Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Určovanie výšky vrátenia poskytnutého príspevku alebo jeho časti z fondov EÚ pri porušení pravidiel a postupov verejného obstarávania
Dátum:
Určovanie výšky vrátenia poskytnutého príspevku alebo jeho časti z fondov EÚ pri
porušení pravidiel a postupov verejného obstarávania
JUDr.
Juraj
Tkáč
Úrad vlády ako Centrálny koordinačný orgán pre koordináciu riadenia operačných
programov na programové obdobie 2007 - 2013 vydal metodický pokyn, v ktorom zakotvil celkovo 26
prípadov porušenia verejného obstarávania, ktoré majú vplyv na čerpanie eurofondov. V tomto
príspevku predstavujeme čitateľom v krátkosti jednotlivé prípady porušení verejného obstarávania,
ktoré majú vplyv na preplatenie nenávratného finančného príspevku.
Úrad vlády ako Centrálny koordinačný orgán pre koordináciu riadenia operačných programov
na programové obdobie 2007 - 2013 vydal 31. marca 2014 metodický pokyn č. 11 k určovaniu výšky
vrátenia poskytnutého príspevku alebo jeho časti pri porušení pravidiel a postupov verejného
obstarávania - aktualizácia č. 4 (ďalej aj „metodický pokyn"). Cieľom tohto metodického pokynu je
definovať základné pravidlá, ktorými sú riadiace orgány, zodpovedné za implementáciu operačných
programov, povinné sa riadiť pri určovaní výšky vrátenia poskytnutého príspevku alebo jeho časti pri
porušení pravidiel a postupov verejného obstarávania na programové obdobie 2007 - 2013.
Riadiaci orgán je povinný každé verejné obstarávanie podrobiť v zmysle Systému riadenia
administratívnej kontrole pravidiel a postupov stanovených zákonom o verejnom obstarávaní (ďalej len
„AK VO"), pričom právnym titulom na výkon tejto kontroly je zákon o pomoci a podpore, zákon o
finančnej kontrole a účinná zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku.
Príloha k metodickému pokynu zakotvuje celkovo 26 prípadov porušenia
zákona o verejnom obstarávaní. Každý jeden z príkladov
predstavuje prípad, keď takéto konanie malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného
obstarávania. V prípade týchto prípadov tak riadiaci orgán musí vždy pristúpiť ku
korekciám.
Ide o nasledujúce prípady:
1.
Nedodržanie postupov zverejňovania zákazky v zmysle
zákona o verejnom obstarávaní
Verejný obstarávateľ neposlal oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania publikačnému
úradu a úradu podľa § 23 ods. 1 zákona č. 25/2006
Z.z. o verejnom obstarávaní v z. n. p. (ďalej aj
„zákon o verejnom obstarávaní" alebo
„ZVO"). Na toto porušenie sa vzťahujú aj všetky
prípady, keď verejný obstarávateľ zadal zákazku priamo, bez splnenia povinnosti postupovať podľa
zákona o verejnom obstarávaní v zmysle
§ 9 ods. 1, čo zároveň znamená nedodržanie
postupov povinnosti zverejňovania zákazky, keďže verejný obstarávateľ neaplikovaním zákonných
postupov súčasne nedodrží povinnosť adekvátneho zverejnenia zadávania zákazky. Tieto prípady sú
napríklad: neoprávnenosť použitia výnimky zo zákona v zmysle
§ 1 ods. 2 až 5 ZVO, uzavretie zmluvy priamym
rokovacím konaním podľa § 58 ZVO bez splnenia
podmienok na jeho použitie.
Výška korekcie je 100%.
V prípade nadlimitných zákaziek, v rámci ktorých nebolo oznámenie zverejnené v úradnom
vestníku EÚ, ale zadávanie zákazky bolo korektne zverejnené vo Vestníku verejného obstarávania, sa
uplatňuje korekcia vo výške 25%.
2.
Rozdelenie predmetu zákazky
Ide o rozdelenie predmetu zákazky s cieľom vyhnúť sa použitiu postupu zadávania
nadlimitnej zákazky alebo postupu zadávania podlimitnej zákazky, alebo o zahrnutie takej dodávky
tovaru alebo poskytnutia služieb, ktoré nie sú nevyhnutné pri plnení zákazky na stavebné práce do
predpokladanej hodnoty zákazky, ak by to malo za následok vyňatie tohto tovaru alebo služieb z
pôsobnosti zákona;
a/alebo
verejný obstarávateľ porušil § 5 ods.
12 ZVO, ak namiesto vyhlásenia nadlimitnej zákazky rozdelil predmet zákazky a realizoval tak
napríklad dve podlimitné zákazky, čím sa vyhol použitiu postupu zadávania nadlimitnej zákazky, resp.
ak namiesto vyhlásenia podlimitnej zákazky rozdelil predmet zákazky a realizoval tak napríklad dve
zákazky podľa § 9 ods. 9 ZVO, čím sa vyhol
postupu zadávania podlimitnej zákazky;
a/alebo
verejný obstarávateľ porušil § 5 ods. 3
ZVO, ak zákazku napríklad na dodanie tovaru v nadlimitnom finančnom objeme zahrnul do podlimitnej
zákazky na realizáciu stavebných prác, pričom dodávka predmetného tovaru by n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.