V aplikačnej praxi sa čoraz častejšie objavujú otázky spojené s voľbou hlavného kontrolóra obce počas mimoriadnej situácie spôsobenej šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Predstavitelia orgánov obcí sa legitímne pýtajú, či sa môže vykonať voľba hlavného kontrolóra obce po skončení núdzového stavu dňa 14. mája 2021, avšak počas trvania výnimočného stavu, ak obecné zastupiteľstvo zasadá s fyzickou účasťou poslancov obecného zastupiteľstva alebo prostredníctvom videokonferencie. Príspevok ponúka čitateľom právnu interpretáciu rozhodujúcich zákonných ustanovení k týmto otázkam.
Pre predstaviteľov obcí je náročné vyrovnať sa s nastolenými právnymi otázkami. Je to podmienené nekvalitnou legislatívou a nutnosťou systematicky aplikovať viaceré právne predpisy, najmä:
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení");
-
zákon č. 73/2020 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len "novela č. 73/2020 Z.z.");
-
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce");
-
ústavný zákon č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z. n. p. (ďalej ako "ústavný zákon o bezpečnosti štátu");
-
zákon č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. (ďalej len "zákon o civilnej ochrane");
-
zákon č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o Zbierke zákonov");
-
zákon č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej ako "zákon o prokuratúre");
-
zákon č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok (ďalej len "SSP");
-
uznesenie vlády SR č. 215 z 26. apríla 2021 k návrhu na opakované predĺženie času trvania núdzového stavu podľa čl. 5 ods. 2 ústavného zákona o bezpečnosti štátu vyhláseného uznesením vlády SR č. 587 z 30. septembra 2020 a na prijatie opatrení podľa čl. 5 ods. 4 ústavného zákona o bezpečnosti štátu, publikované pod č. 160/2021 Z.z. (ďalej len "uznesenie vlády SR č. 215/2021").
Novela č. 73/2020 Z.z. zmenila zákon o obecnom zriadenítak, že
s účinnosťou od 9. apríla 2020
ex lege
(priamo zo zákona) predĺžila trvanie funkčného obdobia hlavného kontrolóra obce.
Regulácia predĺženia funkčného obdobia hlavného kontrolóra je obsiahnutá v prechodnom ustanovení § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení.
Zákonodarcom zvolená formulácia § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení spôsobuje zásadné výkladové nejasnosti a umožňuje interpretačne rozdielne prístupy. Ukončenie funkčného obdobia hlavného kontrolóra novelanaviazala na uplynutie zákonnej lehoty
po skončení krízovej situácie.
Podľa § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení:
„Funkčné obdobie hlavného kontrolóra, ktoré uplynulo alebo uplynie počas krízovej situácie, sa predlžuje až do uplynutia 60 dní od odvolania krízovej situácie, ak nový hlavný kontrolór nie je zvolený do nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Ak obecné zastupiteľstvo zvolí nového hlavného kontrolóra, výkon funkcie doterajšieho hlavného kontrolóra zaniká dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bol nový hlavný kontrolór zvolený.“
Citovaná právna úprava je nevhodne formulovaná. Právna úprava v § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení je terminologicky zjavne nesprávna. Vládny návrh novely zákona bol pôvodne tvorený iba prvou vetou nového odseku 6 v § 30f zákona o obecnom zriadení. Navrhované znenie bolo interpretačne zrozumiteľné. V priebehu skráteného legislatívneho konania v Národnej rade SR bol však navrhovaný odsek 6 doplnený o druhú vetu. Dikcia druhej vety odseku 6 uvedeného ustanovenia je však terminologicky nepresná a obsahovo sa dostáva do rozporu s prvou vetou tohto odseku. Zo znenia zákona nie je zrejmé, či na prvú vetu nadväzuje, alebo naopak, predstavuje vylúčenie prvej vety.
Kým prvá veta v § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení pojednáva výslovne o opatreniach počas "krízovej situácie", druhá veta, naopak, už o krízovej situácii nehovorí. Na základe zvoleného legislatívneho riešenia je preto problematické jednoznačne ustáliť, kedy vlastne zanikne funkčné obdobie hlavnému kontrolórovi, ktorému by inak funkčné obdobie uplynulo počas krízovej situácie po účinnosti novely č. 73/2020 Z. z. (t. j. po 9. apríli 2020).
Interpretácia § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení vo vzťahu k uplynutiu funkčného obdobia hlavného kontrolóra nie je jednoznačná. Formulácia použitá v zákone v podstate zvádza k dvom výkladovým líniám. Zákonodarca nekvalitnou normotvorbou takto "prinútil" aplikačnú prax siahnuť po právnej interpretácii. Pri komparácii právnych výkladov treba vychádzať nielen zo znenia zákona, zo zámeru zákonodarcu pri konštituovaní celého novelizovaného § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení, ale aj zo systematiky § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení v spojení s § 30f ods. 1 zákona o obecnom zriadení.
Vo všeobecnosti platí, že pri použití rôznych metód výkladu dospejeme k rôznym právnym záverom. Podľa ustálenej rozhodovacej činnosti Ústavného súdu SR nemá žiadna výkladová metóda absolútnu prednosť pred inou. Všetky argumenty právnej logiky treba vnímať vo vzájomnej súvislosti. Cieľom je vždy dosiahnutie ústavne konformného výkladu.
Základnou otázkou,
ktorú treba zodpovedať pri hľadaní ústavne konformného výkladu § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení, preto je,
s akým cieľom boli prijímané opatrenia normované v tomto samostatnom prechodnom ustanovení.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).