej správy a obce nemali vlastne žiaden vplyv na chod škôl na ich územiach.
V r. 2002 sa táto situácia podstatne zmenila tým, že oblasť školstva bola presunutá do pôsobnosti obecnej samosprávy (v rámci širšieho presunu úloh štátnej správy na samosprávu), súčasne sa tým na obce presunula aj zriaďovateľská funkcia k základným a materským školám a súvisiacim školským zariadeniam.
Ďalšou významnou súčasťou týchto zmien bol prechod majetku štátu v užívaní škôl a školských zariadení do vlastníctva obcí. Obce sa tak ocitli v priamej konfrontácii s nahromadenými problémami zlého technického stavu školských areálov a s nevyhnutnosťou ich náročných rekonštrukcií. Zriaďovateľská funkcia obcí ich nezriedka postavila aj do úlohy, kedy obecná samospráva musela kvôli zefektívneniu fungovania zasahovať aj do siete škôl a školských zariadení.
Tieto mimoriadne zodpovedné aj náročné úlohy obcí celkom logicky vyústili do oveľa vyššej zainteresovanosti orgánov obcí na tom, ako efektívne a kvalitne sú školy riadené. Rozhodovanie o výbere riaditeľa školy však zostalo v silnom kontraste s týmito zmenami nezmenené a návrh kandidáta na riaditeľa predložený radou školy bol pre zriaďovateľa záväzný.
Takáto situácia bola v mnohých smeroch protirečivá:
-
orgán školskej samosprávy (rada školy) mal na výber osoby riaditeľa školy rozhodujúci vplyv, no územná samospráva na tieto otázky nemala vplyv zodpovedajúci štandardnej pozícii zriaďovateľa,
-
starosta obce, ktorý v mene školy robil právne úkony voči riaditeľovi školy na základe § 4 zákona č.552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č.552/2003 Z.z.") sa ocitol v postavení
de facto
nadriadeného zamestnanca voči riaditeľovi, na výber ktorého nemal žiaden reálny vplyv.
Ak sa na vec pozrieme z trocha väčšieho odstupu, došlo vlastne ku kolízii záujmov a vplyvu dvoch samospráv: územnej samosprávy reprezentovanej obcou a záujmovej (v tomto prípade školskej) samosprávy reprezentovanej radou školy. Nerovnováha medzi povinnosťami zriaďovateľa, jeho zodpovednosťou za chod školy ako zriadeného subjektu aj za spravovaný majetok na jednej strane a vplyvom na výber osoby riaditeľa na strane druhej si logicky vyžiadala nevyhnutné zmeny. Tie "priniesol" zákon č.188/2015 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "zákon č.188/2015 Z.z."). Obsah aj dopad uvedených zmien tvorí hlavné zameranie tohto článku.
Výberové konanie na riaditeľa školy - vybrané pravidlá
Právne pramene, ktoré treba aplikovať
Na proces výberového konania na obsadenie miesta riaditeľa školy platia dva základné právne pramene:
-
ust. § 4 zákona č.596/2003 Z.z., ktorý je špeciálnou normou práve na výberové konanie na obsadenie miesta riaditeľa školy a
-
ust. § 5 zákona č.552/2003 Z.z., ktorý upravuje proces výberových konaní pri výkone práce vo verejnom záujme všeobecne.
Vzťah týchto dvoch prameňov dokumentuje nasledovné ustanovenie:
                                           Zákon č.596/2003 Z.z. - výňatok 
                                                         § 4
 
                                                  Výberové konanie 
 
...(5) Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na výberové konania na vymenovanie riaditeľa ustanovenia
       osobitného predpisu.14)
   
       Odkaz "14)" smeruje práve na zákon č.552/2003 Z.z.
Znamená to, že v otázkach v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.