Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vybavovanie sťažností v obciach a ROPO po novele zákona
Dátum:
Vybavovanie sťažností v obciach a ROPO po novele
zákona
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku sa budeme venovať problematike vybavovania sťažností. Zameriame sa na
postup pri prešetrovaní sťažností a na oznamovanie výsledku vybavenia sťažnosti od 1. júna 2017,
odkedy je účinná novela
zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len
"zákon o sťažnostiach").
Zákon o sťažnostiach bol
novelizovaný zákonom
č. 94/2017 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p.
(ďalej len "novela zákona"). Po
novele zákona sa pod vybavovaním sťažnosti rozumie
prijímanie, evidencia, prešetrovanie a vybavenie sťažnosti. Vybavením sťažnosti je buď vrátenie
sťažnosti, odloženie sťažnosti, oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti alebo oznámenie výsledku
prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej sťažnosti.-
Postup pri vybavovaní sťažností musí mať obec a rozpočtová alebo príspevková
organizácia (ďalej len "ROPO") upravené vo vnútornom predpise.
Upozorňujeme nielen na povinnosť, ale najmä na dôležitosť prijať vlastnú právnu úpravu,
ktorou si obec a ROPO na vlastné podmienky upraví postup pri vybavovaní sťažností. Pôsobnosť
zákona o sťažnostiach zahŕňa celú verejnú správu,
všetky orgány verejnej správy a tak je potrebné vlastnou právnou úpravou riešiť špecifiká
vybavovania sťažností v podmienkach územnej samosprávy.
Ako sa podávajú sťažnosti na obec a
ROPO?
Po novele zákona sa ruší možnosť podania
ústnej sťažnosti do záznamu a možnosť podávania sťažností prostredníctvom telefaxu.
-
Sťažnosť musí byť podaná písomne, a to v listinnej alebo v elektronickej
podobe.
Po novele zákona, ak sa sťažovateľ dostaví
na obec a ROPO osobne podať sťažnosť, ktorú nemá vyhotovenú písomne, obec a ROPO musí sťažovateľa
prijať a umožniť mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil.
Po novele zákona, ak sa na obec a ROPO
dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za
túto osobu ju vyhotoví zamestnanec obce a ROPO.
-
Sťažnosť adresovaná starostovi obce, riaditeľovi ROPO alebo zamestnancovi obce
a ROPO je sťažnosťou podanou obci a ROPO.
Sťažnosť podaná viacerými sťažovateľmi
Písomnosti ohľadne vybavovania sťažnosti, ktorú podalo viac sťažovateľov spoločne a nie je
v nej určené, komu z nich sa majú doručovať, obec a ROPO zašle sťažovateľovi, ktorý je uvedený ako
prvý a v sťažnosti uvádza všetky zákonom stanovené údaje.
Sťažnosť podaná zástupcom sťažovateľa
Ak si sťažovateľ zvolí zástupcu, ktorý v jeho mene podáva sťažnosť, súčasťou sťažnosti
musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom (notársky overeným) zastupovať sťažovateľa pri
podaní sťažnosti a pri úkonoch súvisiacich s vybavovaním sťažnosti.
Ak zástupca k sťažnosti splnomocnenie nepriloží, obec a ROPO sťažnosť odloží podľa
§ 6 ods. 1 písm. c) zákona o sťažnostiach.
Povinnosť priloženia splnomocnenia sa nevzťahuje na zastupovanie sťažovateľa advokátom podľa
osobitného predpisu.
Spolupráca sťažovateľa
V mnohých prípadoch je pre vybavenie sťažnosti nutná spolupráca obce a ROPO so
sťažovateľom. Z uvedeného dôvodu je obec a ROPO oprávnená v nevyhnutnom rozsahu písomne vyzvať
sťažovateľa na spoluprácu a s poučením, že v prípade
neposkytnutia spolupráce alebo jej neposkytnutia v stanovenej lehote, sa sťažnosť odloží podľa
§ 6 ods. 1 písm. i) zákona o
sťažnostiach.
s určením spôsobu jej poskytnutia
Lehota na poskytnutie spolupráce sťažovateľa je desať pracovných dní od doručenia písomnej
výzvy sťažovateľovi.
Po novele zákona, ak sťažovateľ v
odôvodnených prípadoch preukáže, že lehota na poskytnutie spolupráce nie je dostatočná, môže pred
jej uplynutím písomne požiadať o určenie novej lehoty. Obec a ROPO môže sťažovateľovi určiť novú
lehotu na poskytnutie spolupráce.
V čase od odoslania výzvy na poskytnutie spolupráce do jej poskytnutia, lehota na
vybavenie sťažnosti neplynie.
Prijímanie sťažností a centrálna evidencia
sťažností
Prijaté sťažnosti sa evidujú v centrálnej evidencii sťažností; obec a ROPO sú povinné
viesť centrálnu evidenciu sťažností oddelene od evidencie ostatných písomností.
-
Obec a ROPO je povinná sťažnosť prijať.
Ak obec a ROPO nie je príslušná na vybavenie prijatej sťažnosti, sťažnosť postúpi
najneskôr do desiatich pracovných dní od doručenia orgánu verejnej správy (OVS) príslušnému na jej
vybavenie a zároveň o tom upovedomí sťažovateľa. Obec a ROPO nepostúpi prijatú sťažnosť, v ktorej
sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale ju najneskôr do desiatich pracovných dní od
jej doručenia vráti sťažovateľovi s uvedením dôvodu.
Centrálna evidencia sťažností musí obsahovať najmä tieto údaje:
a)-
dátum doručenia a dátum zapísania sťažnosti, opakovanej sťažnosti a ďalšej opakovanej
sťažnosti,
b)-
meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa, a ak sťažnosť podáva právnická osoba,
musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať,
c)-
predmet sťažnosti,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.