Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ustanovenie hlavného kontrolóra obce do funkcie
Dátum:
Ustanovenie hlavného kontrolóra obce do funkcie
Cieľom článku je komplexný opis zákonného procesného postupu pri obsadzovaní funkcie
hlavného kontrolóra. Ponúka praktické odporúčania pre obecnú samosprávu a okrem rozboru platného
právneho stavu upozorňuje aj na opakované praktické problémy obcí súvisiace s vyhlásením voľby, aj
samotnou voľbou hlavného kontrolóra obce. Zároveň navrhuje riešenia na vyplnenie medzier v terajšej
právnej úprave. Dominantnou časťou príspevku je analýza dvoch protichodných rozhodnutí Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky v otázke požiadaviek na kvalifikáciu kandidátov na funkciu hlavného
kontrolóra obce.
Podľa § 18 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o
obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom
zriadení“) je hlavný kontrolór obce zamestnancom obce.
Hlavného kontrolóra obce volí a
odvoláva obecné zastupiteľstvo.
Kvalifikačným predpokladom na funkciu hlavného kontrolóra
obce je ukončené minimálne úplné stredné vzdelanie. Deň konania voľby hlavného kontrolóra vyhlási
obecné zastupiteľstvo na úradnej tabuli a spôsobom v mieste obvyklým najmenej 40 dní pred dňom
konania voľby tak, aby sa voľba vykonala počas posledných 60 dní funkčného obdobia doterajšieho
hlavného kontrolóra. Kandidát na funkciu hlavného kontrolóra musí odovzdať svoju písomnú prihlášku
najneskôr 14 dní pred dňom konania voľby na obecnom úrade. Súčasťou prihlášky je aj výpis z registra
trestov nie starší ako tri mesiace a doklad o vzdelaní. Na zvolenie hlavného kontrolóra obce je
potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva. Ak ani jeden z
kandidátov takú väčšinu nezískal, obecné zastupiteľstvo ešte na tej istej schôdzi vykoná druhé kolo
volieb, do ktorého postúpia dvaja kandidáti, ktorí získali v prvom kole volieb najväčší počet
platných hlasov. V prípade rovnosti hlasov do druhého kola volieb postupujú všetci kandidáti s
najväčším počtom platných hlasov. V druhom kole volieb je zvolený ten kandidát, ktorý získal
najväčší počet platných hlasov. Pri rovnosti hlasov v druhom kole volieb sa rozhoduje žrebom.Ďalšie podrobnosti o spôsobe a vykonaní voľby hlavného kontrolóra obce a náležitosti prihlášky
ustanoví obec uznesením. Ak výkon funkcie hlavného kontrolóra obce zanikol vzdaním sa funkcie,
odvolaním hlavného kontrolóra obce z funkcie, smrťou alebo vyhlásením hlavného kontrolóra obce za
mŕtveho, vyhlási zastupiteľstvo nové voľby hlavného kontrolóra tak, aby sa konali najneskôr do 60
dní odo dňa skončenia výkonu funkcie hlavného kontrolóra.
V záujme naplnenia týchto zákonných požiadaviek odporúča odborná literatúra nasledovný
postup pri voľbe hlavného kontrolóra obce:
- schválenie samostatného uznesenia obecného zastupiteľstva s označením:
„O spôsobe a
vykonaní voľby hlavného kontrolóra obce v podmienkach obce XY a o podrobných náležitostiach písomnej
prihlášky“,
- určenie
dĺžky pracovného času – tzv. „úväzok“
zo strany obecného zastupiteľstva
uznesením pre funkciu hlavného kontrolóra obce,-
vyhlásenie konania voľby
hlavného kontrolóra obce obecným zastupiteľstvom
predpísaným spôsobom,- odovzdanie
písomnej prihlášky
kandidátov na funkciu hlavného kontrolóra
obce,-
voľba hlavého kontrolóra obce
obecným zastupiteľstvom v prvom, príp. v druhom
kole volieb, potvrdená formou uznesenia v jednotlivých volebných kolách. (Demek, P.:
Pracovnoprávne aspekty statusu hlavného kontrolóra. In Spravodajca územnej samosprávy,
2008.)
Vo vzťahu k uvedenému sa v praxi možno stretnúť najčastejšie s viacerými problémami.
Kvalifikácia hlavného kontrolóra
Obce v uzneseniach o spôsobe a vykonaní voľby hlavného kontrolóra veľmi často v
otázke
kvalifikácie kandidátov
na hlavného kontrolóra obce stanovujú požiadavky nad rámec
zákona o obecnom zriadení a ako podmienku voľby
stanovujú u kandidáta ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, dokonca často vysokoškolské
vzdelanie ekonomického, prípadne právnického zamerania. Dikciu zákona, podľa ktorej
kvalifikačným predpokladom na funkciu hlavného kontrolóra obce je ukončené minimálne úplné stredné
vzdelanie, podľa môjho názoru nemožno interpretovať v tom zmysle, že obec môže stanoviť prísnejšie
kvalifikačné požiadavky na funkciu hlavného kontrolóra obce.
Obec totiž na takéto
obmedzenie práv uchádzačov o funkciu hlavného kontrolóra obce nemá potrebné zákonné splnomocnenie.
Kandidát, ktorý by nebol z uvedeného dôvodu zaradený do výberového konania na obsadenie
funkcie hlavného kontrolóra obce, by sa v zmysle § 5
ods. 10 zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len
„zákon o výkone práce vo verejnom záujme“) mohol domáhať svojich práv na súde: „Uchádzač,
ktorý sa cíti poškodený v dôsledku nedodržania podmienok pri výberovom konaní, môže sa domáhať
svojich práv na súde vrátane primeranej náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch.“
Vo všeobecnosti však platí, že
kontrolný orgán musí byť dostatočne odborne
pripravený
tak,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.