Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Všeobecne záväzné nariadenia obce a ich vybrané aspekty
Dátum:
Všeobecne záväzné nariadenia obce a ich vybrané aspekty
Vydávanie všeobecne záväzných nariadení predstavuje významný prostriedok regulácie
spoločenských vzťahov v podmienkach obce. Ide o normatívny právny akt, ktorým sa zakladajú, menia
alebo rušia subjektívne práva a povinnosti dotknutých subjektov a ktorý obce využívajú na
dosahovanie zamýšľaných cieľov pri výkone svojej činnosti. Tak ako v iných oblastiach práva, aj v
problematike prijímania všeobecne záväzných nariadení je možné identifikovať viaceré sporné
situácie, ktoré môžu v podmienkach ich vydávania nastať. V tomto príspevku pozornosť venujem
vybraným aspektom procesu schvaľovania všeobecne záväzných nariadení a ich jednotlivým
osobitostiam.
Právny základ vydávania všeobecne záväzných nariadení (VZN) jednotkami územnej samosprávy sa
nachádza v Čl. 68 a
Čl. 71 Ústavy Slovenskej republiky. V zmysle
Čl. 68 Ústavy SR, môžu obce, mestá a vyššie
územné celky vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu
vydávať všeobecne záväzné nariadenia.
Ústavný Súd Slovenskej republiky v tejto súvislosti v jednom zo svojich nálezov konštatoval, že
normotvornú právomoc podľa Čl. 68 obce síce môžu
uplatňovať bez zákonného splnomocnenia, nemôžu ju však uplatňovať v neobmedzenej miere na úpravu
všetkých spoločenských vzťahov existujúcich v ich územnom obvode. Táto právomoc obcí sa môže
uplatniť len v tej časti správy ich vnútorných vecí, ktorou realizujú územnú samosprávu podľa
Čl. 65 Ústavy SR (Nález
II. ÚS 19/97).
Podľa Čl. 71 Ústavy SR môžu jednotky územnej
samosprávy vydávať nariadenia aj v rámci preneseného výkonu štátnej správy, vyžaduje sa však
kumulatívne splnenie troch podmienok:
- prvou je ohraničenie vydávania nariadení územnou pôsobnosťou obce,
- druhou je osobitné zákonné zmocnenie na takúto normotvornú činnosť a
- treťou podmienkou je vykonávanie tejto činnosti v medziach týchto zákonných ustanovení.
Vo vzťahu k normotvornej činnosti obcí podľa Čl.
68 a Čl. 71 Ústavy SR je potrebné uviesť,
že ju môžu uplatňovať len tak, aby nimi vydané všeobecne záväzné nariadenia boli v súlade s takými
ustanoveniami Ústavy SR, ktoré s predmetom nariadenia súvisia (Nález Ústavného súdu SR sp. zn.
II. ÚS 8/97).
Špecifikáciu právomoci jednotiek územnej samosprávy na vydávanie všeobecne záväzných nariadení
ďalej ponúka zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v z n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Vo
vzťahu k nariadeniam vydaným vo veciach územnej samosprávy zákon ustanovuje, že tieto nesmú byť v
rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila
súhlas Národný rada Slovenskej republiky a ktoré boli vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom. Pri
nariadeniach vydávaných v rámci preneseného výkonu štátnej správy je okruh právnych noriem, s
ktorými musí byť zabezpečená súladnosť, širší a okrem vyššie uvedených normatívnych právnych aktov
zahŕňa aj nariadenia vlády, všeobecne záväzné predpisy ministerstiev a ostatných ústredných orgánov
štátnej správy. Odlišnosť vo výpočte právnych aktov, s ktorými musí byť zabezpečená súladnosť dvoch
druhov nariadení obcí spočíva v potrebe zabezpečenia takého výkonu miestnej samosprávy, do ktorej by
nebolo možné zasahovať podzákonnými právnymi aktmi vydávanými Vládou Slovenskej republiky, prípadne
ďalšími orgánmi výkonnej moci.
Samotný proces vydávania VZN sa vyznačuje viacerými osobitosťami, ktorými sa ich
prijímanie odlišuje od ostatných rozhodovacích procesov obecných zastupiteľstiev, resp.
zastupiteľstiev vyšších územných celkov.
Týmito osobitosťami sú podmienky vzťahujúce sa na obdobie pred prerokovaním návrhu VZN, na
samotné prerokovanie a schvaľovanie VZN a podmienky viažuce sa na obdobie po schválení VZN. Niektoré
z týchto osobitostí schvaľovania a vydávania VZN uvádzam v ďalšom texte pomocou riešenia praktických
problémov, ktoré môžu v podmienkach konkrétnej situácie v obciach nastať.
Príklad č. 1:
Obecné zastupiteľstvo rokovalo o návrhu VZN, ktorý bol v zákonom stanovenej lehote
zverejnený na úradnej tabuli a ku ktorému mohli fyzické a právnické osoby počas stanovenej lehoty
predkladať pripomienky. Počas rokovania zastupiteľstva poslanci navrhli zmeniť jedno z ustanovení
navrhovaného VZN a až následne hlasovať o schválení nariadenia ako celku. Za zmenu návrhu VZN
hlasovala jednoduchá väčšina prítomných poslancov. Starosta následne konštatoval, že navrhovaná
zmena návrhu VZN schválená nebola, nakoľko zákon vyžaduje pri schvaľovaní VZN trojpätinovú väčšinu
všetkých poslancov. Je možné návrh VZN, ktorý bol predtým zverejnený, meniť počas rokovania
zastupiteľstva na ktorom sa má hlasovať o tomto návrhu? Bol postup starostu v tomto prípade správny?
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.